Detta är något av det värsta jag läst!Mina går inte enbart "lugnt vid min sida" som lösa. Men jag anser ändå att det är ok att ha dem lösa exempelvis på skogsvägar.
Detta på grund av att de inte stör vilt eller mötande mer när de är lösa än de hade gjort i kopplet. Vilket är poängen med de flesta lagar kring detta vi har, att inte störa mer än vad som behövs för att ta sig ifrån ena stället till det andra.
De håller sig på den väg/stig jag valt ut om jag inte specifikt säger åt dem att de får gå av den. De rör sig lugnt mellan mig och fram till ca 20-25 meter före mig om jag inte gjort upp ett annat avstånd den dagen (genom att stoppa dem på det avståndet några gånger i början på promenaden) och på det utrymmet rör de sig fram o tillbaka/nosar/gör ifrån sig.
De springer inte o skäller, letar efter spår att följa, springer fram till mötande eller något sådant.
För att jag ska kunna träna och tävla de sporter jag vill med mina hundar så måste de kunna röra sig lösa både utan och med störningar. Därför lägger jag ned mycket energi på detta såväl som att jag väljer raser där det är relativt enkelt att uppnå dessa mål.
Om man inte lyckats få till detta så hunden inte stör vilt/mötande med mer än att enbart existera utan att göra något gentemot dem (på samma sätt de skulle stört i koppel alltså), så ska/bör man givetvis ha sin hund kopplad, om man inte är på inhägnat område/jagar med jakthund eller har annan dispens/annat sätt att hindra hunden att störa/driva/stöta vilt eller möten på.
Tyvärr är det många som ser det som en rättighet att ha sina hundar/att hundar ska få gå lösa oavsett hur de beter sig/vem det drabbar. Och vissa försvarar det beteendet oavsett hur idiotiskt det är.
Vet för bara någon månad sedan när det kom ut att en person i grannkommunen titt som tätt lät sina fem stora hundar "rymma" (för jobbigt att låsa dörr eller hägna in gården) och en dag sprang de emot en ung kvinna med sitt väldigt unga barn, barnet hade dessutom opererat skallen och skulle han åkt i marken via kraften av att buttats ned av en hund som hoppat på honom så kunde det lätt bli det sista i livet för pojken.
Så mamman som själv hade lättare balansproblem fick upp pojken i famnen och lyckades hålla balansen trotts att hon blem hoppad och knuffad på om och om igen.
När hon skrev om det online så va det några få (inte ens en handfull tack o lov) personer som lyckades vrida på det till att mamman måste gjort något fel(!). För de hade själva stött på dessa hundar och hundarna hade aldrig hoppat på dem minsann så mamman måste ha gjort något för att provocerat dem, hon va säkert en hundhatare dessutom. . .
Att fem hundar inte ska springa omkring i samhället utan sin ägare känns för de flesta självklart, och att inte skylla på den som drabbats negativt och kunde ha förlorat sitt barn känns ännu mer självklart, men tyvärr inte för alla.
Och när det finns de som tycker sånt är ok, så finns det givetvis ännu fler som tycker det är ok med hundar som sticker iväg från föraren på promenader korta stunder lite då och då. Även om det drabbar andra negativt.
Och sen tror jag ingen kan ha kontroll på fem stora hundar lösa även om ägaren är med. Fem stora hundar är mycket hundar.