Fast jag tänker att om det nu har gått flera veckor med att vänta ut (eller missförstod jag?) så kanske det är mer effektivt att faktiskt säga till?
Min hane har av någon anledning börjat tjuta i bilen när man stannar/ska ta ut honom. Inte gjort tidigare och jag märker själv att han varvar upp sig själv med sina ljud. Har försökt säga till honom utan framgång
Så håller jag på att flytta nu och han och schäfertiken satt i framsätet i skåpbilen medans vi bar in möbler. Och han gnällde konstant i typ 2 h. Tillslut fick jag nog, hämtade en sprayflaska och sprayar till honom i ansiktet samtidigt som jag sa "tyst!". Särskilt pedagogiskt? Nej
men han gick och la sig efter det och behövde bara en påminnelse sen (den gången, inte åkt mer bil än). Han var så uppspelt så han satt och skakade av förväntan. Efter tillsägelsen så var han mycket lugnare. Vissa hundar drar ju igång sig själva av sitt låtande och skapar ett problem som från början inte riktigt var där sas.
Nu säger jag inte att TS ska göra så. Jag kan väl tom känna som så att är hunden fortfarande så här stressad efter veckor av träning så hade jag nog tänkt att hunden kanske helt enkelt inte mår bra av att sova själv. Vissa hundar har ju större behov av närhet än andra. Men det är ju så jag hade resonerat.