Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)
Min tolkning får bli öga - kindkedjegrop.....finns risk för syrebrist annars
Min tolkning får bli öga - kindkedjegrop.....finns risk för syrebrist annars
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PS sen har inte hästar runda ögon heller :-)
Nej banne mig , det har aldrig varit så "förr" det har alltid varit ögat genom mungipan förr, aldrig jag har hört genom ögat till nosvingen när hästen går med nacken som högsta punkt kan den inte hamna på annat sätt än ögat till mungipan.
fast det STÅR inte i TR Fio - du måste hålla med om att det är öppet för tolkningar! oavsett det som verkar solklart för dig, du kanske är extra intelligent
SLIGHTLY in front of the vertical - det beror på återigen - vad olika folk menar med SLIGHTLY. Hade de skrivit MUNGIPAN. ja då hade det varit en def. som ej var fri för tolkning på samma sätt som det är nu.
Nej, ögat till främre delen av mulen var inte min definition av "nosen" i TR, utan Equis. Jag visade bara hur det ser ut i så fall (första bilden är enligt mig bakom lod, ja).
Jag tycker inte någon av bilderna är bra form. Den mittersta är okej.
Jag vet inte om det krävs så mkt intelligens för att förstå att om nu nacken samtidigt skall vara högsta punkt så blir det ögat genom mungipan, det kan inte bli på något annat vis om nacken skall vara högsta punkten.
Sedan slightly betyder något framför lod och det står ju faktiskt i TR och om du ser på Licketys teckningar så blir faktiskt något framför lod ögat till mungipan även om TR accepterar I lod. Men jag har aldrig sett en häst gå i lod samtidigt som den går med nacken högst.
Tr kan inte skriva om allt, något får ju faktiskt folk räkna ut själva Det står inte heller att jag inte får rida bakochfram i TR undrar om jag får göra det då
Nu ska du inte dra några växlar på mina teckningar i paint angående mungipor och dyl. Jag ansvarar inte för korrekt anatomi!
a) jag tror du missar att jag är skämtsam
b) jag har bott 11 år i engelsktalande land, så ja - jag kan engelska det du missade som jag avsåg med uttalandet var inte att få dess betydelse förklarat för mig, utan att påpeka att betydelsen/tolkningen av "något" dvs "slightly" ändå har ett register - helt bevisligen - i folks olika uppfattningar om vad detta "något" är. det var poängen med min kommentar.
c) jag tror du missat faktumet att oavsett vad du tycker om intelligens och uppenbarhet så ÄR det ett faktum att ett stort antal människor inklusive domarkåren på dressyr, helt klart har olika uppfattningar om vad i lod är. det är ett faktum.
Nej jag har inte missat något , jag är humorlös trodde du visste det angående domarkåren så är ju en hel del helt intelligensbefriade och det är ju inget nytt ...
Kl
En del svanar (rörliga hästar)kan placera nosen lite hur som haver utan större problem medans sattare modeller skapar spänning om de ska dra in snoken långt. Finns inte lika mycket utrymme/rörlighet att spela med..
Alltså olika läge för nosen att hamna då de arbetar korrekt, avspänt, dynamiskt med nacken högst.
Har sällan sett en massiv fjording jobba korrekt med nosen bakom lod i samling, medans ett fullblod kanske kan råka hamna där lättare i vissa kritiska lägen.
Vad jag kanske vill säga är, att "lite" framför lod borde bestämmas av hästen i fråga. Ser den i övrigt harmonisk och välbalanserad ut i samlingen kanske det är skit samma om den har hela eller halva nosen framför lodlinjen.
Har jag helt fel?
KL
Jag vidhåller att jag inte vill ha en häst "på tygeln" i E.´s avatarform.
om jag ibland rider i "för fri form" så går den iallafall inte som den, utan ngt framför lod.
Har nu tittat på en stor gammal ridbild där hästen har nacken som högsta punkt o har näsan klart framför lod. Vet ej hur många grader som skiljer- 10 kanske.
Den är då fortfarande inte nära öga- mungipa- så det så!!!!!!!!
Kl
Jag kanske är korkad, men det känns som om man krånglar till det hela.
Om man kommer överens om att lodplan, det är alltid en lodrät linje.
Om den går genom hästens öga, och man sedan funderar över hur mycket nos som ska sticka ut framför lodlinjen.
Då har man tolkningsfrågan om vad "slightly" innebär eg.
lite, är det hela nosen plus haka, eller bara nästippen? Det känns ganska oviktigt eg då hästar har olika exteriöra modeller och det skiljer vilket läge som är bekvämt arbetsläge.
En del svanar (rörliga hästar)kan placera nosen lite hur som haver utan större problem medans sattare modeller skapar spänning om de ska dra in snoken långt. Finns inte lika mycket utrymme/rörlighet att spela med..
Alltså olika läge för nosen att hamna då de arbetar korrekt, avspänt, dynamiskt med nacken högst.
Har sällan sett en massiv fjording jobba korrekt med nosen bakom lod i samling, medans ett fullblod kanske kan råka hamna där lättare i vissa kritiska lägen.
Vad jag kanske vill säga är, att "lite" framför lod borde bestämmas av hästen i fråga. Ser den i övrigt harmonisk och välbalanserad ut i samlingen kanske det är skit samma om den har hela eller halva nosen framför lodlinjen.
Har jag helt fel?
Och av det jag har lärt mig på fysiklektionerna så tycker jag INTE att det låter logiskt.
Ja det verkar som om de kryper lite bakom när de inte har nacken som högsta punkt men det kanske bara var dessa foton men måste säga att kort nr 2 är en 10 i form, aktivitet och uttryck
"där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat"
ur TR II