Fast är det katastrof om man är ute i skogen, plockar svamp/bär och det kommer fram en glad hund? Så länge hunden inte är aggressiv, skräms eller hoppar på folk så tycker jag kanske lite att man acceptera visa saker? För ägaren ska ju vara i närheten och snabbt få tag på sin hund ifall den skulle gå fram till någon.
När man rider i skogen blir ibland hästen skrämd av folk som rör sig och skriker i skogen, ska inte människor få vistas där utan bara hästar? eller ska inte hästar få vistas i skogen utan bara människor? eller kan vi alla vistas tillsammans och försöka förstå att ibland blir det fel, men göra så gott vi kan för att undvika det?
Jag går ofta löst med mina hundar i skogen mitt i ingenstans, dem dra inte på vilt, och aldrig mött någon människa eller annan hund, men dem lyder på inkallning så det skulle nog inte bli några problem.
Har man en aggressiv hund, ja då skulle jag bli fly förbannad om den kom fram och attackerade mina hundar i skogen. Men har man en snäll hund så skulle jag kalla in mina hundar, fånga den andra hunden och förhoppningsvis är ägaren där väldigt snabbt, och då skulle jag inte se det som någon "skrik-och-panik" katastrof.
Grannens hund dök upp en dag utanför min tomt, bara att ta med hunden hem till ägaren.
En annan granne genade över våran stallplan med sin hund löst, mina hundar var också lösa, men ena hund och den andra hunden bestämde sig för att leka och drog iväg och jag och ägaren stod och pratade medans hundarna lekte, ingen anledning att få "skrik-och-panik", utan ibland bara hantera situationer som kan uppstå.