Nu har jag ingen hundätande hund, men hade min numera avlidna 16 kg kelpie vägt 30 kg istället hade han säkert räknats som en sådan. Skulle inte få för mig att sätta på en hund munkorg på varje vanlig vardagspromenad för att andra människor inte kan hålla koll på sina hundar. Skulle det komma fram en större hund och det blir slagsmål vill jag även att min hund ska kunna försvara sig.
Han fungerade för övrigt utmärkt i miljöer med många hundar så som agilitytävlingar för där lät de andra hundarna honom vara. Hade han inte klarat det hade han kanske fått ha munkorg i trånga situationer med andra hundar vid de tillfällena, ex. inomhustävlingar.
Dessa hundar som rusar fram läser ju inte alls in några kroppssignaler från hunden de rusar fram till, sen när de väl är framme och får sig en snyting genom en markering så går en del direkt upp i försvar de också och då blir det kanske slagsmål eller så backar hunden av. Problemet är ju att en markering från en schäfer till en chihuahua kan var det sista som händer. Inte ska alla schäfrar ha munkorg för det?