Jättebra att du bara jagar med vettiga jägare, men de som jagar på markerna runt oss får jaga efter sina hundar var och varannan helg under jaktsäsongen. Den har då ingen tanke på att bryta och komma på inkallning...En ren vildssvinshund som jagar rådjur är ett stort problem, men om man tillexempel har en wachtel som jag har och han väljer rådjur ibland så är det varken fel eller ett problem, även om det kanske är trist just den jaktdagen om det bara är vildsvin som är tillåtet att skjuta. Det betyder inte att rådjuret blir skadat eller att hunden gör något fel.
Smågrisar och harpaltar är vanligast på våren och släpper man sin hund då begår man jaktbrott och det är verkligen inte något som jag eller andra seriösa jägare tycker är okej. Vildsvin kan visserligen få ungar året om men jag har hittills aldrig hört någon som tycker att det är okej om det skulle hända och vanligtvis har man full koll på vilka djur som finns på ens marker. Vi har haft en incident med en inbjuden hund som tuggade på vilt, den hundföraren och hunden har aldrig blivit inbjuden igen. I övrigt har vi ett stort gäng olika typer av hundar som tillhör deltagare i jaktlaget eller ofta blir inbjudna och nej det händer inte några såna grejer. Det normala om en sugga har smågrisar så riskerar snarast hunden att bli strimlad. Jag läser dessutom mängder av jaktprovsprotokoll både för skogsprov och rena vildssvinsprov och hundarna skulle inte bli godkända om det hände.
Att inte ha en bra inkallning på sin hund är ett effektivt sätt att inte bli erbjuden att få komma och jaga, de jag känner till jobbar stenhårt med inkallning eftersom det gör jakten betydligt effektivare.