Jag håller med om att det är obehagligt och det tycker mina hundar också. Men så länge de har hunden under kontroll så kan jag tyvärr inte lägga mig i. Min nuvarande hane blev i somras påflugen och biten av en kopplad hund som rymde. Jag har dock inte tänkt tanken att de ska vara tvingande att ha munkorg på sin rädda och ouppfodrade hund även om jag möter den då och då. Jag skulle ju önska att alla tränade in en fungerade stoppsignal på sina hundar som de kan använda i skarpt läge men så är inte fallet.
Jag upplever både när jag hållt kurs och om jag pratar med gemene "svenssonhundägare" att de flesta inte alls förstår varför varför deras hundar beter sig som de gör och därför är helt nästan helt oförmögna att träna eller hjälpa sina hundar i dessa situationer. Många saknar också de "redskap" de skulle behöva för att träna bort beteendet, och då syftar jag inte på fysiska redskap utan mentala hos hund och människa.
Folk har oftast ingen koll alls. Ett skräckexempel på okunnighet: Jag mötte en gång ett äldre par med en rottisvalp. Valpen kan inte ha varit speciellt gammal, fortfarande en "bebis" liksom. När vi passerade dem med vår hund så stannade de vid sidan av stigen och och gubben var så exalterad! Han pekade på vår hund och sa "Titta!! En HUND!!". Han nästan hoppade jämfota i sin iver att visa sin valp vår hund. Jag tänkte bara "Gubbe lilla, vill du att din fullvuxna rottis ska bete sig så som du gör nu?".