Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det är just det här som jag tycker är så bra med Buke Hund, här finns många kunniga, vettiga människor som ser både till hundars allra bästa, men även till de djur som nyttjas för våra hundars tränings allra bästa!
... och som mycket generöst, pedagogiskt och tålmodigt gärna delar med sig av sin kunskap till de som vill lära sig. Att påstå något annat är ren lögn.

Jag vill förövrigt tillägga till mitt tidigare färg-gnäll att jag just mailat en P/s-uppfödare. Jag må tycka att färgen är tråkig, men jag är inte "köpa siberian husky"-galen. Förutom när det gäller kelpie- och wachtel-brun. Det går bara inte :angel: JA, jag må vara lätt ytlig, OCH kunna bortse från en del skönhetsmissar, men där går gränsen :angel:

Hur kunde jag glomma att det ar Buke? :grin: Ett stalle dar man inte forsoker lara andra utan dar man istallet gar in for att idiotforklara de med andra asikter eller ideer ...eller som bara inte kan lika mycket i amnet.

Nej men verkligen, så är det ju. Att vi reagerar på dina (fruktansvärda!) bilder har ju inget att göra med vår ärliga reaktion på situationen, utan enbart på att vi som du säger är okunniga. De som svarat dig har inte själva vallhundar, jobbar med att valla får, har/har haft får själva eller något sådant, nej det handlar om nättyckande idioter bara. :up:

Och har avslutar jag hela vallnings diskussionen och istallet far att kunna fa tips och rad hur jag och hundarna ska kunna gora det lattare for bade oss och faren kommer vi nu att vanda oss till andra kallor for sadant.

Det tycker jag låter jättebra, se till att bara lyssna på sånt du vill höra.

Jag blev genuint förskräckt och ledsen när jag såg dina bilder (och läste den glada texten till). Jag vet att du och jag inte är 100% överens om träningsfilosofi precis, men det här chockade mig å det grövsta. Jag kunde verkligen inte tro att det stämde, först tänkte jag det var ett skämt! Sen blev jag som sagt riktigt ledsen när jag tog in att det var sant.

Det du gör är djurplågeri.

Jag vill förövrigt tillägga till mitt tidigare färg-gnäll att jag just mailat en P/s-uppfödare. Jag må tycka att färgen är tråkig, men jag är inte "köpa siberian husky"-galen. Förutom när det gäller kelpie- och wachtel-brun. Det går bara inte :angel: JA, jag må vara lätt ytlig, OCH kunna bortse från en del skönhetsmissar, men där går gränsen :angel:

Wachtelbrun :love: :love:

Tycker du att Ladda är ful? :(

:D

Ge fan i att försöka "valla" med raser som inte avlats för det!

Att fåren stannar och tittar på hunden och sen explosivt kastar sig bort beror på att de är otrygga i situationen och inte vågar ha ryggen mot hunden. Vad är poängen att ha lina om den inte används för att hindra hunden från att spränga sig in i flyktzonen? Med tanke på att instruktören släpper in brukshundar med stark jakt betvivlar jag att det var en BC avlad på djurhantering. Och självklart kan även en ung BC skrämma får - det är liksom därför man har lina på (för att HINDRA dem från att skrämma får).

Instruktoren ar en dommare i internationella samanhang och har domt tavlingar bade har i USA, Canada, Syd Amerika och i Europa.
Det ar mojligt att hon inte alls vet vad hon gor ... trots mycket grundliga meriter och att Buke anvandarna vet mer... men hon ar hittills den som faktiskt forsoker lara ut, sa det ar den rost jag kommar att fortsatta lyssna pa.

Har dar jag tranar hundar och har undervisat barn i manga ar har vi for vana att stalla fragor om vi har uppfattat situationen ratt. Dessutom har vi fatt lara oss att "man fangar fler flugor med honung an med vinager" och har inte for vana att idiotforklara den vi vill fa att forsta allvaret i nagot vi lar ut.

Och det var verkligen mitt sista inlagg.

Wachtelbrun :love: :love:

Tycker du att Ladda är ful? :(

:D

Jag vet inte vad det är med den färgen, men jag tycker den är så gräsligt ful :o Alla av rasen jag umgåtts med har varit bruna, och det har ju absolut varit trevliga hundar som varit duktiga i skogen men det har jag ju ingen nytta av ;) Och kelpie har aldrig fallit mig i smaken så jag känner inte att jag direkt förlorar något på att sätta gränsen där :D

Jag vet inte vad det är med den färgen, men jag tycker den är så gräsligt ful :o Alla av rasen jag umgåtts med har varit bruna, och det har ju absolut varit trevliga hundar som varit duktiga i skogen men det har jag ju ingen nytta av ;) Och kelpie har aldrig fallit mig i smaken så jag känner inte att jag direkt förlorar något på att sätta gränsen där :D

Hahaha :D
Man uppskattar den bruna färgen mer när man lärt känna de röda dårarna :angel:

Det gäller att vara ute i god tid med planeringen och utöver diverse normal träning för en blivande jakthund + jaktträning, så hinner jag med 3 off utställningar nästa år dessutom med den lilla piratbönan :D och dito med evt hane jag sparar :angel:

Och blir det nån osåld så får den/de hänga med av bara farten och säljas som påbörjad när de är unghundar. Dvs lagom till jaktsäsongen 2018 :idea:

Hemma efter att ha suttit i morsans soffa en hel kväll med dårarna, @Fisherling och Tinja :D Kan åter igen konstatera att Tinja är en av extremt få icke-vinthundar som jag verkligen tycker om. Jäklar så fin hund det där är.

Mindre kul är att det verkar som om det ska regna mycket på söndag. Hela söndagen. Det var tänkt att vi skulle tävla inofficiell rallylydnad då. Men jag vet att det inte är någon idé alls att åka dit om det regnar. Hundarna kommer bara bli blöta, kalla, frusna och sura :(

Det ska regna imorgon också, men börja först mitt på förmiddagen. Sååå jag tänker gå upp tidigt, ta en rejäl långpromenad direkt och sedan sitta inomhus hela dagen. Det kan nog bli bra. Önskar verkligen(!) att jag hade Lena Furbergs nya målarbok att roa mig med, men det får gå bra med annat istället.

Hemma efter att ha suttit i morsans soffa en hel kväll med dårarna, @Fisherling och Tinja :D Kan åter igen konstatera att Tinja är en av extremt få icke-vinthundar som jag verkligen tycker om. Jäklar så fin hund det där är.

Mindre kul är att det verkar som om det ska regna mycket på söndag. Hela söndagen. Det var tänkt att vi skulle tävla inofficiell rallylydnad då. Men jag vet att det inte är någon idé alls att åka dit om det regnar. Hundarna kommer bara bli blöta, kalla, frusna och sura :(

Det ska regna imorgon också, men börja först mitt på förmiddagen. Sååå jag tänker gå upp tidigt, ta en rejäl långpromenad direkt och sedan sitta inomhus hela dagen. Det kan nog bli bra. Önskar verkligen(!) att jag hade Lena Furbergs nya målarbok att roa mig med, men det får gå bra med annat istället.

Du är inte intresserad av att ta dig ut på en mini buketräff då? @nordingran sa tidigare i veckan att hon var intresserad. Vet inte om ni fortfarande är det? :D

Instruktoren ar en dommare i internationella samanhang och har domt tavlingar bade har i USA, Canada, Syd Amerika och i Europa.
Det ar mojligt att hon inte alls vet vad hon gor ... trots mycket grundliga meriter och att Buke anvandarna vet mer... men hon ar hittills den som faktiskt forsoker lara ut, sa det ar den rost jag kommar att fortsatta lyssna pa.

Har dar jag tranar hundar och har undervisat barn i manga ar har vi for vana att stalla fragor om vi har uppfattat situationen ratt. Dessutom har vi fatt lara oss att "man fangar fler flugor med honung an med vinager" och har inte for vana att idiotforklara den vi vill fa att forsta allvaret i nagot vi lar ut.

Och det var verkligen mitt sista inlagg.
AKC vallning?

Idag, mycket till trots, så skrapade jag och Tinja ihop tillräckligt med poäng på lydnadstävlingen i klass 1 för ett förstapris och tredjeplats :D Så nu har vi två förstapris, vilket betyder att nästa år lär vi försöka ta titeln. Vi har inte bråttom att flytta upp, det finns en del att slipa på :p

Nu blir det chill resten av dagen.

Floki blev halt igår på höger bak, såg ut att sitta högt upp, idag är han ok. En bekant som är fysio kände igenom honom på kvällen men hittade inget allvarligt, men det blir ett veterinärbesök på måndag. Jag vill nog helst att dom röntgar för att se om allt är ok.

@dobbis

Här ser du min 7,5-kilos sportpinne in action och hör min belåtna värmländska säga ”dukti pöjk dä” på ett helt creepy sätt:
https://instagram.com/p/BZ3OjQuHok5/

Här är han bredvid Ivan, som är en liten plutt på 4,5 kilo:
https://instagram.com/p/BZYw6iKnFAe/
Och jag som ibland tycker min är en best,men 27cm och ca 5kg är hon bara en plutt jämnfört med honom.
Fast jag tror Gissa springer ifrån honom på inga sekunder :p hon är lite som speedy gonzales :D

Nu ska jag ta hundarna o gå ut innan regnet kommer,till Gissas glädje så har dom tömt halva kanalen (har ingen aning om varför dom brukar inte tömma förän i dec. Men det gör ju att skitstina kan springa i dyngan o vattnet. Fattas bara att moppen tar efter henne :eek::mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 570
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 758
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar