En tråd om bäddar

Har denna https://www.granngarden.se/hundbadd-fryson-skane-bronsbrun?variant=1249837410105 . Tycker den är prisvärd och passar in med färgen i inredningen😁 Han sover i den hela nätterna med en gosig filt. På dagarna vill han vara där jag är så grejar jag i köket ligger han i kökssoffan, är jag i tvrummet så ligger han antingen på mattan vid mina fötter eller i soffan. När jag jobbar ligger han i kökssoffan för där har han bäst span när jag kommer hem.

Jag har tre hundar och lite olika bäddar, och lite olika preferenser.

Köpta hundbäddar:
  • En biabädd (eller av liknande modell i alla fall, minns inte om det är faktisk biabädd) i köket, där alla hundarna ibland ligger medan jag lagar mat/äter/jobbar vid köksbordet/liknande. Oftast bara en hund åt gången, och nu mer är det främst den yngsta hunden som alltid brukar vara nära, men ibland kan man hitta även någon av de andra där.
  • En rund bädd med hög mjuk kant på ovanvåningen vid sovrummet/kontoret, som inte används så ofta längre, men tidigare har de två äldre hundarna använt den ibland.
  • En billig donut bädd på ovanvåningen vid sovrummet, som direkt blev väldigt populär när jag köpte den. Äldsta hunden har under alla åren jag haft henne nästan alltid sovit vid mina fötter - när jag skaffade den började hon istället välja att sova i den på natten. Och är inte hon där så är mellanhunden där.

Annars älskar äldsta hunden sin fåtölj i TV-rummet dagtid (och blir mycket missnöjd och verkar inte riktigt veta vad hon ska göra om mellanhunden plötsligt lagt sig i den). Mellanhunden har i sovrummet även en trälår med träkanter och filtar i som hon ofta sover i på natten, men som ingen av de andra någonsin varit i. Jag upplever att äldsta och mellanhunden gillar bäddar med kanter mest (eller fåtöljer och liknade som också har kanter runt om mer - det är ungefär samma storlek på sitsen på en fåtölj som på deras bäddar), och att yngsta hunden kanske snarare föredrar utan kanter (dvs golv, soffa, säng och liknande). Yngsta sover alltid i sängen, de andra två är lite olika på natten.

Har denna https://www.granngarden.se/hundbadd-fryson-skane-bronsbrun?variant=1249837410105 . Tycker den är prisvärd och passar in med färgen i inredningen😁 Han sover i den hela nätterna med en gosig filt. På dagarna vill han vara där jag är så grejar jag i köket ligger han i kökssoffan, är jag i tvrummet så ligger han antingen på mattan vid mina fötter eller i soffan. När jag jobbar ligger han i kökssoffan för där har han bäst span när jag kommer hem.

En sån kände jag på idag, gillade den! Bra kanter, inte så dynan bildar en kulle inuti bädden. Visst var både dynan och klädseln runtom tvättbar?

Roligt att läsa om alla hundars preferenser! Det blir att prova sig fram. En donutbädd finns sedan tidigare och idag köpte jag en rektangulär som senare ska flytta hem till hundvakten när den doftar "hemma". Fryson-bädden ligger bra till för egen del, sedan blir det åtminstone en bia till hundhuset om inte annat, enkel att torka av. Hade valt bädd på ben om jag haft möjlighet till robotdammsugare men med 3 olika nivåer på golven på nedervåningen och trösklar från 1920 på ovanvåningen är det inte aktuellt 😶

Jag har faktiskt två hundar som inte har några bäddar. Eller ja. Rottweilerna har ett tjockt täcke med påslakan på som hon sover på på natten, dagtid ligger hon på någon matta, i sängen eller i soffan.

Huskyn kan tillbringa 5 minuter i sängen sedan skyr han den som pesten för han har värmt upp den, han föredrar snö som ju är kallt. Sover ibland en stund på kvällen som en boll i soffan men hans tre favoritplatser är :
1. Vid balkongdörren, mitt på rygg med baktassarna snurrade ihopa och vilandes mot balkongdörren och framtassarna hängande mot bröstkorgen samt huvudet vilande mot dörren. Svalt och skönt i "öppningen" där!
2. I hörnet i rummet jag sover, ytterväggar, rätt svala har jag märkt. Samma sovställning, tyyyypiskt huskymanér, och så har han rumpan i hörnet och huvudet ligger under sängen och framtassarna mot väggen.
3. Under min skrivbordsstol när jag sitter där, med huvudet på ett av dess ben, helst alldeles intill min fot.

Han vill inte ha filtar eller dylikt och lägger sig bredvid eller krafsar bort. Så jag tänker inte tvinga honom. :)

Jag äger inga bäddar eftersom dobbisarna antingen föredrar säng/soffa eller bäddar sönder dem. Jag har dock buren uppe nu som koja eftersom Xarko är van vid att ligga i bur hos uppfödaren. Han ligger gärna på en matta när han tuggar ben, men annars är det möbler som gäller.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 179
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Vår tygsoffa har senaste veckan luktat riktigt illa. Som rubriken lyder -gammal sunkig hund. Trodde det var kuddar och filt så tvättade... 2
Svar
32
· Visningar
5 701
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 134
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 639
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka