Sv: Fullblod

Just nu beror det på min förkylning som håller på att gå över, och det regnar här och vill inte rida då så jag blir sjuk igen. Bättre att bli frisk och låta hästen stå någon dag till än att kankse rida en dag och sen bli förkyld en vecka till

Om man ska vänta på bra väder att rida i så blir det inte många timmar i sadeln.
Det finns regnställ att köpa. Jag har inte tillgång till ridhus eller ridbana men rider varje dag ändå. Det är en av fördelarna med att ha egen häst. :)

Ja men det är klart att man ska rida oavsett väder. men jag tycker att det är bättre att bli frisk först, än att dra ut och rida och riskerar att bli sjukare och inte kuna rida på en vecka

Om du är sjuk så tycker jag inte att du ska rida, men jag får ändå den känslan av att du försöker att undvika att rida pga. osäkerhet/rädsla eller vad du nu vill kalla det. Du hävdar att du inte är rädd, men sättet du skriver på visar ändå en viss osäkerhet när det kommer till ridningen. Jag har även kikat lite på andra trådar du skrivit i och de har stärkt min tro på det.

Rid ut med nån annan från stallet den första gången, ha inte för stora krav utan slappna av och ha kul istället. Blir det bara en 15 minuters skrittrunda så är det väl en bra början.

Här i Sverige har vi skitväder nästan hela året. Bara att acceptera. På med regnkläder och ut i slickvädret bara!

Ha det bra!

Rädd är jag inte, men osäker är jag. jag vill ju göra rätt, men jag är även mkt förvirrad då så många säger olika saker om allt. en del säger att jag ska vänta med att rida, och bara longera, löshoppa och markövningar.. Medans andra säger att jag ska rida nununuu typ. Klart jag blir osäker. Söker svar här men blir bara osäker på hur jag ska göra. xD

Vad skulle du och din häst må bäst av då? Att jobba från marken är alltid bra, men nån gång ska man ju rida oxå. När hästen och ryttaren är redo. Inte gör det nåt om du väntar nån dag eller två, men har hästen mkt. energi och är van att arbeta då kan den bli hetare om den stått ett tag. Andra blir segare och tappar lite gnistan, men det beror väldigt mkt. på individen, fodret och åldern.

Det går säkert bra. lyssna på hästen. Är den redo för nya tag? Jag skulle tro det, men då jag inte sett hästen i fråga kan jag ju inte vara säker. Men som sagt så får det ta lite tid i början om det behövs. Och eftersom du inte är rädd så finns det egentligen inget problem. Det hade varit mkt. krånligare om du varit orolig på hästryggen. Men nu är du alltå bara orolig för att göra fel. Och med fel menar du om du ska börja rida nu eller inte.

Gör det som känns bäst. Är du sjuk rid inte. Mår du bra - testa en kortare runda. Men hästen tror jag borde vara redo för att ridas, sålänge den är frisk. Hon har ju haft tid att installera sig på det nya stället.

Jag har bestämt att jag ska rida nu under denna veckan som kommer, då jag tror att hon är trött på att bara bli longerad och gå runt på stallplan. har du några idér om vad man kan göra mer än att longera och gå runt med henne.? tömkörningsgjord har jag ingen så det kan jag inte göra.

Funderar på att åka till ridhuset någon dag och gå runt med henne där inne så jag får se hur hon reagerar i ridhus.

Raska promenader är alltid bra :). Gärna i lite varierad terräng. Försöker själv gå åtminstone en längre promenad i veckan, det tar ca 1 1/2 timme. Sen är man helt slut ;).

Kanske du kan låna någons tömkörningsgjord tills du köpt en egen?

Åk du till ridhuset! Kanske kan en cool hästkompis oxå följa med som ägaren till den kan rida på under tiden? Så att ni inte är helt själva i ridhuset. Börja med att leda runt lite i ridhuset så hon får vänja sig vid det nya. Om hon verkar ta det light så kan du sitta upp och rida en liten stund. Glöm inte att berömma massor när hon gör rätt :).

Då blir det ut i skogen och gå idag då om det orkar vara fint någon timme ^^,

Vet inte om någon i stallet har någon tömkörningsgjord men ska fråga :)

Det med att ta med någon till ridhuset är nog ganska svårt. då det är bara stallägaren som har sina hästar i stallet och dom har knappt tid längre att rida. Men ska höra med dom iaf! :) Annars får jag helt enkelt åka dit själv.

Jag tror du just begått ett misstag i att låta hästen stå i någon vecka o bara promenera henne. Men gjort är gjort.

Varför litar du inte på henne? vad har hon gjort dig?

Man blir inte sjuk av vatten....

Att hästen gör ETT skutt säger verkligen ingenting! att hon lät konstigt kunde lika gärna ha berott på nått helt annat, en suck eller vad som.
En unghäst skuttar på grund av många anledningar och om du nu är osäker så kan du ju med andra ord inte ens veta om det var bus/rädsla/smärta/Stress / olydnad/test....

Ta henne till ridhus eller paddock. Longera henne i alla gångarter MED sadel så hon får bralla av sig o få bort värsta överskottsenergin. Sen upp i sadeln! *hejja hejja hejja!*

jag longerar henne varje dag med sadel på Och har löshoppat några gånger. men ska nog prova idag att rida, verkar vara fint väder hela dagen. :)

Och nej man blir inte sjuk av lite vatten. men om man redan är förkyld och blir kall så kan man lätt bli lite sjukare igen.

Då blir det ut i skogen och gå idag då om det orkar vara fint någon timme ^^,

Vet inte om någon i stallet har någon tömkörningsgjord men ska fråga :)

Det med att ta med någon till ridhuset är nog ganska svårt. då det är bara stallägaren som har sina hästar i stallet och dom har knappt tid längre att rida. Men ska höra med dom iaf! :) Annars får jag helt enkelt åka dit själv.

men varför ska du hålla på och leda och smådutta med hästen? sätt dig upp och rid, precis som du gjorde vid provridningarna.

Jo jag provred innan jag köpte henne. och hon hade en padd då. och jag har pratat med en del och dom säger att det kan vara problemet. att hon inte är van utan padd, att hon nu känner trycket mer från sadeln än vad hon gjorde innan.
och sadeln tryckte längst fram mot manken så stall ägaren sa att en padd kan få upp sadeln lite. att det blir bättre när hon får mer muskler i ryggen.

Jag förstår inte varför folk tror att det blir bättre med en padd när sadeln redan är för trång. Det blir ju ännu trängre då! Fråga vilken sadelmakare som helst. Om man har en passande sadel ska det inte ens behövas en padd.

Hon har haft padd enda sen hon blev inriden. klart att hon kankse reagerar om man hoppar upp utan padd?? en padd ska ju jämna ut trycket.

Jag förstår inte varför folk tror att det blir bättre med en padd när sadeln redan är för trång. Det blir ju ännu trängre då! Fråga vilken sadelmakare som helst. Om man har en passande sadel ska det inte ens behövas en padd.

Där har du fel, för det beror faktiskt på vilken padd det är. Fanns en bra artikel i Ridsport för några nummer sen där Olof Ingdam (den stora sadelmakaren) förklarade detta. En sk. fårskinns padd, rätt utformad, med ryggkanal och som är skuren att gå ner nedanför ortspetsarna på sadeln, HÖJER sadeln, och därmed blir det inte trängre.

I detta fallet är det ju rappakalja att padden har ngn som helst inblandning i TS fall, då hon reagerat på att den nyinköpta hästen gjort ett skutt, på sin nya plats. Varken mer eller mindre, men gjort en stor grej av detta.

Hon har haft padd enda sen hon blev inriden. klart att hon kankse reagerar om man hoppar upp utan padd?? en padd ska ju jämna ut trycket.

När man provar sadlar så rider man ju helt utan något under, varken schabrak eller padd eller något. En sadel som är väl passande ska inte behöva nån padd under, med andra ord ska hästen inte reagera bara för att du rider utan padd. Det är bara en myt.

Jag blir orolig när hon började andas konstigt. typ ansträngde sig för att få luft. Då ingen annan häst har beteet sig så så är det klart att jag blir orolig och tror att det är fel sadelgjord eller fel på sadeln, och att hon sen studsa till känns som om hon försökte tala om något för mig. för det var inget busigt hopp. inge test eller något. men jag är ny på unghästar så jag oroar mig antagligen i onödan. men just därför jag skriver här. för att få tips. men alla bara kommenterar att jag inte skulle köpt henne och blablabl. så typiskt på buke...

Där har du fel, för det beror faktiskt på vilken padd det är. Fanns en bra artikel i Ridsport för några nummer sen där Olof Ingdam (den stora sadelmakaren) förklarade detta. En sk. fårskinns padd, rätt utformad, med ryggkanal och som är skuren att gå ner nedanför ortspetsarna på sadeln, HÖJER sadeln, och därmed blir det inte trängre.

I detta fallet är det ju rappakalja att padden har ngn som helst inblandning i TS fall, då hon reagerat på att den nyinköpta hästen gjort ett skutt, på sin nya plats. Varken mer eller mindre, men gjort en stor grej av detta.

Jag håller helt med, givetvis finns det hjälp paddar av olika slag och självklart kan en padd behövas ibland. Jag menar bara att det finns alltför många som tror att en padd är lösningen på allt. Typ om man har en trång sadel så lägger en del paddar för att det ska bli "mjukare"...vilket är helt befängt.

Och givetvis kan inte TS problem handla om en padd som skulle ha sån inverkan, det är ju som du uttrycker "rappakalja" :-)

Jag blir orolig när hon började andas konstigt. typ ansträngde sig för att få luft. Då ingen annan häst har beteet sig så så är det klart att jag blir orolig och tror att det är fel sadelgjord eller fel på sadeln, och att hon sen studsa till känns som om hon försökte tala om något för mig. för det var inget busigt hopp. inge test eller något. men jag är ny på unghästar så jag oroar mig antagligen i onödan. men just därför jag skriver här. för att få tips. men alla bara kommenterar att jag inte skulle köpt henne och blablabl. så typiskt på buke...

Jag vill gärna inflika att jag själv har ett 5-årigt fullblod...när jag fick hem honom för några månader sedan så for han i luften direkt när jag satte mig på honom och blåste upp sig och hade sig. Jag insåg ganska snabbt att han var ganska känslig när det gällde sadelns passform (plus att han såklart testade lite). Tidigare ägaren hade ridit med en helt fel passande sadel MED inklämd padd under och hästen var såklart inte alls nöjd. Jag märkte detta redan vid provridningen att hästen gick och spände och bockade lite. Efter att ha varit och provat ut en sadel som satt perfekt så är det nu full harmoni mellan oss. Det var jättetrist till en början att inte få rida sin nya häst men vi byggde upp ett fantastiskt förtroende genom markarbete (tömkörning, longering, löshoppning, bus och lek). Genom tömkörningen så fick jag också en häst som lyssnade jättebra och han testade mig aldrig igen när jag väl satt på ryggen.

Oj vad långt det blev....men mitt tips är alltså - kolla upp sadeln och vänta hellre tills du har rätt sadel :-)

Lycka till ! Fullblod är underbara:bump:

Du behöver inte känna dig dum, jag tycker att vaksamhet är klart mkt klokare än modighet kan vara många gånger. Det låter som att du vill få en bra relation innan du sitter upp vilket jag tycker är sunt tänkande och rättvist mot hästen! Sen att du brister i kunskap, ja det är där man får ta in en tränare/kunnig person som själv har en sådan relation till sina hästar som du ser upp till. Ta en lugn, stabil person med goda referenser eller som du helt enkelt vill efterlikna i din hästhantering.
Lycka till

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama