Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

*kl*

Jag har suttit på ganska många ponnyer som satt i system att bita sig själva i bringan. Har de rotat ett beteende där de lärt sig att de "kommer undan" (oavsett om det är en maskning och ett sätt att lura ryttaren eller en flykt från hård hand eller hjälptygel) så tar det väldigt lång tid att få ur dem det. Det är ju bekvämt att gå där, och det krävs en skickligare ryttare för att korrigera ett sådant problem än att bara rida hästen "rätt från början".

Apropå att det "bara" är att öka drivningen bakifrån och lätta ur i fram...

På de mest envisa har jag börjat med långa perioder av bara arbete ute på halvlång tygel för att släppa det negativa arbetsmönstret. Mest galopp, i frisk tempo och mycket backar. Helt utan intresse i att reglera framifrån, bara bakbenen och rygger börjar komma igång och ponnyn (jaja, hästen. Jag har bara ridit till ponnyer eftersom jag är så liten och lätt) hittar andra sätt att använda sin kropp.

i min värld låter det som att du fokuserar först och främst på var huvudet befinner sig - om hästen alltid ska ha nosen framför lodplan.
och det tycker jag är att börja i fel ände.

Då tycker vi väldigt olika. Men ditt påstående om "min väg" är inte riktigt korrekt ändå.

Detta är vad jag eftersträvar (för femtielfte gången);
Ja, nosen alltid framför lodplan, delvis för att det är naturligt för hästen till skillnad mot bakom lodplan och delvis för att det är en förutsättning för att hästen ska kunna välva länden, för att kunna trampa under sig. Begäran om ökat undertramp från ryttaren ökar ju mer utbildad och stark hästen blir. Ju högre grad av undertramp, ju högre placerar hästen huvudet/nacken. En häst som alltså inte är så stark behöver en lägre form, dock med nosen framför lodplan, för att orka och kunna trampa under sig dynamiskt = för att kunna omdirigera vikten bakåt = för att kunna "motverka" ryttarens tyngd på ryggen.

Jag ställer mig frågande till att rida i en form som antingen stretchar eller som svankar ryggen, speciellt på en unghäst? Det finns inget stärkande med de formerna, på de rätta musklerna. Dessutom kan inte hästen "motverka" ryttarens vikt i de formerna, d v s förskjuta tyngdpunkten bakåt i samma mån som när den har nosen framför lod.

(Vill inte starta en diskussion om formen, återigen, bara förtydliga när det uppstått missuppfattningar om min åsikt.)

Jag anser att det är större risk för sänkt rygg när den går över tygeln samt att det är svårae att få den att inte bara springa på framåt.

Och även detta för femtielfte gången. Framför lod och över tygeln är inte samma sak.

Det står inte i TR att lodlinjen går från ögat till mungipan....

Jag är med på din egen version av lodlinje om man vill ha hästen framför lod, vilket man ju gärna vill, eller i alla fall I lodplan. MEN om ditt I lodplan = linje från öga till mungipa, så kommer nosen att hamna väldigt långt fram om du vill ha hästen FRAMFÖR lodplan. Då skulle förmodligen en ev. domare skriva "över tygeln" eller "inte tillräckligt eftergiven".

Om man sedan tänker sig att en ung häst, som du har sagt tidigare, kan ha eftergiften längre bak (jag tolkar det som att du menar att t.ex. 3 nackkotan kan vara högst?) så undrar i alla fall jag hur det är exteriört möjligt om nosen samtidigt ska vara FRAMFÖR lod enligt din version? Försöker se detta framför mig, men jag får inte riktigt ihop det.

Hej! Hästen jag rider har också gått mkt bakom lod och krullat i hop sig. När jag tog över efter den andra medryttaren så har jag jobbat hårt för att få bort detta. Bla. har jag ridit för tränare i princip en gång i veckan och fått mkt hjälp därifrån. Hästen i fråga har enligt min åsikt blivit riden med för hård och hög hand. Han var väldigt dåligt igång med bakkärran och hade svårt att läng sitt steg i alla gångarter, och det har tagit lång tid att förändra denna nästan befästa form. Det blev dock mkt bättre när jag bytte från två-till tredelat bett, kändes som om jag där fick lite gratis när han började trivas med sitt bett också. Red mkt tempoväxlingar, övergångar, mkt beröm när han gjorde rätt. Omväxlande lång och låg, samling kortare stunder. Bättre att rida kortare med kvalité än långa stunder med kvantité. Blev också bättre av att jag fick honom att lyssna på skänkeln. Dvs jag drev ENDAST när jag VERKLIGEN behövde och då krävde jag reaktion direkt, hade heller inga sporrar. Sen är det väl kanske lite olika vilket temperament hästen har. Min är väldigt lugn och kanske lite mer åt det sega hållet, eller var kanske jag ska säga. Han är mkt mer på alerten nu! Jättekul att det gett resultat. Undrar också hur det gått för dig, har det gett resultat än? /Sara

(om du har möjlighet) Ut och kör gärnet i skogen och på ängen ett tag, nu när det vackra vädret är här och allt. Få honom att tänka på någonting annat än att gå och bita sig i bringan. Om han måste tänka på vart han ska sätta fötterna och titta framåt för att veta vart han ska så måste han lyfta blicken.
Tänk på att ett uppresande tygeltag bara verkar medan du för handen uppåt, så fort du har nått den högsta punkten så är det ingen ide att du håller kvar handen där (vet inte om du gör det, men i alla fall;) ) utan för då tillbaka den och ta ett nytt några steg senare i så fall.

Men som sagt, byt arbetssätt ett tag!!! Det tror jag fungerar:)

Lycka till!:banana:

Det står inte i TR att lodlinjen går från ögat till mungipan....

Jag är med på din egen version av lodlinje om man vill ha hästen framför lod, vilket man ju gärna vill, eller i alla fall I lodplan. MEN om ditt I lodplan = linje från öga till mungipa, så kommer nosen att hamna väldigt långt fram om du vill ha hästen FRAMFÖR lodplan. Då skulle förmodligen en ev. domare skriva "över tygeln" eller "inte tillräckligt eftergiven".

Om man sedan tänker sig att en ung häst, som du har sagt tidigare, kan ha eftergiften längre bak (jag tolkar det som att du menar att t.ex. 3 nackkotan kan vara högst?) så undrar i alla fall jag hur det är exteriört möjligt om nosen samtidigt ska vara FRAMFÖR lod enligt din version? Försöker se detta framför mig, men jag får inte riktigt ihop det.

Min åsikt är att framför lod = öga och mungipa i lod. Den avgörande frågan är egentligen var TR anser att lodplanet befinner sig. Är det när nosryggen är i lod eller är det när öga-näsborre är i lod? Om jag har förstått det hela rätt så ansåg man förr att det var nosryggen i lod som var lodplanet.

När det gäller högsta kota på unghästen så beror det på hur hästen är byggd. Det generella är iaf att eftergiften i nacken är placerad längre bak än nacken. Eftergiften (inte avknäckandet att nacken - att hästen ljuger mao) ska "placeras" så nära huvudet som möjligt och det är ju inte möjligt på en unghäst som varken är tillräckligt musklad eller utbildad. Det ger ett resultat med en häst som går högt med huvudet och med svankig rygg = inte bra.

"där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat"
ur TR II

Om jag har förstått det hela rätt så ansåg man förr att det var nosryggen i lod som var lodplanet.
Du som alltid refererar till förr, har kanske missuppfattat:idea:
Lite framför det lodet är ju OK.
Det tycker jag oxå.

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Inte så konstigt. Och svårt att tolka fel. Utdrag från FEIs dressyrreglemente.

Jag red en del på stångbett under min tid som wesyernryttare och jag upplevde faktiskt att bett med olika utformning av mundelar och skänklar placerar hästen lite olika. Nu menar jag ridning på lång tygel alt så minimal kontakt att det bata är ngt mer än tygelns egen vikt. Har själv bett hemma com på samma häst naturligtvis - får honom att välja en ngt annan placering med näsan. Dock inget bett jag skulle välja till en häst som går bakom hand.

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Inte så konstigt. Och svårt att tolka fel. Utdrag från FEIs dressyrreglemente.

Det är ju kanon att ha det svart på vitt! - "as a rule slightly in front of the vertical":) , men vad anser TR numera att lodplanet är. Är det nosryggen eller är det öga-näsborre? Det är ju det som är avgörande för den här diskussionen.

Enl svenska TR är det nosen som ska vara i eller ngt framför lod...sen kan man ju fundera på vad som menas med "nosen"

Jag tolkar nosen som framsidan av mulen ca. Men var är lodplanet enligt TR?

Om jag har förstått det hela rätt så ansåg man förr att det var nosryggen i lod som var lodplanet.

Nosryggen i lod är helt ok för mej. Så rider jag oftast eftersom hästen trivs bäst där. Är vi överens :eek: :D

Till TS

Min arabfröken använde sig av detta för att komma undan arbete. Mycket frustrerande och svårt att komma runt. Lättare då med kallblodet som vill gå över tygeln, bättre utgångsläge, att ta ner än att putta fram huvudet.
Från över tygeln kan jag som ni brukar uttrycka det "spänna bågen" och få med ryggen.
På arabfröken kom vi till dödläge ganska snabbt.

hon dippade ner nosen, struntade i alla förhållningar och ångade på utan ryggaktivitet och helt okontrollerbar bakdel. Alla hjälper omtolkade hon till, -på bogarna framåt march!

Lösningen=
Jobba med hennes ryggproblem och muskelproblem utanför ridningen. Galopp i fyrsprång för att få loss ryggen och få genomblödning i hela kroppen.

Arbete vid sidan med hand som ledde ut halsen, pillade till ställning i nacken och min placering som bromsade farten.
Arbete i lina med grimma (kopplad i grimmans inre ring) eller kapson Med kapson blev verkan på nosryggen för kraftig sämre dagar. Då klarade hon inte att ge efter med böjning så pass att kapsonen släppte trycket, blev stressad och gick "över tygeln" med spänd rygg.

I grimma gick hon rakare men avslappnat och med sökning fram o ner. Jobbade med galoppfattningar för att stärka o gymnasticera ryggen utan mig på och det fick bli så bra som hon klarade. Korta sekvenser och flera fattningar.

Sedan i ridningen på enbart tränsbett jobbade vi med mycket varvbyten och vändningar för att lätta trycket framtill och få en naturlig gymnastisering av ländrygg och bakben.

Till slut hade hon en hyfsad hållning, lätt framtill och med stabil (are) rygg, vändbar och bjöd till självmant till tramp utan ryttare med efterföljande trav framåt framför lodplan. Då var jag nöjd med framstegen!
Sedan lånade jag ut henne.... :cry:

Lodet är alltid lodrätt. Och det går enl TR genom ögat. Mer behöver man inte veta. Sedan är nosen en tolkningsfråga.

Om man, som du, tolkar nosen som framsidan på mulen så är nosen mer invikt än om man tycker att nosryggen ska vara lodrät.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar