Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Min tolkning får bli öga - kindkedjegrop.....finns risk för syrebrist annars :rofl:

PS sen har inte hästar runda ögon heller :-)

Näe, men paint målar antingen runda ögon eller efterblivna på fri hand. Jag valde runda. :angel:

Jag påstår inte att framsidan på mulen är "nosen" i TR.

Ärligt talat skiter jag lite i vilket. Jag rider där det känns bra.

Men om man definierar något bör man sedan inte emotsäga sin egen definition, om ni fattar.
Näe, antagligen inte, lite vin på fredagskvällen kan göra mig formidabelt obegriplig. :D

Nej banne mig , det har aldrig varit så "förr" det har alltid varit ögat genom mungipan förr, aldrig jag har hört genom ögat till nosvingen när hästen går med nacken som högsta punkt kan den inte hamna på annat sätt än ögat till mungipan.

Nej, ögat till främre delen av mulen var inte min definition av "nosen" i TR, utan Equis. Jag visade bara hur det ser ut i så fall (första bilden är enligt mig bakom lod, ja).

Jag tycker inte någon av bilderna är bra form. Den mittersta är okej.

fast det STÅR inte i TR Fio - du måste hålla med om att det är öppet för tolkningar! oavsett det som verkar solklart för dig, du kanske är extra intelligent :angel:

SLIGHTLY in front of the vertical - det beror på återigen - vad olika folk menar med SLIGHTLY. Hade de skrivit MUNGIPAN. ja då hade det varit en def. som ej var fri för tolkning på samma sätt som det är nu.

Jag vet inte om det krävs så mkt intelligens för att förstå att om nu nacken samtidigt skall vara högsta punkt så blir det ögat genom mungipan, det kan inte bli på något annat vis om nacken skall vara högsta punkten.
Sedan slightly betyder något framför lod och det står ju faktiskt i TR och om du ser på Licketys teckningar så blir faktiskt något framför lod ögat till mungipan även om TR accepterar I lod. Men jag har aldrig sett en häst gå i lod samtidigt som den går med nacken högst.

Tr kan inte skriva om allt, något får ju faktiskt folk räkna ut själva Det står inte heller att jag inte får rida bakochfram i TR undrar om jag får göra det då :devil: :angel: :D

Nej, ögat till främre delen av mulen var inte min definition av "nosen" i TR, utan Equis. Jag visade bara hur det ser ut i så fall (första bilden är enligt mig bakom lod, ja).

Jag tycker inte någon av bilderna är bra form. Den mittersta är okej.

:idea: okey, jo jag tycker oxå den mittersta är ok men inte optimal

Jag vet inte om det krävs så mkt intelligens för att förstå att om nu nacken samtidigt skall vara högsta punkt så blir det ögat genom mungipan, det kan inte bli på något annat vis om nacken skall vara högsta punkten.
Sedan slightly betyder något framför lod och det står ju faktiskt i TR och om du ser på Licketys teckningar så blir faktiskt något framför lod ögat till mungipan även om TR accepterar I lod. Men jag har aldrig sett en häst gå i lod samtidigt som den går med nacken högst.

Tr kan inte skriva om allt, något får ju faktiskt folk räkna ut själva Det står inte heller att jag inte får rida bakochfram i TR undrar om jag får göra det då :devil: :angel: :D

a) jag tror du missar att jag är skämtsam :D

b) jag har bott 11 år i engelsktalande land, så ja - jag kan engelska :D det du missade som jag avsåg med uttalandet var inte att få dess betydelse förklarat för mig, utan att påpeka att betydelsen/tolkningen av "något" dvs "slightly" ändå har ett register - helt bevisligen - i folks olika uppfattningar om vad detta "något" är. det var poängen med min kommentar.

c) jag tror du missat faktumet att oavsett vad du tycker om intelligens och uppenbarhet så ÄR det ett faktum att ett stort antal människor inklusive domarkåren på dressyr, helt klart har olika uppfattningar om vad i lod är. det är ett faktum. :D

Senast ändrad:

Nu ska du inte dra några växlar på mina teckningar i paint angående mungipor och dyl. Jag ansvarar inte för korrekt anatomi! :p :D

a) jag tror du missar att jag är skämtsam :D

b) jag har bott 11 år i engelsktalande land, så ja - jag kan engelska :D det du missade som jag avsåg med uttalandet var inte att få dess betydelse förklarat för mig, utan att påpeka att betydelsen/tolkningen av "något" dvs "slightly" ändå har ett register - helt bevisligen - i folks olika uppfattningar om vad detta "något" är. det var poängen med min kommentar.

c) jag tror du missat faktumet att oavsett vad du tycker om intelligens och uppenbarhet så ÄR det ett faktum att ett stort antal människor inklusive domarkåren på dressyr, helt klart har olika uppfattningar om vad i lod är. det är ett faktum. :D

Nej jag har inte missat något , jag är humorlös trodde du visste det:angel: angående domarkåren så är ju en hel del helt intelligensbefriade och det är ju inget nytt ...

Nej jag har inte missat något , jag är humorlös trodde du visste det:angel: angående domarkåren så är ju en hel del helt intelligensbefriade och det är ju inget nytt ...

Ok det kanske jag visste nu när jag tänker efter :angel:
:D

Kl

Jag kanske är korkad, men det känns som om man krånglar till det hela.

Om man kommer överens om att lodplan, det är alltid en lodrät linje.
Om den går genom hästens öga, och man sedan funderar över hur mycket nos som ska sticka ut framför lodlinjen.

Då har man tolkningsfrågan om vad "slightly" innebär eg.
lite, är det hela nosen plus haka, eller bara nästippen? Det känns ganska oviktigt eg då hästar har olika exteriöra modeller och det skiljer vilket läge som är bekvämt arbetsläge.
En del svanar (rörliga hästar)kan placera nosen lite hur som haver utan större problem medans sattare modeller skapar spänning om de ska dra in snoken långt. Finns inte lika mycket utrymme/rörlighet att spela med..
Alltså olika läge för nosen att hamna då de arbetar korrekt, avspänt, dynamiskt med nacken högst.

Har sällan sett en massiv fjording jobba korrekt med nosen bakom lod i samling, medans ett fullblod kanske kan råka hamna där lättare i vissa kritiska lägen.

Vad jag kanske vill säga är, att "lite" framför lod borde bestämmas av hästen i fråga. Ser den i övrigt harmonisk och välbalanserad ut i samlingen kanske det är skit samma om den har hela eller halva nosen framför lodlinjen.
Har jag helt fel?:p

KL
Jag vidhåller att jag inte vill ha en häst "på tygeln" i E.´s avatarform.

om jag ibland rider i "för fri form" så går den iallafall inte som den, utan ngt framför lod.

Har nu tittat på en stor gammal ridbild där hästen har nacken som högsta punkt o har näsan klart framför lod. Vet ej hur många grader som skiljer- 10 kanske.
Den är då fortfarande inte nära öga- mungipa- så det så!!!!!!!!

Senast ändrad:

Kl

En del svanar (rörliga hästar)kan placera nosen lite hur som haver utan större problem medans sattare modeller skapar spänning om de ska dra in snoken långt. Finns inte lika mycket utrymme/rörlighet att spela med..
Alltså olika läge för nosen att hamna då de arbetar korrekt, avspänt, dynamiskt med nacken högst.

Har sällan sett en massiv fjording jobba korrekt med nosen bakom lod i samling, medans ett fullblod kanske kan råka hamna där lättare i vissa kritiska lägen.

Vad jag kanske vill säga är, att "lite" framför lod borde bestämmas av hästen i fråga. Ser den i övrigt harmonisk och välbalanserad ut i samlingen kanske det är skit samma om den har hela eller halva nosen framför lodlinjen.

Nej, jag tycker inte du ahr helt fel, håller med om det här. Jag tror desssutom det varierar lite hela tiden när hästen arbetar. Nosen är inte blixtstilla särskilt inte i galopp, det skulle bli statiskt och stelt om den var helt stilla.
Hästar som fjordingar håller jag med om, de får problem i ett visst läge, och för att arbeta bekvämt kan de inte gå med nosen in alls i de flesta fall.

Jag vill ha den i lod dvs som mellanbilden ungefär (om man ska ta nån av de tre) men under ett ridpass varierar det nog mellan lite framför och lite bakom.

KL
Jag vidhåller att jag inte vill ha en häst "på tygeln" i E.´s avatarform.

om jag ibland rider i "för fri form" så går den iallafall inte som den, utan ngt framför lod.

Har nu tittat på en stor gammal ridbild där hästen har nacken som högsta punkt o har näsan klart framför lod. Vet ej hur många grader som skiljer- 10 kanske.
Den är då fortfarande inte nära öga- mungipa- så det så!!!!!!!!

Jag undrar då hur den hästen ser ut , eller om nacken verkligen är högst
Några exempel som talar för sig själv angående var hästen har nacken kontra mungipan/nosen, ögat kontra mungipan

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=dd2bre2.jpg&.src=ph

Denna bilden nedan är lite vinklad så det var svårt att hitta en lodrät linje

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=a2b6re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=7e30re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=d545re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=a41ere2.jpg&.src=ph

Kl

Jag kanske är korkad, men det känns som om man krånglar till det hela.

Om man kommer överens om att lodplan, det är alltid en lodrät linje.
Om den går genom hästens öga, och man sedan funderar över hur mycket nos som ska sticka ut framför lodlinjen.

Då har man tolkningsfrågan om vad "slightly" innebär eg.
lite, är det hela nosen plus haka, eller bara nästippen? Det känns ganska oviktigt eg då hästar har olika exteriöra modeller och det skiljer vilket läge som är bekvämt arbetsläge.

Ja enligt E och många andra har du nog det isåfall, för där anklagar man varenda tävlingsryttare för att rida hästen i fel form, pga att nosen ej är i exakt samma läge hela tiden - ryttarna rider fel och domarna dömer fel dessutom. det finns ingen individualitet och ingen variation av vad en god form är individ mässigt. "fel" lod - fel ridning, punkt slut!

:angel:

skämt åsido - visst har du rätt tycker jag. allt är inte svart eller vitt.
jag försökte påvisa RELATIVITETEN i folks åsikter om form eller icke form genom att lägga de påståenden jag gjort. Alla har olika versioner av vad som ska gälla, men alltför få kan se att någon annans version måhända kan vara "god" den också. Inklusive tävlingsdressyr, där EJ 99% är totalt förklastligt.

Senast ändrad:

Och av det jag har lärt mig på fysiklektionerna så tycker jag INTE att det låter logiskt.

Jag tror att vi menar ungefär lika, jag var bara väldigt trött när jag formulerade mig.

Det finns stångbett som har bakåtböjda skänklar, vilket gör att tyngdpunkten hamnar lite längre bak. Detta gör att när man släpper tygeln så faller bettet pga sin egen tyngd på så sätt att kedjan slackar lite extra om hästen drar in nosen. Jämför med de stångbett som har tyngdpunkten långt fram - de inverkar genom sin egen vikt på så sätt att hästen måste dra in nosen lite extra för att få eftergift. Jämvikten, som innebär att kedjan precis sträcks och ligger an mot hästen, inträffar alltså vid aningen olika huvudpositioner.

MEN detta "puttar" naturligtvis inte fram nosen!!!!! Jag skulle säga att de betten - vid hängande tygel - inte drar in nosen riktigt lika mycket som ett bett med tyngdpunkten längre fram. Sen när man tar i tygeln inverkar alla stångbett på samma sätt (eller ok, olika beroende på längden på skänklarna förstås. Men inte beroende på hur skänklarna är krökta.)

En häst som krullar måste RIDAS fram till handen. Den måste kliva på med bakbenen! För mig har det hjälpt mycket att rida utan bett, för att få honom att våga kliva på med förtroende för handen.

Det var ungefär så här jag menade, att bakåtböjda skänklar inverkar på ett annat sätt, som inte i sig puttar fram nosen, utan gör att hästen måste söka sig något längre fram för att återkapa kontakten med tygeln. Det krävs ju dock att hästen har en sökning till bettet för att detta ska hjälpa. I övrigt håller jag helt med om att det är bakbenens placering som påverkar hur hästen bär sig och därmed hur framdel och hals placeras.

//Julia

Ja det verkar som om de kryper lite bakom när de inte har nacken som högsta punkt men det kanske bara var dessa foton men måste säga att kort nr 2 är en 10 i form, aktivitet och uttryck :love: :love: :love:

Jag tycker passagebilden på Briar är väldigt fin, där bevisas det oxå att han faktiskt kan gå med nacken som högst trots hans hingstnacke som så många brukar skylla på när han går med 3 halskotan högst.

Dom andra bilderna är ju samma ryttare fast på olika hästar med lite olika form

Ja det verkar som om de kryper lite bakom när de inte har nacken som högsta punkt men det kanske bara var dessa foton men måste säga att kort nr 2 är en 10 i form, aktivitet och uttryck :love: :love: :love:

Nej det är inte bara dessa foton här är ett gäng foton till då

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=ca53re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=7ae3re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=aa10re2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=dc43re2.jpg&.src=ph

Anky kan tom rida framför lod där nacken inte riktigt är högst och med linjen klart bakom mungipan

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=e3fbre2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=9e2fre2.jpg&.src=ph

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=b177re2&.dnm=71b7re2.jpg&.src=ph

Så nu vill jag se foton på de hästar som går med nacken som högsta punkt och framför lod där linjen inte hamnar nära mungipan eller så är det bara skitsnack :smirk:

"där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat"
ur TR II

Om man kompletterar lodplanet med det här kriteriet så är det nog lättare att lista ut vad TR menar. Om nacken är högsta punkten så är det nog tekniskt och anatomiskt omöjligt för hästen att gå bakom lod (bakom nosryggen i lod?). Om man "släpper ner ett lod" från ögat när nacken är högsta punkten kan, med största sannolikhet, inte hästen gå med öga-näsvinge i lod. Vad säger ni andra?

Men, då är vi tillbaka lite till frågeställningen - om olika människor definierar "nacken" olika. Är "nacken" enbart första kotan eller den första och den andra (jag har hört båda varianterna av anatomiskt utbildade personer)? Hur definierar TR nacken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar