Fast är du helt 100% att dom är aggressiva då ?Jag tycker att det är fruktansvärt obehagligt att möta folk med kopplade aggressiva hundar. Jag litar inte en sekund på att de inte tappar kopplet, att kopplet inte går sönder eller att hunden inte tar sig ur selen/halsbandet och då har jag deras aggressiva hund hos min på nolltid. Såna önskar jag hade satt på sin hund munkorg. Eller tränat lydnad.
Jag möter ofta folk som har ouppfostrade kopplade hundar och som när vi passerar berömmer MIN hund för att han uppför sig fint istället för att lägga sin energi och uppmärksamhet på sin egen hund som beter sig som ett svin!
Nu senast var jag nära att säga det till en dam med en aggressiv hund som hon lät bete sig hur som helst utan minsta lilla försök att påverka den. Istället berömde hon min hund högt! Troligtvis tolkade hennes hund hennes beröm som att den betedde sig helt rätt. Den hunden tog sig ur selen när vi passerat och sprang direkt till min hund och flög på honom. Som tur var var det en liten hund och min kunde lätt freda sig och jag kunde sparka undan den. Tur för den att min inte är en sån hund som går in för att skada i första hand! Jag pratade sen med "min" hunds ägare och det har hänt innan att just den lilla hunden kommit loss (förra gången tappade ägaren kopplet) och sprungit fram och varit aggressiv.
Många som går med kopplade hundar låter sin hund fixera vid andra hundar. Min får som mest titta på en annan hund om han är avslappnad och en kortare stund. Minsta lilla han börjar spänna sig eller fixera och jag kräver att han släpper fokuset från den andra hunden. Han kan göra det mot hanar som är större än honom. Men inte en chans att jag skulle tillåta det! Men folk tänker inte så. De ser inte att deras hund fixerar och spänner sig utan låter den göra det! Eller så ser de det och tycker att det är ok eftersom hunden är kopplad.
Mina kan allt låta rätt illa ibland i kopplet och göra "skenutfall" om vi möter fel "typ" av hund - men lösa skulle dom inte kuta fram till en främmande hund. Däremot kan dom tjoa "håll avstånd" till främmande hundar som kommer när dom går i koppel.
Min hane litar inte helt på främmande hundar och vill absolut helst inte släppa dom med blicken om dom kommer nära inpå (typ vi möts på en gångväg). Sen försöker jag givetvis att få honom titta på mig, men för mig är viktigast att han håller truten. Han har varit med om att flocken blivit påhoppat bakifrån, så jag förstår om han inte vill vända ryggen åt en hund som går/springer emot honom
Jag går numera ofta med 4 hundar och att få alla att inte titta på en mötande hund är en utmaning - att få dom att inte skälla är lättare.
Jag tar dock gärna avstånd om det går om jag möter en hund som inte ser "trevlig ut" eller ser obekväm ut - eller att jag går ut åt sidan om det går.