Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
På lördag till söndag blir det roadtripp för mig. Jag ska köra Calibra till hennes nya hem. Det blir hos en valpköpare. Vi kommer göra ett byte, först på prov. Vi tar tillbaka hanen och hen tar Calibra.
Jag är så glad över att hen vill testa Iba för jag litar stort på hen och är övertygad om att de är en superb matchning.
Hanen är lite mycket just nu och passar inte riktigt in i det ägaren ville. Sambon är taggad för att utveckla den här killen lite. Dels för att han kommer från en kombo av hans två absoluta favoriter men också att få jobba med en hane igen (det finns vissa skillnader) för det var många år sen sist.
Han ska dock inte bli kvar här för gott.

En svart schnauzer med mentalbeskrivna släktingar och som har någon annan merit än utställning... är det för mycket begärt? (Försöker återigen kolla på annat än riesen.)

Jag tycker ju att P/s är en så trååååkig färg :arghh:

Verkar så! Lättare att hitta rätt bland den rätta färgen ;) (jag tycker svart är tråkigt och p/s vacker ;) )

I Lordags fick Diva och Tate prova pa att valla far. Det vill saga att vi gjorde en "instinkt test" for att se hur mycket instinkt att valla de har. Tate dog sig an uppdraget med stort allvar och tydlig talang, aven om han har mycket att lara i hur det gar till sa kunde man klart se att han har ganska klart for sig hur det gar till.
DSC_3509_zps2yfjnqgw.jpg

DSC_3510_zps5h5b8jks.jpg

Princess Diva ar inte heller den som bangar for nya uppgifter. Hon ar dock en typisk rottie och vill hellre bulldoza igenom en uppgift an utfora den med finess, men aven hon visade att hon hade instinkt for hur det gick till ... om an hon var lite val ivrig. lol
DSC_3550_zpsskfg41nt.jpg

DSC_3531_zps8tj266wd.jpg

Den har gangen var det bara en 20 minuter i round pennen med var och en och herding instructorn tog dem i long lina sa jag skulle kunna se vad de gjorde. Nasta gang ar jag i round pennen med hundarna och kommer att ha dem i langlina de far slapa i stallet.

I Lordags fick Diva och Tate prova pa att valla far. Det vill saga att vi gjorde en "instinkt test" for att se hur mycket instinkt att valla de har. Tate dog sig an uppdraget med stort allvar och tydlig talang, aven om han har mycket att lara i hur det gar till sa kunde man klart se att han har ganska klart for sig hur det gar till.
DSC_3509_zps2yfjnqgw.jpg

DSC_3510_zps5h5b8jks.jpg

Princess Diva ar inte heller den som bangar for nya uppgifter. Hon ar dock en typisk rottie och vill hellre bulldoza igenom en uppgift an utfora den med finess, men aven hon visade att hon hade instinkt for hur det gick till ... om an hon var lite val ivrig. lol
DSC_3550_zpsskfg41nt.jpg

DSC_3531_zps8tj266wd.jpg

Den har gangen var det bara en 20 minuter i round pennen med var och en och herding instructorn tog dem i long lina sa jag skulle kunna se vad de gjorde. Nasta gang ar jag i round pennen med hundarna och kommer att ha dem i langlina de far slapa i stallet.
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

DSC_3509_zps2yfjnqgw.jpg

DSC_3510_zps5h5b8jks.jpg

DSC_3550_zpsskfg41nt.jpg

DSC_3531_zps8tj266wd.jpg

Herregud @hastflicka , vad är det där?! :(

DSC_3509_zps2yfjnqgw.jpg

DSC_3510_zps5h5b8jks.jpg

DSC_3550_zpsskfg41nt.jpg

DSC_3531_zps8tj266wd.jpg

Det där ser ut som en sjukt stressig situation för fåren :( . VARFÖR ha in malle och rottweiler i fårflock?!

Det där ser ut som en sjukt stressig situation för fåren :( . VARFÖR ha in malle och rottweiler i fårflock?!
Får är ett av de djur som överlever högst stressnivåer. DVS stressen som de upplever här hade med rätt stor sannolikhet tagit död på en get eller en häst. Men eftersom får överlever, så tror folk att det inte är så illa.

Att de överlever, betyder inte att de inte mår dåligt av det. :cry:

Den sk "vallningen" som visas gör mig innerligt förbannad. Hur sjutton kan folk vara så totalt känslokalla att de släpper in rottis och malle till får?!?

DSC_3509_zps2yfjnqgw.jpg

DSC_3510_zps5h5b8jks.jpg

DSC_3550_zpsskfg41nt.jpg

DSC_3531_zps8tj266wd.jpg

Jag tycker inte alls att det ser ut som att någon av dem borde vara i en fårghage! Stackars får! De splittrar sig ju och flyr :cry:

Jag har börjat gå privatlektioner i vallning och om Tinja betedde sig sådär skulle hon åka ut med huvudet före och inte få komma tillbaka :eek:

Den sk "vallningen" som visas gör mig innerligt förbannad. Hur sjutton kan folk vara så totalt känslokalla att de släpper in rottis och malle till får?!?

Ja alltså som erfaren med både vallhundar, får och jakthundar så skulle jag säga, baserat på bilderna att det som uppvisas är jaktinstinkter som kickar in och inte vallinstinkter. Syns både på hundarnas kroppshållning och fårens reaktion.

Att vallning och jakt i grunden bygger på liknande egenskaper betyder ju inte att det går att få något vettigt vallande av att jobba vidare på de instinkterna liksom.

Men en del har ju den idén för sig att om en ras använts som något en gång i urminnes dåtid, så fungerar de likadant nu som då. Att en väldans massa egenskaper är bortavlade och att hundarna numera inte ens är i närheten av att fungera som de gjorde på forntiden läggs inte en tanke på. Tyvärr.

Lillvalpen växer, 13,5 kg nu. Jag hoppas att han inte kommer bli någon enorm schäfer, men det får framtiden utvisa. Han har fått gått några korta spår, senaste på asfalt och det klarade han galant :love:

Något mindre roligt var vår upplevelse hos veterinären för vaccination. Veterinären hälsade inte ens på valpen utan frågade bara om han var frisk innan han stack honom med sprutan två gånger och sa till honom att vara still. Efter det hastade han iväg snabbare än blixten. Kränkt matte gick och köpte en leksak till valpen som inte brydde sig nämnvärt. Jag tycker det var riktigt dålig stil, en av valpens första möte med veterinären kändes inte vidare positivt. Inte för att jag tror att det kommer ha någon betydelse i fortsättningen, tycker bara det är trist att man inte ägnar en tanke åt bra bemötande även fast man är stressad i jobbet.

DSC_0387.jpg

Här är den lilla kränkta schäferungen vars öron knappt får plats på bild.

Tog med hundarna när jag skulle hämta dottern på skolan. Skulle inom affären så jag binder hundarna utanför. När jag kommer ut så står Tant Karin utanför dörren och tittar efter mig. Då har hon lyckats ta sig ur halsbandet och ställt sig vid dörren istället för att vänta :eek: Fick ju en halv hjärtinfarkt när jag såg det. Tur hon är så mattig och inte bryr sig så mycket om andra människor. Bobber låg så fint där jag lämnat honom :laugh:

Herregud @hastflicka , vad är det där?! :(

Får är ett av de djur som överlever högst stressnivåer. DVS stressen som de upplever här hade med rätt stor sannolikhet tagit död på en get eller en häst. Men eftersom får överlever, så tror folk att det inte är så illa.

Att de överlever, betyder inte att de inte mår dåligt av det. :cry:

Vad fick dig att tro det?

Jag tycker inte alls att det ser ut som att någon av dem borde vara i en fårghage! Stackars får! De splittrar sig ju och flyr :cry:

Jag har börjat gå privatlektioner i vallning och om Tinja betedde sig sådär skulle hon åka ut med huvudet före och inte få komma tillbaka :eek:

Hur kunde jag glomma att det ar Buke? :grin: Ett stalle dar man inte forsoker lara andra utan dar man istallet gar in for att idiotforklara de med andra asikter eller ideer ...eller som bara inte kan lika mycket i amnet.

Det har blir mitt enda inlagg som svar pa ovanstaende da jag inte tanker dra igang en diskussion med nagon som inte ar intresserad av att varken diskutera eller lara ut ...

Forst och framst kan man ju undra vad en herdehund har att gora i en farhage for att lara sig att valla.:angel:
Rottisen och Mallen var aldrig "inslappta" till faren. De satt i en langlina som faren's agare holl i och faren tittade mer pa sin agare an hundarna.
Antingen ar Svenska far valdigt mycket mer lattstressade an Amerikanska far ... eller sa lar de sig att en hund som sitter fast i en lina med deras (farens) agare/handler ar tamligen ofarlig ganska fort.
De har tre faren jobbade i sammanlagt mindre an 30 minuter under dagen. De stod lungt och vantade tills hundarna kom nara innan de vande och sprang en liten bit, men stannade mycket snart igen och vantade pa hundarna.
De splitrades och sprang undan darfor att de lat hundarna komma lite for nara innan de valde att vanda ... Och det var for att hundarna ar oerfarna och inte kan. Annu.
BCn som kom in for forsta gangen efter mina, och som ocksa hade lang lina, splittrade sina far (tre nya far) precis lika mycket, om inte mer, men han kommer ocksa att lara sig.

Och har avslutar jag hela vallnings diskussionen och istallet far att kunna fa tips och rad hur jag och hundarna ska kunna gora det lattare for bade oss och faren kommer vi nu att vanda oss till andra kallor for sadant.

Idag har Molly varit med på granngården,lite läskigt med skjutdörrarna,men kul folket och personalen som bjuder på godis.
Så nu har tokmoppen både mat,ben o mush hemma.

istallet far att kunna fa tips och rad hur jag och hundarna ska kunna gora det lattare for bade oss och faren kommer vi nu att vanda oss till andra kallor for sadant.

Ge fan i att försöka "valla" med raser som inte avlats för det!

Att fåren stannar och tittar på hunden och sen explosivt kastar sig bort beror på att de är otrygga i situationen och inte vågar ha ryggen mot hunden. Vad är poängen att ha lina om den inte används för att hindra hunden från att spränga sig in i flyktzonen? Med tanke på att instruktören släpper in brukshundar med stark jakt betvivlar jag att det var en BC avlad på djurhantering. Och självklart kan även en ung BC skrämma får - det är liksom därför man har lina på (för att HINDRA dem från att skrämma får).

Senast ändrad:
Hur kunde jag glomma att det ar Buke? :grin: Ett stalle dar man inte forsoker lara andra utan dar man istallet gar in for att idiotforklara de med andra asikter eller ideer ...eller som bara inte kan lika mycket i amnet.

Det har blir mitt enda inlagg som svar pa ovanstaende da jag inte tanker dra igang en diskussion med nagon som inte ar intresserad av att varken diskutera eller lara ut ...

Forst och framst kan man ju undra vad en herdehund har att gora i en farhage for att lara sig att valla.:angel:
Rottisen och Mallen var aldrig "inslappta" till faren. De satt i en langlina som faren's agare holl i och faren tittade mer pa sin agare an hundarna.
Antingen ar Svenska far valdigt mycket mer lattstressade an Amerikanska far ... eller sa lar de sig att en hund som sitter fast i en lina med deras (farens) agare/handler ar tamligen ofarlig ganska fort.
De har tre faren jobbade i sammanlagt mindre an 30 minuter under dagen. De stod lungt och vantade tills hundarna kom nara innan de vande och sprang en liten bit, men stannade mycket snart igen och vantade pa hundarna.
De splitrades och sprang undan darfor att de lat hundarna komma lite for nara innan de valde att vanda ... Och det var for att hundarna ar oerfarna och inte kan. Annu.
BCn som kom in for forsta gangen efter mina, och som ocksa hade lang lina, splittrade sina far (tre nya far) precis lika mycket, om inte mer, men han kommer ocksa att lara sig.

Och har avslutar jag hela vallnings diskussionen och istallet far att kunna fa tips och rad hur jag och hundarna ska kunna gora det lattare for bade oss och faren kommer vi nu att vanda oss till andra kallor for sadant.

Och det är just det här som jag tycker är så bra med Buke Hund, här finns många kunniga, vettiga människor som ser både till hundars allra bästa, men även till de djur som nyttjas för våra hundars tränings allra bästa!

Att använda får som hundaktivering för raser som inte på typ 100 år (eller aldrig? trodde jag iaf vad gäller rottweilern) har avlats för att ha vallanlag och vallhundars djurkänsla och som inte har en tillstymmelse vallning i sig, men däremot (som @Migo skrev) är skarpa bruksraser med en massa jakt, det är jag glad över att det är många som reagerar över.

Du kanske kan försöka förstå VARFÖR folk reagerar så skarpt istället för att gå in i ”typiskt Buke”-läge?

Och innan någon säger något gällande ras osv; jag tycker det är precis lika illa om någon skulle släppa in en aussie (eller för den sakens skull en BC) som skulle göra på samma sätt med fåren så de flyr och springer.

Hundägare har ett sjukt stort ansvar när man plockar in ännu ett levande djur i ekvationen utöver sin hund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 570
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 758
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar