Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Jag förstår faktist inte alls varför du diskuterar detta med form och tävlingsdressyr när det är så uppenbart att du dissar allt som tävlingsdressyr står för ????

Om du har sett i Gunnars aprilskämt så har det varit tjaffs faktist i onödan som i följd av detta så får vi en utdömning för dessa "tjaffs" !!

Faktist väldigt onödigt och käns kymigt....vill på detta sätt påminna om den nålade tråden här om forumreglarna...läs den !

Inget jag vill fortsätta diskutera....vill bara få en förtydling så tjaffset på dressyr försvinner :smirk: :)

Senast ändrad:

Även om vissa av hästarna går framför "nosryggen i lod" så är de ändå inte korrekt "på tygeln", eftersom de svankar med ryggen = inget undertramp. Lite svårt att ha hästen både på tygeln och motståndslös. Man vinklar ju hästens bakben under den med hävstången i tygeln. Lite svårt att göra det med en häst som inte bjuder något motstånd alls i handen (obs - ej samma sak som att "gå mot handen"). Vad menar TR med att ha båda dessa kriterier? Betyder "inget motstånd" (eller vad det nu står exakt - kommer inte ihåg) att det blir rejäla avdrag om hästen går emot handen, eller vad?

Jag förstår faktist inte alls varför du diskuterar detta med form och tävlingsdressyr när det är så uppenbart att du dissar allt som tävlingsdressyr står för ????

Om du har sett i Gunnars aprilskämt så har det varit tjaffs faktist i onödan som i följd av detta så får vi en utdömning för dessa "tjaffs" !!

Faktist väldigt onödigt och käns kymigt....vill på detta sätt påminna om den nålade tråden här om forumreglarna...läs den !

Inget jag vill fortsätta diskutera....vill bara få en förtydling så tjaffset på dressyr försvinner :smirk: :)

Jag försöker hålla mig neutral och i den här diskussionen även ta reda på exakt vad TR har skrivit och exakt vad TR menar. Vilka är bättre lämpade att diskutera med än de som har kunskap om TR?

Om jag är ute på hal is så hoppas jag att moderator skickar en varning först. Lite svårt att veta vilka regler som gäller när en del kan vara hur otrevliga som helst och ändå inte bli avstängda.

ur TR II ang "Dressyrens grundprinciper"

"Hästen ska vara på tygeln. Såväl på stället som under röreöse skall den, med väl inrättad bakdel så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift oavlåtligt bjuda framåt. Ryttarens hand ska bibehålla en jämn lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkten samt med nosen i eller ngt framför lodlinjen genom ögat skall hästen stödja lika mkt på bägge tyglarna."

Även om vissa av hästarna går framför "nosryggen i lod" så är de ändå inte korrekt "på tygeln", eftersom de svankar med ryggen = inget undertramp. Lite svårt att ha hästen både på tygeln och motståndslös. Man vinklar ju hästens bakben under den med hävstången i tygeln. Lite svårt att göra det med en häst som inte bjuder något motstånd alls i handen (obs - ej samma sak som att "gå mot handen"). Vad menar TR med att ha båda dessa kriterier? Betyder "inget motstånd" (eller vad det nu står exakt - kommer inte ihåg) att det blir rejäla avdrag om hästen går emot handen, eller vad?

Det har ingen påstått, jag har bara visat bilder på hur linjen till munnen ser ut när hästen går med nacken som högsta punkt och inget annat

ur TR II ang "Dressyrens grundprinciper"

"Hästen ska vara på tygeln. Såväl på stället som under röreöse skall den, med väl inrättad bakdel så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift oavlåtligt bjuda framåt. Ryttarens hand ska bibehålla en jämn lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkten samt med nosen i eller ngt framför lodlinjen genom ögat skall hästen stödja lika mkt på bägge tyglarna."

Lodlinje nacke-öga, då blir väl även noslinjen alltså pannan-nosen ganska lodrät om jag tänker rätt nu, hinner inte kolla sitter på jobbet.:crazy:

Lodlinje nacke-öga :confused: vad snackar du om?? :confused:

Jo det var bara en tanke utifrån citatet att man kan tänka lodlinje från nacken om den är högsta punkt dvs precis bakom öronen men då blir det nog bara intill ögat, inte genom insåg jag sen. :o Det står ju genom ögat,så det gick inte heller då.

Det går lite fort ibland och när man sitter med annat på jobbet ska man nog inte svara innan man tänkt klart kanske.

Sorry för förvirringen.

Ah okej, jag förstod att du hade snurrat till det lite :). Btw saknas det visst ngt kommatecken i citatet ser jag...

KL
Jag tycker att det utöver ämnet lodlinjer är intressant att dissekera formen. För om inte formen är korrekt är det väl ganska ovesäntligt vart nosen hamnar. Som att döva symptom men strunta i att bota grundorsaken.

En fux tror jag det var, gick tydligt bakom lod, och hade även i mina ögon mycket dålig bärighet. Helt platt framåttippat kors och ej välvd hals. Avknäppt skulle man kanske säga o såg ut att ligga på i handen.

En sådan bild visar väl en situation där formen omöjliggör eller i alla fall gör det ointressant att bedöma lodlinjer. Nosens position kan alltså bli en tydlig fingervisning på vilken form hästen eg går i. Har den sänkt bröstryggen och tappat bärighet kan nosen komma bakom lod pga det.
(vid noll kontakt i handen kanske den skulle öppna sig o hamna över tygeln. pest eller kolera?? ryggen likväl sänkt)

Men om man inte ser o diskuterar hela kedjan bakåt från huvudets och nosens position och bedömer formen och bärigheten, tycker jag att lodlinjer är skit samma.
Jag tror inte hästen kommer rätta kroppen efter vinkeln i nacken, det krävs mer, så mycket mer.
Ej välvd rätt buren hals förstör förutsättningen för ett ledigt buret huvud med nos något framför lod. I det läget kan man mekaniskt placera huvudet, men förlorar poängen med regelverket, som väl är att visa vad en korrekt arbetande dressyrhäst är.

intressant tråd och intressant sista svar särskilt.

Huvudfrågan var väl;
Hur undviker jag formen bakom lod.

Ett snabbt svar blir... rid bättre

Men egentligen skall ju fråganställas; Varför hamnar hästen där till att börja med?

Är det brister i ryttarens teknik eller inverkan?

eller är det där den är stark för tillfället? ( i tex lång och låg)

Rent ridmässigt regleras ju hästen över tygeln; - driv med sitsen
om hästen kryper bakom lod, - mer skänkel så hästen aktiverar bakkärran och tänker framåt igen.

För som du säger det är ju inte det som sker fram som är intressant utan det som sker/ eller inte sker bak...

Man ser ju många ridbilder från förr där hästarna visserligen går i eller framför lod - men där de saknar bakbensaktivitet, och därför inte jobbar genom ryggen.

Men det kan ju också vara tillfälligheter, att få hästen att jobba rätt är ju en svår konst, som inte är så lätt att bemästra hela tiden....

Ah okej, jag förstod att du hade snurrat till det lite :). Btw saknas det visst ngt kommatecken i citatet ser jag...

Så går det när man försöker hålla koll på buke medan man egentligen sitter i möte:angel:

Jo, men jag såg i Globen i helgen att de flesta hästarna på showen gick bakom lod, tyvärr förtog det litet av stämningen. Några, som tydligt försökte arbeta korrekt var däremot härliga att se, bla en barockdonna från Portugal.
Jag menar, att de som rider på en sådan show inte har TR att förhålla sig till, men ändå måste anses vara mycket skickliga ryttare. Ändå jobbar de hästarna med nosen bakom lod...

Jag är inte riktigt säker på vad du far efter...
Och jag gissar att det vara Appasionata på globen.

Men om jag säger så här; ang lod, att rida enligt TR's beskrivning av det optimala - nacken som högsta punkt, och lodet genom öga mungipa ställer stora krav på ryttarens förmåga att inverka med det som är "mellan hand och skänkel" dvs bålen.

Att i den formen kunna ha kontroll på /och aktivitet i hela hästkroppen är svårt. Väldigt svårt.

Egentligen är ju en Dressyrtävling en tävling i "korrekt hästutbildning"
Det är ju därför TR är skrivet som det är.
Är hästen korrekt utbildad klarar den av rörelserna i programmet på det föreskrivna sättet. ( i alla fall hemma där ryttaren och hästens slappnar av och har god tid att förbereda sig)

Jag antar som sagt att det var Appasionata på globen, och där var det väl flera grenar representerade även om jag inte vet vilka...

Men om man tex jämför med Western/ Working equitation så om tävlingsdressyr handlar om att "göra snyggt/korrekt utifrån hästens fysiologi.
Så fokuserar ju western/ working equitation och även "stridskonst" i första hand på att utföra en specifik uppgift som skall lyckas på ett visst sätt på en viss plats.

Syftet styr metoden, utrustningen, och resultatet

Ska man vara krass så kan man göra jämförelsen - Hästen som idrottsman eller arbetsredskap.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Men om man inte ser o diskuterar hela kedjan bakåt från huvudets och nosens position och bedömer formen och bärigheten, tycker jag att lodlinjer är skit samma.
Jag tror inte hästen kommer rätta kroppen efter vinkeln i nacken, det krävs mer, så mycket mer.
Ej välvd rätt buren hals förstör förutsättningen för ett ledigt buret huvud med nos något framför lod. I det läget kan man mekaniskt placera huvudet, men förlorar poängen med regelverket, som väl är att visa vad en korrekt arbetande dressyrhäst är.

Javisst. Personligen spanar jag in länden, att den är välvd. Men då ska inte hästen vara låg framtill för då är det inte samling utan p g a någon typ av stretching som "ryggen är rund". Om länden är välvd så är nosen oftast framför "nosryggen i lod". Det är det som gör att jag är så inriktad på "framför lod", för då ger man hästen större chans att arbeta korrekt med hela kroppen.

Jag är inte riktigt säker på vad du far efter...
Och jag gissar att det vara Appasionata på globen.

Men om jag säger så här; ang lod, att rida enligt TR's beskrivning av det optimala - nacken som högsta punkt, och lodet genom öga mungipa ställer stora krav på ryttarens förmåga att inverka med det som är "mellan hand och skänkel" dvs bålen.

Att i den formen kunna ha kontroll på /och aktivitet i hela hästkroppen är svårt. Väldigt svårt.

Nää, det är ju då det blir lätt!! Det svåra är att balansera i den formen exakt så länge som hästen orkar med det. Orkar den inte så börjar den antingen gå mot handen eller gå bakom lod.

Vi kanske menar olika saker med att
ha kontroll på /och aktivitet i hela hästkroppen

Jag har läst dina inlägg en längre tid, och blivit nyfiken på hur du tänker.

Ärligt talat har jag svårt att se på din avatar, den är för mörk och för liten, så kan du kanske med ord beksriva?

Vad tycker du kännetecknar en god grundform rent generellt?
Altså pratar vi inte någon högre grad av samling utan grudnform arbetsform.
Vad checkar du av mer än själva lodet, och den välvda länden?

Anledningen att jag ber om det, är att jag tycker att det är svårt att bemöta om man inte vet vad den andra har för grundantaganden.

Och jag blir förvånad när du menar att optimal ridning är lätt?

Optimal ridning är lätt. Optimal ridning för mig är när man har tagit bort allt brus i kommunikationen (flaxande ben osv) och sitter helt stilla i förhållande till hästen. Om hela ekipaget är avspänt och samstämmigt blir allt lätt. Så på det sättet måste åtminstone jag hävda att optimal ridning är lätt :) Vägen dit är svår, självklart, men det är ju fortfarande det lätta som är målet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar