Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

:confused:
Men på det sättet som jag beskrev opimal = den bästa möjliga prestationen, -Att hästen rör sig korrekt enligt TR
det som ger en 10:a på tävling...

- Hur kan det vara lätt?

Varför tar man sig inte dit varje gång :confused:

Och om det är lätt varför rider folk på lägre än 100 %

Det du beskrev är ju mer en grundförutsättning för att överhuvudtaget ta sig dit

Senast ändrad av en moderator:

:confused:
Men på det sättet som jag beskrev opimal = den bästa möjliga prestationen, -Att hästen rör sig korrekt enligt TR
det som ger en 10:a på tävling...

- Hur kan det vara lätt?

Varför tar man sig inte dit varje gång :confused:

Och om det är lätt varför rider folk på lägre än 100 %

Det du beskrev är ju mer en grundförutsättning för att överhuvudtaget ta sig dit

Håller med!

Att man "sitter stilla" är inte ett likhetstecken med att rida bra det heller!

Vi kanske menar olika saker med att

Jag har läst dina inlägg en längre tid, och blivit nyfiken på hur du tänker.

Ärligt talat har jag svårt att se på din avatar, den är för mörk och för liten, så kan du kanske med ord beksriva?

Vad tycker du kännetecknar en god grundform rent generellt?
Altså pratar vi inte någon högre grad av samling utan grudnform arbetsform.
Vad checkar du av mer än själva lodet, och den välvda länden?

Anledningen att jag ber om det, är att jag tycker att det är svårt att bemöta om man inte vet vad den andra har för grundantaganden.

Och jag blir förvånad när du menar att optimal ridning är lätt?

Vad jag menar är att det blir lätt (-are) för hästen att utföra det vi ber om, även när det gäller svårare rörelser, i en form som den är skapad att gå i. Eftersom det blir lättare för hästen, så blir det ju automatiskt lättare för oss som ryttare att rida/ge signalerna, som då kan bli finare plus att hästen blir mer positiv till att bli riden och till utföra rörelserna som vi ber om.

Det som kännetecknar en god grundform rent generellt är den form som hästen placerar sig i t ex när den samlar sig mer eller mindre i hagen (i frihet/utan ryttare/utan hjälptyglar mm), d v s med nosen framför lod (framför nosryggen i lod - d v s med ögat-mungipan i lod) och länden välvd = undertramp. Mycket förenklat behöver man egentligen inte checka av mer än nosen och länden, eftersom då man har "fått till" dessa två viktiga komponenter så kommer den optimala takten, rörelseaktionen och (tillräckliga) lösgjordheten så att säga på köpet. "Nacken som högsta punkt" o s v, d v s den successiva resningen fram ökar ju starkare hästen blir.

Senast ändrad av en moderator:

Okey då har jag lite större krav på hästens prestation.

Framförallt att den måste röra sig genom ryggen, så att musklerna får arbeta dynamiskt.

Att göra hälsosamt ur träningsfysiologisk synvinkel - är inte det lättaste sättet - utan kräver en stor ansträngning.

Inget sätt som hästen bjuder på av sig själv - utan det kräver en hel del ridning.

Givetvis blir det lättare för hästen om ryttaren inte hindrar eller är otydlig, men lätt.....Näej

Om inte Dressr enligt TR var så krävande så skulle inte korrekt ridna hästarna muskla sig som de gör

För fysiologisk korrekt samlimg krävs muskler..

Fråga slalomtjejjerna vad som krävs för att knäa under rörelse...

Men vi verkar ha ganska olika deffinition av samling och vad som är korrekt enligt TR

Okey då har jag lite större krav på hästens prestation.

Framförallt att den måste röra sig genom ryggen, så att musklerna får arbeta dynamiskt.

Att göra hälsosamt ur träningsfysiologisk synvinkel - är inte det lättaste sättet - utan kräver en stor ansträngning.

Inget sätt som hästen bjuder på av sig själv - utan det kräver en hel del ridning.

Givetvis blir det lättare för hästen om ryttaren inte hindrar eller är otydlig, men lätt.....Näej

Om inte Dressr enligt TR var så krävande så skulle inte korrekt ridna hästarna muskla sig som de gör

För fysiologisk korrekt samlimg krävs muskler..

Fråga slalomtjejjerna vad som krävs för att knäa under rörelse...

Men vi verkar ha ganska olika deffinition av samling och vad som är korrekt enligt TR

Tror att du missförstår och tror inte heller att du har läst mina inlägg någon längre tid.

Jag kan lova dig att jag inte har mindre krav på vad hästen ska prestera, och kan även tillägga att de hästar som jag ridit ett tag, enligt denna filosofi - som egentligen är enligt TR, får en rejäl manke och dubbel ryggrad och en röv som heter duga, så bedömt enligt muskelsättningen så borde dessa hästar arbeta korrekt över hela ryggen och placera vikten bakåt på rumpan.

Fysiologiskt korrekt samling är dynamisk - och fysiologiskt korrekt samling anser jag är enligt de kriterier som jag har nämnt. Kan du visa ett foto eller nåt på en form som du tycker visar fysiologiskt korrekt samling, så att även jag förstår exakt vad du menar.

jag har läst tillräckligt länge för att även jag efterlysa bilder från dig - annan än din avatar.

Jag vet en som du la in på en vit häst men den tyckte jag tänkte bakåt i nacken, så den imponerade inte på mig.

Men det är inte det som är frågan här, utan att du tycker att det är lätt :confused:

Om det är det Rätta som är lätt - varför rider vi inte alla Grand Prix?
På 100 %

Har det bara med lodet att göra?

jag har läst tillräckligt länge för att även jag efterlysa bilder från dig - annan än din avatar.

Jag vet en som du la in på en vit häst men den tyckte jag tänkte bakåt i nacken, så den imponerade inte på mig.

Men det är inte det som är frågan här, utan att du tycker att det är lätt :confused:

Om det är det Rätta som är lätt - varför rider vi inte alla Grand Prix?
På 100 %

Har det bara med lodet att göra?

Det är lättare för hästen att utföra rörelserna i en form som är ändamålsenlig än i en form som är onaturlig. Så länge som den har muskler till det såklart.

När det gäller lodet så kan man även som lekman dra den slutsatsen, när man ser diverse foton och filmer men även i verkliga livet, att om nosen är framför lod = så är länden oftare välvd - än om nosen är bakom lod = så är oftast ryggen sänkt.

Vit häst? Var? (Jag kanske har dåligt minne, men jag kan inte minnas att jag har lagt in foto på en vit häst.)

Jag kan förstå vad du är ute och far efter om du menar att det blir mer frihet/lätthet om hästen är i balans, än om den tvingas in i en hopknycklad absurd form som den inte är skapt för.

Men det är ju också lättare för hästena att gå på bogarna än att samla sig tex.
Och då är det rätta = svårt

Det är ju också lättare att gå i sin naturliga snedhet än att gå rak osv. osv osv.
Även där - Rätt = svårt...

Angående foton och filmer från förr så har jag sett massor som gått framför lod, men med sänkt rygg och ingen bakbensaktivitet...

Jag tror i alla fall att det ultimata är svårt att få till.

däremot att lära sig se är relativt lätt - men att göra...

Jag kan förstå vad du är ute och far efter om du menar att det blir mer frihet/lätthet om hästen är i balans, än om den tvingas in i en hopknycklad absurd form som den inte är skapt för.

Men det är ju också lättare för hästena att gå på bogarna än att samla sig tex.
Och då är det rätta = svårt

Det är ju också lättare att gå i sin naturliga snedhet än att gå rak osv. osv osv.
Även där - Rätt = svårt...

Angående foton och filmer från förr så har jag sett massor som gått framför lod, men med sänkt rygg och ingen bakbensaktivitet...

Jag tror i alla fall att det ultimata är svårt att få till.

däremot att lära sig se är relativt lätt - men att göra...

Jag är inte ute och far.
Det är lättare för hästen att gå på bogarna när den inte har musklerna för samling, alternativt - det är lättare för hästen att söka sig bakom lod när den är trött i muskelkedjan=de samlande musklerna.

Det svåra, som jag skrev tidigare i tråden, är att veta exakt hur mycket hästen orkar, så att man inte manövrerar fram konflikter/en felaktik form p g a orutin eller uppmärksamhet.

Jag har oxå sett foton från förr, där de verkade slita upp huvudet så att "nacken" kom högst, men där den berömda muskelkedjan måste ha varit i koma eftersom ryggarna var så sänkta att de borde ha fått kissing spines på stört. :crazy:

Visst är det svårt att rida, men det blir ju inte lättare med en onaturlig form på hästen, plus att man som ryttare missar så otroligt mycket när hästen inte går så fantastiskt bra som den skulle kunna göra!

Grep den nedersta knappen och kommenterar typ alla senaste.

Jag trodde att det svåraste var att utbilda hästen tills den kunde gå i korrekt form. Med en välutbildad häst skulle ryttaren helt enkelt få det "mycket lättare" att rida hästen rent oavsett ryttare. Lyhörd. Det är väl en utav poängerna med att ha hästen på tygeln, den lyssnar, är i en position där det är lätt att göra rörelserna osv, rent bortsett från att den arbetar korrekt för sin muskulatur.

Dvs sitter en helt ok ryttare upp på en riktigt välutbildad dressyrhäst kommer den väl att gå i helt ok form. Problemet är väl att den helt ok ryttaren skulle haft stora problem att utbilda hästen dit. Och att om hen rider den ett år eller så utan instruktör så förlorar den nog på det i längden och behöver "ridas till".

Det är väl därför folk bör skaffa sig läromästare till en början? För att det är lättare att rida dem i form?

(ok jag inser nog att det kanske inte gäller Briar osv som nog är tävlingstaggade och hur svåra som helst att rida.)

Fast det där håller inte riktigt i och med att en välskolad häst är tränad att göra precis som ryttaren ber den. Dvs sitter det upp en medioker ryttare som sitter snett och spänner sig så kommer hästen gå snett och spänna sig. En läromästarhäst tycker jag egentligen är svårare att rida än en oriden/felriden häst. Om man tar mig som exempel så red jag en oskolad travare i ett halvår och det gick helt okej, gå-stopp-svänga fungerade alltid och ibland ställde hästen inåt. Sen får jag rida på en riktig läromästare och kan de första tre lektionerna Knappt svänga hästen. Den ideala läromästarhästen är själv välbalanserad, jämn i kroppen och smidig osv så det i princip bara blir ryttarens fel som reflekteras i ekipaget. Så som jag ser det är det därför man skaffar sig en läromästarhäst, för en sån häst gör det lättare att se sina rätt och fel.

Mmmm kanske, jag har bara ridit läromästare med en ridlärare i manegen. Men det var helt fantastiskt, allting som inte "brukade fungera" gjorde helt plötsligt det. Alla öppnor slutor osv var bara "perfekta" (ok för mig perfekta... :angel: skulle kanske inte duga för andra) utan att man behövde anstränga sig tills man blev obalanserad (som jag tenderar bli). Men jag antar att jag lugnt hade kunnat förstöra allt på egen hand.

I övrigt håller jag faktiskt med, en annan läromästarinna talade bestämt om för mig att jag var ojämn i handen förra sommaren. :banana: hon blev ursur. Tog några ridturer innan jag lyckades reda ut det. (tyvärr har jag inte ridit henne sen dess så problemet är väl tillbaka får jag förmoda, även om jag försöker tänka på det).

knapplån av mig själv.

Antar att jag måste försöka svara på tråden också (trots att jag inte har ngn aning egentligen).

Har bara ridit krullad häst på ridskola är jag rädd. Men där har det funkat att helt lämna alla tankar på form, aldrig mickla med handen alls utan bara vara stadig. Och sen faktiskt låta hästen "ta tag i" bettet själv utan att omedelbart ställa eller ngt. Det ser horribelt ut, men efter 20 minuter eller så med nosen ömsom i vädret ömsom i bogarna, när han insett att man inte tänker "ta tillbaka" bettet så får man tillfällen där man har trevlig kontakt och arbete (måste såklart påpeka att det är troligt att det funkar just för att "alla" anstränger sig för att få honom ur hopkrullningen). Bara drivning driver honom att krylla sig mer. Rider man hoppning så går det snabbare :)

Men både och.

Har du dålig koordination och därmed fel inverkan så går det inte att rida alls på den välridna hästen.

Å andra sidan - så köper ju en och annan ryttare en välutbildad häst och det går bra första säsongen...

Likaså om tränaren sitter upp och rider igenom hästen så kan eleven få känna på hur det ska kännas - det brukar ju sitta i ett tag - hur länge beror ju på hur mycket eleven förstör igen...

Farmför allt så om hästen är tränad för en sak så har den styrkan och kan bjuda till en del själv - särskilt om den till vardags är riden av en konsekvent ryttare som inte låter den slinka ut här och där...

Förvisso. Det kanske hänger lite på hästen som individ också, hur benägna de är att vara till lags. Travstoet jag rider vänder ut och in på sig själv för att vara duktig, det ger nog en hel del gratis. Men läromästaren jag red gav det man förtjänade, punkt :D

Så de hästarna som de där du pratar om köper borde då vara såna som ger massor gratis och sliter som idioter för att förstå vad ryttaren vill. Men efter ett tag håller det inte längre. Kan det stämma?

Ofta är det väl så att de kan rörelserna, de är starka nog, tex kan de gå i en kackig galopp för att ändå göra en relativt schysst galopppiruett, för att de har gjort det många gånger.

Men felaktig ridning underhåller inte och kan tom. muskla om de här hästarna felaktigt, och ja de brukar väl försvinna...

Grep den nedersta knappen och kommenterar typ alla senaste.

Det är väl en utav poängerna med att ha hästen på tygeln, den lyssnar, är i en position där det är lätt att göra rörelserna osv, rent bortsett från att den arbetar korrekt för sin muskulatur.

Det är väl därför folk bör skaffa sig läromästare till en början? För att det är lättare att rida dem i form?

Jo, visst är det så att allt blir mycket lättare om hästen går på tygeln. Frågeställningen borde dock förlängas tycker jag, till att enas om vad korrekt "på tygeln" innebär. På tygeln är ju när hästen är på tygeln med nosen strax framför lod (även enligt TR), inte när den går bakom lod.

Samma med läromästaren som går i "korrekt" form. Vad är korrekt form för det första? För det andra: Är hästen utbildad av en person som vill ha en häst på hjälperna på samma sätt som jag själv? Jag har ridit hästar som är utbildade och tävlade t o m medelsvår med goda resultat, utbildade av andra, och som jag själv anser var dåligt ridna - ingen aktion vare sig för "säte, skänkel eller hand" plus att de var otroligt framtunga.

Du kanske inte kunde använda samma signaler o heller inte hjälpa hästarna lika bra som de andra ryttarna, men visst kan det finnas brister.

En svårklassryttare som provred med häst red med för mkt säte o den gick då mer uppåt. hon menade då att den skitduktiga som hade ridit till min häst troligtvis hade använt för mkt säte- vilket absolut inte var fallet. Tvärtom!

Den har heller inte bytt galopp med andra ryttare, förrän den har förstått de nya signalerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30