Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

du har inte nämnt en enda tävlingsryttare på det senaste halva decenniumet som kan rida bra.
Så fram med bilder nu så att vi får lära oss hur man ska rida optimalt.:bow:

jag är också intresserad av bilder.
inte upp till bevis - men jag vill gärna förstå hur du menar

Nu måste jag jobba lite också.....

*KL*
För att återgå till ordningen o tråden, så tror jag att så länge man( o tränaren) har en plan- att inte rida hästen bakom lod för att man inte kan lägga den rätt. Målet är ju att få den självbärig oavsett form, men är man alltid där o kanske dessutom inte har koll på det- att den är bakom lod.

Ja, nu börjar det lukta bränt igen...
Knapp förresten.

Om man gör en överstrykning och hästen behåller formen - är det bra?
Om man vill att hästen SKA länga sig, då gör man inte en överstrykning?
Fattar jag rätt?

Och hur gör alla ni som diskuterar mycket - om hästen hamnar bakom lodplan?

Kl.

Varför fixera så mycket vid lodlinjen och/eller hur den ska dras? Det kan ju variera mycket beroende på hur hästen är byggd. Det är väl bättre att prata om "bakom hand" dvs att hästen inte bjuder på bettet utan drar sin bakom och är rädd för att ta stöd och suga tag i bettet.

Till TS:
Jag vet inte vad du har för bett men du kanske kan byta till något snällare? Att ge socker när man rider är ett gammalt beprövat sätt för att få hästen att suga på bettet.
Sedan tycker jag precis som någon annan sa att det är bra att göra mkt tempoväxlingar och att rida ut i skog och mark så man får en ordentlig bjudning i hästen. Och ha en lugn hand.

Lycka till!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning