Har din hund försvarat dig i någon situation som du/och/eller hunden uppfattat som hotfull?
Mina hundar är väldigt veka och väldigt medvetna om hur små de är(3-4 kg).
En av dem har dock vid ett tillfälle morrat då jag låg och sov och en kvinna lutade sig över sängen för att kolla till mig(ridläger med gemensamt sovrum och kvinnan är en vän, som dock inte hunden kände). Hunden låg med mig i sängen.
Det har dock aldrig hänt efter det.
Skulle det verkligen vara skarpt läge och kvinnan gjort mer än bara kika skulle nog hunden flytt.
Om hon inte legat så nära mig där kvinnan kollade och under mitt täcke(både ev trängd och lite morsk av skydd) till stor del vete fasen om hon skulle vågat morra heller.
Jag tror inte så många hundar skulle fortsätta i skarpt läge.
Jag bodde ett tag med två Cane Corso hos mina tränare. Det är snälla hundar som inte flyger på folk hur som helst. De är ju avlade att bara larma och i värsta fall bara varna. Det gör de fint också när folk kommer till gården. De larmar och gör det tills man tar vid.
Men skulle någon flyga på deras "familj" som bor på gården vid tex inbrott ex så tror jag nog att det finns möjlighet att de agerar och skyddar.
Det tror fler som känner dem, hundtränare inklusive.
Den ena är lite osäker och skulle kunna bli aggressiv i det om det blir något som gör att hon känner sig trängd. Den andra är otroligt dominant, hård och beskyddande. Skulle hon rycka in skulle ev den yngre göra det därför.
Min pappas sambo skaffade en hund som är räddaggressiv, Kinesisk puff.
Den kan nog en del tolka som försvarande och bla bla. Men den tror jag skulle bjäbba för att skydda sig själv och mötte människan upp och inte backade av dennes hot och mindre bett etc skulle den nog ge med sig rätt kvickt.
Jag är lite trist och tror hundar kan skydda sina resurser. Ser de en människa som sin resurs och de inte fått både lära sig gränser eller bli trygg i saker kan de nog attackera lite smått om det vill sig illa. Men jag tror inte de skulle slåss till döden direkt om de kan fly, över en människa. Inte de flesta raser och hundar iaf.
De som är avlade att arbeta mer självständigt, tex vakta boskap i Ryssland och göra det utan människa.. Ja, de hade jag varit mer försiktig med.. :P
De ska ju själva fatta beslut om hot och genomföra att hålla sig och flocken safe.
Men jag är inte hundproffs.. Det är bara mina two cents.