<snip>
Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.
<snip>
Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.
Sa nar en stor rottweiler markerar med ett avgrunds vral till en yorkshire terrier som kommer springade, skallande och morrande ... och yorkin svarar med att hoppa upp och bita sig fast i bogen pa rottisen var det for att rottisen inte var "trygg" som hon tankte ta bort den sjalv? Nu slutade hon nar jag sa till, men om rottisen tagit den lilla i munnen tror jag inte den hade overlevt. (Rottisen som adopterade en kattunge som hon bar i munnen sa ofta hon kunde)
Att rottisen blev "traumatized" och reagerade pa alla sma hundar ett tag efter de forsta attackerna hor ocksa till. Och att hon under sitt liv sakert blev pahoppad och biten av losa hundar, alla ganger utom tva var de betydligt mindre an henne, ett tiotal ganger.
Hon var aldrig "agressor" och den som hoppade pa en annan hund, hon satt vid mina fotter och lungt tittade pa tre stycken chihuahuas som aggressivet kom springade i fullt attack "mode", eller den lilla gardshunden som nastan sprang in under magen pa henne villt skallande och morrande, eller taxen som hoppade pa henne bakifran, eller ... Det finns aldeles for manga "stories" och hundar som agarna inte haft koll pa som attakerat andra hundar helt utan att den attakerade hunden gjort nagot alls som motiverat attacken.