Förebilder

Sv: Förebilder

Tack för att du delar med dig.
Jag har sett en svensk göra reklam för sina kurser så - med att rida utan något annat än två dpön . En elev kanske?
egentligen så borde vi alla pröva på att rida så, det skulle nog ge en och annan aha upplevelse.

Han heter Honza Blaha, kul namn eller hur :) Tidigare Parelli-elev och instruktör, men kör numera i egen regi. Förhoppningsvis kommer han till Sverige nästa sommar! Han är helt fantastisk med hästar, jag var helt såld efter kursen i somras.

Jag tror jag vet vem du menar, hon är Parelli-elev, men inte till Honza. Har aldrig sett henne live, men hon har iallafall tagit Level 2 så hon är duktig.

Min lärare är också en suverän förebild hon tillhör också den magiska skalan hästmänniskor som kan utföra piaff, passage, galopppiruetter och rida rakt ut i skogen - utan några grejor på!

*One fine day* :bump: det är det man lever på hoppet eller hur :D

Ja utan det skulle man gå ner sig i vilken kratta man är
:rofl:

Susan som hör till dom som tycker att självkritk är a och o

Pm' a mig gärn om du vet mer om när var hur.
vad gillar du Hempfling?

Absolut :) Han är värd varenda mil man behöver åka för att se honom!

Jag tycker Hempfling är en fantastisk hästmänniska! :banana:
Hans böcker och filmer är väldigt inspirerande, men tyvärr så kunde jag aldrig klura ut hur jag skulle bära mig åt för att åstadkomma nåt som hade ens en fjärran likhet med det han gjorde.... :crazy:

För min del så föll inte bitarna på plats förrän jag kom i kontakt med min lärare och även började studera PNH-programmen.

Är på kurs denna vecka ut, idag såg jag en "stallkamrat" rida sitt fullblod... Jag blev mäktigt impad av deras galopp, såg precis ut som på bilden du visar. Jag trodde inte det var möjligt, men jag såg det själv, och de håller på med piruetter nu. Såg helt fantastiskt ut...
nästan uppförsbacke....
/cj

Vad roligt!

Ja som jag ser det behövs det kraft för piruetter - kraft som går framåt uppåt.
Ibland så där i privatlivet så ser man människor som kämpar på och man blir så glad.
Tack för inlägg.

Ja, och hon rider för samma tränare som jag, så det känns helt rätt, fast formen på min häst är inte i närhet av vad jag såg igår. Men det känns endå tryggt att veta att man har hittat rätt i förvirringen... med tanke på andra tråden om eftergift...

;)

/cj

Rent filosofiskt? Gäller andra regler för snubben?
Ang. sitsen, bärighet, korrekthet i böjning, muskler osv?
Eller borde han bedömmas enligt samma regelverk som tex. GP ryttarna döms efter?
Rent filosofiskt? Var står han i utvecklningen?
Första ryttaren i historien red hur?
Varför övergavs den ridningen?
Rent filosofiskt alltså?

Detta är en historisk händelse, jag håller med Redhorsefarm! Dessutom lyckades du säga det på ett bra sätt, det var ju ett riktigt smidigt uttalande för att komma från dig ;) !

Är det mej du frågar? Jag förstår inte riktigt :confused:? Jag bara delade med mig min förebild liksom andra gjort här. Men jag kanske missförstod, frågorna kanske är riktade till nån annan :)

Jag har för övrigt haft världen bästa hästdag, han kom när jag visslade på honom i hagen :D *lycka*

versadebboghugin_small.JPG

BB

Caramellepiaf.jpg

BJ

Robichon de la Gurieneres

carina%2033.jpg

CE

Nuno Oliviera

Filosofen skrev:
Jag tror jag vet vem du menar, hon är Parelli-elev, men inte till Honza. Har aldrig sett henne live, men hon har iallafall tagit Level 2 så hon är duktig.

Min lärare är också en suverän förebild hon tillhör också den magiska skalan hästmänniskor som kan utföra piaff, passage, galopppiruetter och rida rakt ut i skogen - utan några grejor på!

*One fine day* :bump: det är det man lever på hoppet eller hur :D

Vad heter din lärare? :)

Jag förstår att du tycker att Honza Blaha är skicklig som kan rida utan utrustning på hästen. Men om du tänker ett steg längre så ligger det en del i det redhorsefarm skriver också, faller detta in under kategorin cirkuskonster eller skall vi jämföra med en grand prix ryttare? Är det snällare att rida med två långa spön och skarpa sporrar än att helt enkelt sätta på hästen ett huvudlag? Vad är det som säger att Jan Brink inte kan rida så om han ville det? Lite kritisk kan man ju tillåta sig vara även mot sina förebilder....

Red inte Delling i endast trikå som uppvisning på Globen för länge sen? Han hade väl varken spö eller sporre, nån som minns?

Knapplån

Ärligt talat va, filosofen postade sin förebild. Jag la in min.
Ridning innehåller ju många komponenter.

Jag blir nog rätt impad av någon som lyckas med det jag för stunden fokuserar på att lära mig i min ridning.Därav valde jag min egen bild.
Vi har alla visioner om framtiden.
Vi sätter upp mål, och om vi är smarta så sätter vi upp delmål.
Ett djävligt bra delmål tycker jag är - att inte behöva hålla i sig i tygeln
Att hitat balans i den egna kroppen tycker jag också är ett bra delmål.

Bakom varje bild som lagts ut här finns ju en tanke en vission.
Jag har inte bett om ett slutmål jag har bett om att få se bilder på ryttare som postaren beundrar.

Nu är jag sur. :devil: Och vad jag blir sur på är att en del bjussar frikostigt på sig själva, och andra spenderar sin tid på att leta fel både i verkliga livet och här på buke. :devil:

Om jag är kreativ som människa så försöker jag skapa något utifrån mina drömmar och vissioner.
Om någon annan är besviken på livet så sprider de skit omkring sig.

Ni skall få ett citat, :devil:
They who can, do - they who cant, bully.

Och vad jag gilllar bullies - har kanske märkts...

Hej
Jag tycker Honza är en suveränt skicklig hästmänniska både med och utan tyglar på hästen. Jag har sett honom med andras hästar och med egna med underbar harmoni både på marken och i sadel. Därför är han min förebild. Det ska jag väl ändå inte behöva försvara??? Andra är välkomna att ha andra förebilder och inte har jag väl tagit åt mig äran av att vara den enda med en riktig förebild??? Det finns mängder av skickliga hästmänninskor på hela vår jord men jag har inte träffat dem och har dem inte som just min förebild.

Susan! You rock!!

Lord Owen jag har PMat dig :)

Ok, byt nick, om du inte förstår vad "rent filosofiskt" betyder, så ska du inte ha det som nick. Ser ingenstans att jag har ifrågasatt ditt val av förebild.
Däremot kan uppvisningsformen tas till diskussition men det har inget på barock att göra.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 246
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar