Jag hade Alvin lös hela tiden förr, innan han utvecklade lite rädslor som gör att jag inte vill ha honom lös mer.
Milou går lös på säkra ställen vilket oftast är skogen och ibland i stora parken om det är helt folktomt för jag brukar gå udda tider där om jag kan och då finns ingen annan där. Men det är sällan
Han håller sig mest på stigen i skogen men kan ta några glädjeskutt i blåbärsriset några meter ibland, men mest på stigen. Han är alltid inom synhåll, några meter bort som mest och kommer hela tiden tillbaka för att checka läget och jag kallar in så han håller sig inom en viss radie.Vårt enda problem är att han tycker om att leta äckligt djurbajs att äta eller rulla sig i, då kan han fastna där en stund.
En äckelhund är han då.
Han blev precis 3 år och har aldrig dragit iväg oavsett situation utan kommer alltid på inkallning eller själv för att han vet vad som gäller. Jag litar på honom så mycket som det går att lita på en hund, han är trots allt ingen robot utan saker kan hända.
Möter vi hundar kommer han tillbaka på inkallning eller av sig själv och jag kopplar honom på långt avstånd, låter honom aldrig springa fram och har alltid koll runt om mig för att se mötande. Möter vi människor kopplar jag honom eller ber honom gå fot förbi just för att visa respekt mot dom som kan vara rädda.
Han går oftast precis hos mig fast han fått frikommando att springa, men han vill vara hos mig.
Som sagt, på 3 år har han aldrig dragit efter vilt, aldrig sprungit fram till människor eller hundar.
Men jag har varit tvungen att skydda både Alvin och Milou mot andra lösa hundar som ägarna inte har koll på och det är så läskigt. Att försöka skydda båda mot en attackerande hund. Och ibland från ägare som varken ber om ursäkt eller säger något alls.
När det gäller att ha hunden lös tänker jag lite ”Frihet under ansvar”. Man släpper helt enkelt inte bara iväg hunden och låter den sköta sig själv. Som hundägare är man skyldig att se till säkerheten för både sin egen hund och för andra människor, hundar och andra djur.
Jag vet dom som bara släpper iväg hunden och sen ser vi den knappt mer på en timmes promenad, kanske ser den två-tre gånger om den ids komma på en inkallning och ibland försvinner hunden helt och då blir det ju panik från ägarna och mig. Den hundägaren ser det som bra frihet för hunden att springa runt som den vill. Jag är livrädd varje gång och tycker inte det är ok att släppa iväg så och har hjälpt dom få till någon sorts inkallning och jag har pratat om allt som kan hända men det hjälper inte så jag kan inte göra mer.
Tyvärr har jag stött på det här väldigt ofta när jag gått promenader med andra. Förstår inte hur man kan slappna av om man inte ser sin hund på 1-1,5 timme.