Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

i vissa fall kan det funka med tex ett oledat tränsbett som ligger lite stadigare i hästens mun.
nackdelen med det är att det kräver mera drivning för att man ksa få ett ärligt stöd - så om hästen inte tar framåtdrivande kan det vara en dålig idé.
(är mina erfarenheter av oledat iaf. red en häst som hade svårt m att ta stöd på det och det blev super, men han tog skänkeln)

Det här med att stångbettet skulle "putta" fram nosen är en villfarelse. Stångbett verkar tvärt om.
Går hästen bakom hand så får man använda god ridning och rida hästen fram till bettet. ;)

Tack för alla god råd, jag ska prova mig fram och se om jag lyckas.
Som någon skrev känns det i nuläget mycket svårare att rida en häst bakom lod än en häst som är över tygeln. Dels för att det är svårt från ryggen att själv se om han knäpper av eller inte. Tur det finns några speglar i ridhuset.
Jag tror att huvudproblemet är hans bakben som inte riktigt är aktiva och min hand som är på tok för hög och skarp. Jag riktar in mig på låga "breda" händer som ger mjukt stöd, många halvhalter och övergångar så baken kommer igång.

Vad tror ni om det? :bump:

*hugger en knapp*

Det finns stångbett som har bakåtböjda skänklar, vilket gör att tyngdpunkten hamnar lite längre bak. Detta gör att när man släpper tygeln så faller bettet pga sin egen tyngd på så sätt att kedjan slackar lite extra om hästen drar in nosen. Jämför med de stångbett som har tyngdpunkten långt fram - de inverkar genom sin egen vikt på så sätt att hästen måste dra in nosen lite extra för att få eftergift. Jämvikten, som innebär att kedjan precis sträcks och ligger an mot hästen, inträffar alltså vid aningen olika huvudpositioner.

MEN detta "puttar" naturligtvis inte fram nosen!!!!! Jag skulle säga att de betten - vid hängande tygel - inte drar in nosen riktigt lika mycket som ett bett med tyngdpunkten längre fram. Sen när man tar i tygeln inverkar alla stångbett på samma sätt (eller ok, olika beroende på längden på skänklarna förstås. Men inte beroende på hur skänklarna är krökta.)

En häst som krullar måste RIDAS fram till handen. Den måste kliva på med bakbenen! För mig har det hjälpt mycket att rida utan bett, för att få honom att våga kliva på med förtroende för handen.

Mitt förslag är att testa antingen bettlöst eller ett oledat eller tvådelat tränsbett. Något som ligger stadigt i munnen. Och så jobba fram en lång/låg form där hästen verkligen länger överlinjen, samt att rida fram bakbenen så att hästen tar långa kliv.

Börja i den gångart hästen har lättast för. Och börja i den ände som känns rimligast för just den hästen! Har den svårt att ha kontakt med handen så kan man ändå hitta en lång/låg form, på ganska lösa tyglar. I så fall kan detta vara en bra start, så plockar man upp kontakten med handen efter att man längt ut hästen och fått den att kliva på med bakbenen. På andra hästar kanske det kan gå att hitta kontakt först, rida igång bakdelen och sedan länga ut formen? På en tredje häst kanske man ska släppa tygeln helt och trava runt på långa tyglar och bara koncentrera sig på att den tar långa kliv med bakbenen. Så att hästen hittar balansen med en mer "normal" huvudposition (öppen form, över tygeln eller vad man nu kallar det) Och sedan jobba vidare därifrån.

Men det allra bästa är förstås att hitta en tränare som man har förtroende för, som kan hjälpa till att avgöra vad som kan funka för just den hästen.

delvis kl
Ett stångbett puttar definitivt inte fram nosen.....tvärtom faktist eftersom det är så pass skarpt så inverkar det in nosen.

Inget bra bett att korrigera en häst som går bakom med ! Alternativt kan man prova ett rakt bett men god ridning och de råd som hittils getts i tråden kommer du vidare....tålamod bara !

Vad jag har fått lära mig så finns det en del stångbett som kan inverka "frammåt puttande", trots att majoriteten av stångbett inverkar tvärtom. Eftersom jag tidigare aldrig haft något problem av detta slag (häst som går bakom hand), så har jag inte provat det själv. BB och KW hävdar i alla fall att det finns sådana bett, och efter en grundlig förklaring om varför, tycker jag att det låter logiskt.

//Julia

Och av det jag har lärt mig på fysiklektionerna så tycker jag INTE att det låter logiskt.

Vad jag har fått lära mig så finns det en del stångbett som kan inverka "frammåt puttande", trots att majoriteten av stångbett inverkar tvärtom. Eftersom jag tidigare aldrig haft något problem av detta slag (häst som går bakom hand), så har jag inte provat det själv. BB och KW hävdar i alla fall att det finns sådana bett, och efter en grundlig förklaring om varför, tycker jag att det låter logiskt.

//Julia

Låter ju fantastiskt men alltför bekant i mina öron ang. "mirakel" utrustning som dyker upp i olika former i hästvärlden med jämna mellanrum. För ngra år sen var det pessoa bettet, som ansågs mirakulöst få alla hästar att "gå på tygeln". :angel: Hävstång och putta fram, i min värld, är motpoler och rimmar illa tillsammans.

Delvis knapplån

Ingen vet något helt säkert - förrän efteråt...

Man måste nog pröva det innan man kan säga att något är bra eller dåligt plus att valet av bett med största sannolikhet är individuellt, beroende på hästens byggnad, problem/symtom och hur ryttaren rider.

(Nu känner jag mig nästan pinsamt präktig och mogen :eek: :D )

Man måste nog pröva det innan man kan säga att något är bra eller dåligt

Om man inte "tror på" enkla naturlagar eller förstår hur det där med krafter och moment fungerar, så kan man förstås göra egna experiment för att lära sig hur det fungerar...

valet av bett med största sannolikhet är individuellt, beroende på hästens byggnad, problem/symtom och hur ryttaren rider.
Det där kan jag hålla med om. Däremot ska man inte tro att det finns magiska bett som gör att man inte behöver lära sig rida ;)

Jag håller med PrinceFair om att du en period kan använda ett vanligt rakt tränsbett, dom betten brukar hästarna vilja "suga mer framåt" på.
Min häst har också en tendens att krulla ihop sig och precis som många är inne på här så kräver det otroligt mycket ridteknik. En grej som min tränare sa till mig (som låter helknäppt, men som faktiskt funkar) var:
"Tänk att tyglarna är hårda stänger, som du ska använda till att trycka fram nosen med."

Lycka till!

Här kommer bild på ett "magiskt stångbett"

Men eftersom skänkeln inte är direkt bakåtböjd, utan först fram och sen bak så flyttas nog inte tyngdpunkten så många mm jämfört med raka stänger?

Det man kan göra är att balansera olika bett på handflatan och så jämföra vilken vinkel tungfriheten pekar. Sen beror inverkan förstås även på hur hårt kindkedjan är spänd.

Men, nu upprepar jag mig igen, det kommer inte finnas något som puttar nosen framåt!!! Det är ALLTID eftergiften och att hästen lärt sig söka handen som fixar längningen :)

Men, nu upprepar jag mig igen, det kommer inte finnas något som puttar nosen framåt!!! Det är ALLTID eftergiften och att hästen lärt sig söka handen som fixar längningen :)

ja precis. I beskrivningen av det magiska bettet står dessutom "så att hästen lättARE för fram nosen. Dvs det är fortfarande en stång, är en stång, är en stång..... !...som generellt INTE är byggd så att den främjar ett "fram med nosen" direktiv till hästen.

Nej, det tror inte jag heller, men vissa ryttare kan ju ha lättare för att sas "putta fram nosen" oavsett bett, än andra ryttare. Naturligtvis med ändamålsenlig och skicklig ridning, det går ju aldrig att kompensera till fullo - trodde inte att det behövdes sägas dock. Dessa vissa ryttare kan nog känna skillnad på en "vanlig stång" och eventuellt den som diskuteras här.

Det finns en anledning till att den drar in näsan o ryttarens hand-oberoende av bett, är 99% av gångerna orsaken.
att man har en för kort o statisk ram- för kort tygel o okänslig hand.

Så att hålla i mer eller att sätta på en stång är ingen lösning.
hästen måste få tillbaka förtroendet för bettet o det kan bara göras genom att vara lätt o stilla i handen.

Sen kan hästen ha lagt av att skjuta på med bakbenen o bara väntar på att få ett hårt motstånd i munnen.

Vet en jättefin häst som i galoppen gick o bromsade för att ryttaren ideligen gjorde halt vid möte av annat ekipage.

'Nu snackar väl jag mest om en som är bakom handen.

jag har iaf som mål att hästen ska kunna bära sig med nosen framför lod (def. enl TR) men det är inte ett självändamål, först måste hästen orka bära upp sig själv och bjudningen och drivet ska komma bakifrån - först då hamnar nos och huvud på rätt plats.

jag får en känsla av att du börjar i fel ände av hästen...

Då är din känsla för det jag förespråkar felaktig.

Nosen alltid framför lodplan - ja.
Nacken som högsta punkt - inte alltid, nej. En outbildad/ung häst rider jag i en lägre form, och ökar "undertramps-övningarna" pö om pö, tills hästen "själv" höjer huvudet då jag höjer svårigheterna i övningarna - i takt med hästens utbildning och uppbyggande av muskelstyrka. Hänger inte ryggen (välvningen i länden) med i en övning, så gör jag övningar i en lägre form ett tag till (ungefär och väldigt förenklat).

Det PF beskriver är ju när hästen går på tygeln / mellan hand o skänkel.

Det PF beskriver är ju när hästen går på tygeln / mellan hand o skänkel.

Hästen på tygeln är ju en förutsättning och till viss del även en definition för att ha hästen mellan hand och skänkel, vilket i sin tur leder till pö-om-pö ökat undertramp i takt med hästens "utbildningsstege".

Vad är det ni vill med denna diskussion egentligen? :mad:

ja :idea: - och när man har kommit dit brukar formen/huvudets placering eller vad vi nu väljer att kalla det inte vara ngt problem, utan allt faller på plats under förutsättning att hästen är stark nog.

jag ser det inte som ett problem att hästen i ngn period på vägen dit går med nosen ngt bakom lod.

Då är din känsla för det jag förespråkar felaktig.

Nosen alltid framför lodplan - ja.
Nacken som högsta punkt - inte alltid, nej. En outbildad/ung häst rider jag i en lägre form, och ökar "undertramps-övningarna" pö om pö, tills hästen "själv" höjer huvudet då jag höjer svårigheterna i övningarna - i takt med hästens utbildning och uppbyggande av muskelstyrka. Hänger inte ryggen (välvningen i länden) med i en övning, så gör jag övningar i en lägre form ett tag till (ungefär och väldigt förenklat).

i min värld låter det som att du fokuserar först och främst på var huvudet befinner sig - om hästen alltid ska ha nosen framför lodplan.
och det tycker jag är att börja i fel ände.

Finns det någor bett som kan hjälpa hästen att få tillbaka förtroendet för bettet? Tydligt är ju att detta är ett svårt problem att komma tillrätta med.

Egentligen är det inte bettet utan handen den tappat förtroende för. Men snälla bett är raka tränsbett, tex. Sen är det olika vad hästar gillar så man får nog prova sig fram också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar