Snurrfian
Moderator
Det finns poänger i det du tycker men du glömmer helt och hållet bort den andra hundens ägare och dess påverkan på sin hund.Min uppfattning är att helt klart påverkas hundar av hur människor uppför sig dels genom kroppsspråk men också känslor. Med känslor menar jag egentligen ett undermedvetet kroppsspråk.
Ett exempel är att om man vill presentera en ny hund för sin egen, så står man och hänger över dem och pekar och är beredd att slänga sig in och avbryta. Då utstrålar man ett visst hot genom kroppsspråk även om man inte tänker på det själv. Dels hur man hur man rör sig mot hunden men även via ansiktsuttryck.
Ett annat exempel är också att åtminstone mina hundar reagerar helt olika om jag ställer klockan på 05 för att gå till jobbet eller för att jaga. Det är två olika sinnesstämningar jag signalerar med kroppsspråket.
Hundar förstår inte vårat språk men kan absolut koppla ihop dels olika kommandon men också kroppsspråket så att man nästan tror att de förstår vad man säger. Det kan bli ett helt annorlunda utfall om det är en helt ny person säger eller vill något. Det är lite som att hundar dras till hundrädda personer när de egentligen vill kommunicera med personen som står och stirrar, pekar och backar tillbaka. På hundars språk är att backa en fredlig avsikt medan fart framåt är ett hot.
Skulle jag möta en hund som jag är orolig för hur den skulle agera så skulle jag innan jag väljer att ta till våld gå hårt fram emot hunden och mosa den bakåt med min hund bakom mig. Sen är det helt klart inte möjligt i alla situationer utan man måste freda sig och sin hund med de medel man har.
Nu är det jag skriver bara mina åsikter och erfarenheter som en amatör och ingen absolut sanning men det är så jag gör och det gäller väl de mesta djur.