För några år sedan (3-5 år kanske?) såg jag ett japanskt TV-program där de "kidnappade" en hundägare för att se hur hunden skulle reagera. Hela den där klassiska kidnappningsscenen där de kom farande i en skåpbil, tvärnitar, en bunt karlar hoppar ut och släpar in en "vilt kämpande" människa i bilen, och rivstartar iväg. Sen körde de ganska sakta iväg, hela tiden inom synhåll (tror till och med hundägren ropade på hjälp genom fönstret), till ett litet hus (eller skjul?), och poängen var att se vad hunden skulle ta sig till. Om jag minns rätt (inga garantier!) var det en enda hund som inte bara försökte fly utan försökte protestera lite milt. Alla hundar utom en (den upptäckte nöjt att den var lös och fick göra som den ville) sökte upp ägaren igen, men vågade inte gå in.
Alla hade förväntat sig att hunden skulle försvara dem, ingen gjorde det.
Som sagt, minns inte det hela särskilt tydligt. Och japansk underhållningsTV är ju som den är, men jag tyckte det var rätt intressant i alla fall...
Tror det var Fuji som sände det, men det är allt jag minns tyvärr, och jag kan inte hitta det nånstans igen.
(Förutom reservation för tasktigt minne ska väl läggas till en stor reservation för mina japanskakunskaper - jag
tror jag fattade, men det behöver verkligen inte vara med verkligheten överensstämmande.

)