Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då blir det ut i skogen och gå idag då om det orkar vara fint någon timme ^^,
Vet inte om någon i stallet har någon tömkörningsgjord men ska fråga
Det med att ta med någon till ridhuset är nog ganska svårt. då det är bara stallägaren som har sina hästar i stallet och dom har knappt tid längre att rida. Men ska höra med dom iaf! Annars får jag helt enkelt åka dit själv.
Jo jag provred innan jag köpte henne. och hon hade en padd då. och jag har pratat med en del och dom säger att det kan vara problemet. att hon inte är van utan padd, att hon nu känner trycket mer från sadeln än vad hon gjorde innan.
och sadeln tryckte längst fram mot manken så stall ägaren sa att en padd kan få upp sadeln lite. att det blir bättre när hon får mer muskler i ryggen.
Jag förstår inte varför folk tror att det blir bättre med en padd när sadeln redan är för trång. Det blir ju ännu trängre då! Fråga vilken sadelmakare som helst. Om man har en passande sadel ska det inte ens behövas en padd.
Hon har haft padd enda sen hon blev inriden. klart att hon kankse reagerar om man hoppar upp utan padd?? en padd ska ju jämna ut trycket.
Där har du fel, för det beror faktiskt på vilken padd det är. Fanns en bra artikel i Ridsport för några nummer sen där Olof Ingdam (den stora sadelmakaren) förklarade detta. En sk. fårskinns padd, rätt utformad, med ryggkanal och som är skuren att gå ner nedanför ortspetsarna på sadeln, HÖJER sadeln, och därmed blir det inte trängre.
I detta fallet är det ju rappakalja att padden har ngn som helst inblandning i TS fall, då hon reagerat på att den nyinköpta hästen gjort ett skutt, på sin nya plats. Varken mer eller mindre, men gjort en stor grej av detta.
Jag blir orolig när hon började andas konstigt. typ ansträngde sig för att få luft. Då ingen annan häst har beteet sig så så är det klart att jag blir orolig och tror att det är fel sadelgjord eller fel på sadeln, och att hon sen studsa till känns som om hon försökte tala om något för mig. för det var inget busigt hopp. inge test eller något. men jag är ny på unghästar så jag oroar mig antagligen i onödan. men just därför jag skriver här. för att få tips. men alla bara kommenterar att jag inte skulle köpt henne och blablabl. så typiskt på buke...