Alltså det var väldigt vad folk har "hundätande hundar" och hundar som är så otroligt farliga mot andra lösspringande hundar som kommer fram. Och att folk ska sparka och hata så på lösa hundar, svårt att tro att ni är hundmänniskor övht vissa här.
Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.
Jag är galet glad att inte buken hundfolk representerar verkligheten. Dom flesta hundmänniskor är inte så hatiska som många här verkar vara mot andras hundar.
Självklart om det är en rent farlig hund, så får man göra vad man kan för att försvara sig själv och sin hund men iallafall här är det otroligt få rent farliga hundar som går igång på ingenting.
Folk borde lägga ner mera tid på sig själva och sin hund på hundrädslorna som både ägare och hundar verkar ha här. Min hund hade nog också varit rädd för lösa hundar om jag gick med attityden att jag minsann ska sparka undan lösa hundar som kommer nära inpå.
Här omkring är det otroligt mycket folk med lösa hundar och aldrig nästan så är det problem med att lösa hundar springer fram, det i princip händer inte här. Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös.
Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.
Hm, va?
Förstår ärligt talat inte om du misstolkar med flit eller tror detta på riktigt. Du tror inte hundar kan markera/försvara sig på ett sätt som kan skada en plötsligt framspringande/attackerande lös hund? Är det inte normalt alls i din värld att sånt kan hända? Är alla hundar du rör dig bland, alla hundar du ägt, träffat, umgåtts med så att de totalt ignorerar/älskar alla lösa hundar som springer på dem oavsett vad, när och hur detta sker? Isf förstår jag faktiskt inte hur du lyckats med detta.
En hund måste inte vara rädd för en lösspringande hund för att den ska säga åt den på skarpen. Det är trots allt den lösspringande hunden som isf beter sig totalt respektlöst och fel och inte läser av min hunds kroppsspråk alls. Om min hund säger åt en lös, framspringande hund på skarpen när den är 10 meter bort, och den ändå försöker rusa rakt in i honom - anser du då att felet ligger hos min hund? Vad fan har den hunden att göra nära nån av oss? Om den betedde sig rätt så skulle den ALDRIG kuta fram till främmande hundar och människor hejvilt. Men hur många lösspringande hundar med ägare 20 meter bakom tror du är väluppfostrade och sköter sig korrekt? Inte många är svaret, nästan noll faktiskt.
Undrar om du förstår vad en "farlig" hund är. För det är liksom inte enbart en brutal attackhund som tuggar fradga och bestämmer sig 30 meter bort för att gå på strupen i full fart. Det räcker att den är respektlös och inte har ett bra hundspråk, samt tex är av samma kön som den hunden den springer fram till. Då kan det bli bråk, och skador kan enkelt uppstå, särskilt om hundarna är väldigt olika storlek. Kan även skada människor runtomkring. Det är inte bara "ingenting" som hundar går igång på.
"Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös."
Va? Men då var den ju lös. Efter att de tappade kopplet så blev hunden lös. Hade ägaren skött sig och hållt i kopplet ordentligt så hade problemet aldrig uppstått.
Jag hatar för övrigt inte lösa hundar. Men nästa som respektlöst kutar rakt fram på oss kommer jag att sparka till direkt. För det brukade jag inte göra, kanske första 10 ggrna det hände. Utan jag var så snäll och försiktig och brukade fånga upp den lösa hunden med ena handen och hålla i min med den andra. Tills den lösa hunden plötsligt var en stor och kaxig polarhundsblandning som bet mig och min hund. Nästa gång chansar jag inte, det kan jag lova. Och det har inget att göra med "hat" mot div hundar.
Förresten, vet du vad det INTE är ett problem med nånstans jag nånsin varit? Kopplade hundar. Vet du vad som orsakat alla problem jag nånsin stött på i hundväg? Lösa hundar.
Skiter i hur aggressiv eller dålig en mötande hund är om den sitter fast en bra bit från oss. Är den lös så är det plötsligt ett problem jag måste hantera.