Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Nosryggen i lod är helt ok för mej. Så rider jag oftast eftersom hästen trivs bäst där. Är vi överens :eek: :D

Ja, om även du anser att nosryggen i lod avses med "lodplanet". Det ger en stor skillnad i formen att rida bakom lod och i detta lod. :)

Jag föredrar dock att rida de allra allra flesta hästar slightly in front of the vertical;) och anser fortfarande att de flesta tävlingsekipage ändå rider bakom lod, även med dagens tolkning av TR, om nosryggen i lod fortfarande tolkas som "lodplanet".

Lodet är alltid lodrätt. Och det går enl TR genom ögat. Mer behöver man inte veta. Sedan är nosen en tolkningsfråga.

Oj, mer behöver man visst veta! För att veta exakt hur ett lodplan tolkas behövs två punkter. Man kan ju inte bara säga ögat, det ger ju utrymme för fria tolkningar :eek: och inte ett reglemente, men det kanske är det som är syftet?

Var lodplanet går är inte en tolkningsfråga. Det går mitt genom ögat och rakt ned. Vad som räknas som nos är däremot en tolkningsfråga, som jag skrev.

Om nosen är framsidan på mulen så blir det som på första bilden ungefär. Dvs mer invikt nos än om nosryggen räknas som lodplan. (Som det var förr)

Senast ändrad:

Oj, mer behöver man visst veta! För att veta exakt hur ett lodplan tolkas behövs två punkter. Man kan ju inte bara säga ögat, det ger ju utrymme för fria tolkningar :eek: och inte ett reglemente, men det kanske är det som är syftet?

Ett lodrätt streck är alltid lodrätt - inget utrymme för andra tolkningar.

Det är vad som definieras som "nosen" som man kan tolka på olika sätt.

Var lodplanet går är inte en tolkningsfråga. Det går mitt genom ögat och rakt ned. Vad som räknas som nos är däremot en tolkningsfråga, som jag skrev.

Om nosen är framsidan på mulen så blir det som på första bilden ungefär. Dvs mer invikt nos än om nosryggen räknas som lodplan. (Som det var förr)

Det är mycket små variationer och nosen är aldrig helt still så det rör sig nog mellan dessa tre en del. Mittbilden är mitt eget mål.

Ett lodrätt streck är alltid lodrätt - inget utrymme för andra tolkningar.

Det är vad som definieras som "nosen" som man kan tolka på olika sätt.

Nä hörrni -
det behövs fortfarande TVÅ punkter för att definiera. Titta på Licketys bilder - såvida man inte har definierat punkt två kan du dra lodet på ett antal olika sätt - fortfarande genom ögat!
fanns en tråd om det för några månader sen, där någon ansåg att lodet typ gick via ögat och från främre ganashen :D vilket skulle vara fullt möjligt om man bara säger att "lod är lod - genom ögat punkt slut" :angel:

Nä hörrni -
det behövs fortfarande TVÅ punkter för att definiera. Titta på Licketys bilder - såvida man inte har definierat punkt två kan du dra lodet på ett antal olika sätt - fortfarande genom ögat!
fanns en tråd om det för några månader sen, där någon ansåg att lodet typ gick via ögat och från främre ganashen :D vilket skulle vara fullt möjligt om man bara säger att "lod är lod - genom ögat punkt slut" :angel:

Fast hördu själva lodlinjen i sej, kan bara vara på ett sätt, sen vad som blir lod på HÄSTEN är en annan sak:cool: Där kan det variera var det hamnar om man bara har en punkt.

vilken del på hästen man ska jämföra med ja...

men TR beskriver "lodplanet genom ögat" - och det är ett lodrätt streck genom ögat. punkt. ett lod hänger alltid lodrätt uppifrån och ned.

Jag får nog säga att jag räknar nosryggen inkl. pannan som ska vara i lod.

Om hästen har en konvex nosrygg- bortser man från den.

vilken del på hästen man ska jämföra med ja...

men TR beskriver "lodplanet genom ögat" - och det är ett lodrätt streck genom ögat. punkt. ett lod hänger alltid lodrätt uppifrån och ned.

japp, och därmed har vi rent principiellt en fullständigt intetsägande definition på vad som avses. dvs så länge jämförsdelen ej specificeras specifikt. Rent principiellt alltså :D

Va? nu fattar jag inte.

Ett lodrätt sträck genom ögat går rakt ned. Det är lodplanet. 90 grader från det horisontella planet.

Vad som bör vara i lodplanet är däremot en definitionsfråga, här kommer nosen in.

se mitt senaste svar ja!

"nosen"? vilken del av nosen? osv... det är ju det jag säger - debatten vad som är I LOD är dömd att misslyckas så länge det inte specificeras mer än det gör i TR.

tja, vi har ju ögat och nosen som referenspunkter enl TR. men som sagt är ju nosen ett lite luddigt begrepp...

Men om man, som equiform tolkade TR, har framsidan på mulen som "nos" - bör man vara medveten om att de flesta tävlingsekipagen idag går i lodplan.
Dvs mer invikta än förr, då nosryggen skulle vara lodrät.

Men om man, som equiform tolkade TR, har framsidan på mulen som "nos" - bör man vara medveten om att de flesta tävlingsekipagen idag går i lodplan.
Dvs mer invikta än förr, då nosryggen skulle vara lodrät.

ja det stämmer, - om man förutsätter att alla övriga har samma definition av vilken del av nosen som skall falla i lod med ögat. Alla har inte samma definition här i trådarna heller, gäller inte bara E utan många andra har sina egna varianter de också. E har en definition som inte delas av andra i tävlingsvärlden, så i hennes värld går alla tävlingsekipage bakom lod ja.

kl

Jag håller med Mackan här.......man måste ha två punkter på hästen för att ange en lodlinje.

Det jag går efter är öga - nosvinge. Hört flera tränare nämna dessa punkter men har aldrig sett det i skrift.

Dåligt egentligen att TR håller sig med en sån odeffinerad benämning, bestämmelse........kan jö tolkas hur som !

Så stor skillnad på tex öga - kindkedjegrop eller öga - mungipa.....

Va? nu fattar jag inte.

Ett lodrätt sträck genom ögat går rakt ned. Det är lodplanet. 90 grader från det horisontella planet.

genom ögat är ju lite snett framåt,skulle det vara rakt ner skulle ögat på hästen sitta annorlunda för mig är det helt glasklart och har alltid varit att det syftas på vinkelen ögat genom mungipan sen om dom har ändrat definitionen i TR på dom senasta 10 åren vet jag inte

Senast ändrad:

Nej banne mig , det har aldrig varit så "förr" det har alltid varit ögat genom mungipan förr, aldrig jag har hört genom ögat till nosvingen när hästen går med nacken som högsta punkt kan den inte hamna på annat sätt än ögat till mungipan. Mitten bilden är ganska ok tycker jag det är i lod men nacken hamnar garanterat inte som högsta punkt i den positionen.

PS sen har inte hästar runda ögon heller :-)

Senast ändrad:

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Inte så konstigt. Och svårt att tolka fel. Utdrag från FEIs dressyrreglemente.

EXAKT!! då blir det ögat genom mungipan

EXAKT!! då blir det ögat genom mungipan

fast det STÅR inte i TR Fio - du måste hålla med om att det är öppet för tolkningar! oavsett det som verkar solklart för dig, du kanske är extra intelligent :angel:

SLIGHTLY in front of the vertical - det beror på återigen - vad olika folk menar med SLIGHTLY. Hade de skrivit MUNGIPAN. ja då hade det varit en def. som ej var fri för tolkning på samma sätt som det är nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar