Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Formen bakom lodplan (hur undviker jag detta?)

Du kanske inte kunde använda samma signaler o heller inte hjälpa hästarna lika bra som de andra ryttarna, men visst kan det finnas brister.

Tja, om du anser att ett starkt driv-juckande i sadeln och konstant skänkel med sporre är bra ridning eller att hjälpa hästen, så får det stå för dig.

Tja, om du anser att ett starkt driv-juckande i sadeln och konstant skänkel med sporre är bra ridning eller att hjälpa hästen, så får det stå för dig.

Var skrev jag det?
det är kanske det enda hjälperna som du förstår.

ingen ryttare rider exakt likadant o om hästarna är ridna bara av en ryttare så är DE samspelta, men en annan kan ha stora problem.

Senast ändrad:

Om du är en skicklig ryttare så kan du ganska snabbt få en häst att svar på dina hjälper.
Så att den "är på hjälperna" så som du vill ha den.
Det handlar ju om ditt sätt at komunicera och göra dig förstådd.

Sen kan man ju alltid skylla på hästen och att den är felutbildad.

Däremot så beror det ju på hur den är tränad om den orkar, men får du inte till det alls får du nog skylla på piloten...

Vad är korrekt form för det första?

Om hästen går i korrekt form kan ju testas ganska lätt.

Gör en överstrykning - går hästen kvar?

Gör en halvhalt -Går den igenom till bakfoten?

Var skrev jag det?
det är kanske det enda hjälperna som du förstår.

ingen ryttare rider exakt likadant o om hästarna är ridna bara av en ryttare så är DE samspelta, men en annan kan ha stora problem.

Vad menas med att "det är de enda hjälperna som jag förstår"? Om du slutar med att försöka vara "vass" i tonen, så kanske det framgår bättre vad du menar.

Jag ville bara framföra min åsikt om att många s k "välutbildade" tävlingshästar i själva verket är dåligt ridna, enligt min högst personliga åsikt. Men självklart beror det ju även på att ett ekipage som är samspelta fungerar bättre, än ett ekipage som är nyligen sammanfört. Dock beror det ju även på vem hästen är utbildad av, d v s om man har samma eller olika filosofi när det gäller lyhördhet för hjälpgivning o s v.

Om hästen går i korrekt form kan ju testas ganska lätt.

Gör en överstrykning - går hästen kvar?

Gör en halvhalt -Går den igenom till bakfoten?

Det var inte en fråga;) , utan ett litet "upprop" till att framföra vad man tycker är bra form. Alla tycker vi ju olika. Och det går att göra bra överstrykningar på en häst som har "släppt i ryggen"och går bakom lod och olika människor anser att en halvhalt ska kännas olika... o s v...o s v.

Och åter denna kritik av tävlingsdressyren, suck....:cool:

Okej, sorry. Nu var ju just detta tävlingshästar som jag pratade om, men jag hade ju kunnat omformulera det till s k "välutbildade" hästar. Ska försöka tänka mig för.

Vad menas med att "det är de enda hjälperna som jag förstår"? Om du slutar med att försöka vara "vass" i tonen, så kanske det framgår bättre vad du menar.

Jag ville bara framföra min åsikt om att många s k "välutbildade" tävlingshästar i själva verket är dåligt ridna, enligt min högst personliga åsikt. Men självklart beror det ju även på att ett ekipage som är samspelta fungerar bättre, än ett ekipage som är nyligen sammanfört. Dock beror det ju även på vem hästen är utbildad av, d v s om man har samma eller olika filosofi när det gäller lyhördhet för hjälpgivning o s v.
Så länge du lägger ord i min mun som jag aldrig har skrivit, utan tolkar det enligt din ridfilosofis så blir jag vass. Du förstod tydligen inte vad jag menade med vad starkare sätesridning, när du trodde att det var "juck" eller starkare skänkel.

Det går inte att diskutera med en som bara refererar till hästens form lös i hagen.
Mina som tränas o inte är unghästar springer nästan aldrig i hagen, mer står o solar:love: .

utan ett litet "upprop" till att framföra vad man tycker är bra form. Alla tycker vi ju olika. .

Nu tycker jag inte att det är en åsiktsfråga - utan en fråga som det i alla fall i större kretsar faktiskt råder en viss enighet i kring.

Dessutom så pass långt som forskningen har kommit så finns det visst stöd för en "funktionell" / fysiologisk hållbar form som också tillämpas av seriösa hästmänniskor.

Jag är mer intresserad att lyssna på vad människor som respekteras över världen pga sina prestationer och sin integritet säger - än vad som kan diskuteras fram till här.

Så länge du lägger ord i min mun som jag aldrig har skrivit, utan tolkar det enligt din ridfilosofis så blir jag vass. Du förstod tydligen inte vad jag menade med vad starkare sätesridning, när du trodde att det var "juck" eller starkare skänkel.

Det går inte att diskutera med en som bara refererar till hästens form lös i hagen.
Mina som tränas o inte är unghästar springer nästan aldrig i hagen, mer står o solar:love: .

...och så länge som dina inlägg antyder att mottagaren är en dålig ryttare, så blir svaren som de blir.

Jag refererar även till hur de hästar jag rider musklas. Har även för mig att det var du som sa att dina hästar aldrig busar så att de samlar sig i hagen, utan bara bockar och sparkar bakut. Men nu står de visst bara och solar... hm.

Nu tycker jag inte att det är en åsiktsfråga - utan en fråga som det i alla fall i större kretsar faktiskt råder en viss enighet i kring.

Dessutom så pass långt som forskningen har kommit så finns det visst stöd för en "funktionell" / fysiologisk hållbar form som också tillämpas av seriösa hästmänniskor.

Jag är mer intresserad att lyssna på vad människor som respekteras över världen pga sina prestationer och sin integritet säger - än vad som kan diskuteras fram till här.

Tydligen är det en åsiktsfråga, eftersom jag med flera tolkar TR på ett sätt och andra på ett annat sätt.

Om du är mer intresserad av vad som diskuteras ute i världen än vad som diskuteras här, så är iaf jag lite förvånad över att du är här öht. Och varför ska man tycka likadant som majoriteten? Är det mer rätt ju fler som tycker en viss gemensam sak?

Du antyder att alla de välutbildade hästar som du rider är felridna.

Hade det varit ngn elitryttare som hade sagt så- ja då hade jag köpt det.
tänk om det beror på att du inte rider som alla andra. Verkar så.
Du har fortfarande inte kunnat visa en enda bild där du rider.

Så hur ska vi andra förstå:confused:

Jag är inte så säker på att seriösa kunniga kompetenta hästmänniskor på den nivån är i majoritet.

De är väl snarare var för sig unika - och därför extra värda att lystna på.

Bara ett ex. Herr Arthur Kottas Heldenberg tidigare chef på SRS lär ha sagt att
Vägen inte skall förväxlas med målet.
....Appropå form och lod och överböjd osv.

Det jag ser som en gemensam nämnare för människor som kommit en bit - är att de inte är så kategoriska - de har kanske lite djupare insikt

Nyanserade människor är mer trovärdiga

Du antyder att alla de välutbildade hästar som du rider är felridna.

Hade det varit ngn elitryttare som hade sagt så- ja då hade jag köpt det.
tänk om det beror på att du inte rider som alla andra. Verkar så.
Du har fortfarande inte kunnat visa en enda bild där du rider.

Så hur ska vi andra förstå:confused:

Och jag efterlyser fortfarande någon bild där du rider.

Jag är inte så säker på att seriösa kunniga kompetenta hästmänniskor på den nivån är i majoritet.

Bara ett ex. Herr Arthur Kottas Heldenberg tidigare chef på SRS lär ha sagt att ....Appropå form och lod och överböjd osv.

Det jag ser som en gemensam nämnare för människor som kommit en bit - är att de inte är så kategoriska - de har kanske lite djupare insikt

Precis.:banana:

De är mer ödmjuka inför svårigheterna o ser oftast inte allt svart eller vitt.

den har du ju redan kommenterat!
Sen tillhör jag tävlingspacket- som inte kan rida enligt dig.

Bara ett ex. Herr Arthur Kottas Heldenberg tidigare chef på SRS lär ha sagt att ....Appropå form och lod och överböjd osv.

Ja, eller oxå vill de göra sig populära, bland alla de som har olika åsikter, med att hänvisa till att det beror på hästen och ryttaren och vad de gemensamt ska uppnå. Varför är det fel att hänvisa till en form som hästen använder sig av naturligt när den samlar sig? Och varför är det fel att hårdnackat hålla fast vid den åsikten? Om jag hade sagt; jamenvisst rid hästen bakom lod när den utbildas, för det tycker en viss majoritet att man ska göra. Nae, det spelar ingen roll att man inte följer TR, så länge som domarna tycker att det är fint. Vore det ok då?

Vad vill du med detta egentligen? :mad: Har du problem med att man har egna starka åsikter och inte håller med dig i allt du säger?

den har du ju redan kommenterat!
Sen tillhör jag tävlingspacket- som inte kan rida enligt dig.

Nej, det har jag inte. Jag sa att jag hade åsikter om den, som motargument till att du ibland framstår som en mycket bitter människa som slänger galla omkring dig.

Och det ordet "tävlingspack" kommer inte från mig. Jag anser att väldigt många kan rida, men många eftersträvar en form som varken är bra för hästen, och som inte heller är enligt TR.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag har inte problem med dina åsikter.

Ibland undrar jag vad du menar bara

som tex ..
Om jag hade sagt; jamenvisst rid hästen bakom lod när den utbildas, för det tycker en viss majoritet att man ska göra. Nae, det spelar ingen roll att man inte följer TR, så länge som domarna tycker att det är fint. Vore det ok då?

Då är det lätt att tolka det som om du tror att TR är något annat än TÄVLINGSreglementet. Att du tror att det är en beskriving hur hästen alltid skall ridas...

Själva lodfrågan lägger jag mig inte i. Jag vill bara förstå hur du menar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30