Nä, jag tycker inga ska störa djuren under denna tiden, här är det fullt av joggare, cyklar och fullt av orienterare överallt men ändå är det alltid hundarna som stör mest enligt dom flesta verkar det som. Så mitt svar var väl lite av ren reflex.
Det är pga sådant som jag alltid försöker hålla mig utanför såna här diskussioner. Det är SVÅRT för mig att inte bli irriterad på hur folk pratar som om det enbart är hundar som är ett problem och att inget annat än hundar (eller mööööjligen katter) kan uppfattas som störande.
Om det stämmer så skulle djuren i min närmsta skog inte bry sig ett dugg om följande:
Joggare, löpare och cyklister (offroad, gärna i grupp, dagligen).
Barngrupper (minst 10st barn) som leker runt, springer,
skriker högt och är allmänt som barn är.
Skolklasser som orienterar (de brukar börja med det här i april/maj).
Ridskolegrupper (ca 10-12 hästar per grupp) som har uteritter och väsnas en del.
Och sedan gränsfallet: brukshundar som tränar spår.
Och ja, det är en skog. Varje gång jag går runt där kvällstid, vilket inte är allt för ovanligt, så ser jag massvis av rådjur. Jag ser ganska ofta räv och hare. Jag har även sett grävlingar och hjort, och i ett annat område lite längre bort har jag sett älg. Någon gång har det setts bekräftade spår av lodjur i samma skog.