Föräldrar till barn som rider

Jo precis jag är med på hur du tänker! Oavsett så tror jag inte vår häst blir aktuell att ta med första året iom hans ålder så jag har ju kanske ett år till på mig att bearbeta sonen 😅 Och hitta något lämpligt substitut under tiden.

Medryttaren och sonen träffades för övrigt första gången för någon vecka sedan. Då blev sonen så blyg att han gömde sig i en buske, jag kunde verkligen inte hitta honom, men medryttaren hade tydligen sett honom skutta in där och när han blev upptäckt sträckte han försiktigt upp armen och vinkade lite 😆
Jag tänker också att det verkar vara ett gyllene tillfälle för ponnyn att bli utbildad av en person den trivs ihop med. Du har ju inte bara ansvar för din son, utan även för din unga ponny. Det absolut bästa och snällaste man kan göra för sin unga häst är att se till att den blir ordentligt utbildad, det ökar ju chanserna för ett fint hästliv, om något händer som gör att han inte kan vara kvar i er familj hela livet.

Så, jag förstår att det inte är lätt, och att det är svårt för din son att förstå/acceptera, men jag tycker det låter som en jättebra plan för ponnyn :)

IMG_9250.webp

Slänger in bilden i denna tråden fastän jag redan postat den i 21ornas tråd 😜 Men idag red sonen lektion för en kompis till oss som tränar och tävlar WE så vi hade lite olika ”hinder” eller moment som W och Kaj fick testa på. Och båda skötte det så himla bra! Skrittade fram Kaj för hand och han var lite all over the place så jag kände först att detta kan gå lite hur som helst men så fort sonen suttit upp fattade Kaj att det var buissness. Red lite slalom, i en ”tunnel”’mellan bommar och genom en grind som dom skulle öppna och stänga 💪

Hästlivet hos oss går lite på sparlåga jämfört mot tidigare, men barnen rider iallafall nån gång i veckan. Det är oroligt svårt att få vardagen att gå lås när man jobbar heltid, funderar på att gå ner i tid. Vår Shettis verkar iallafall ha återhämtat sig bra från fånganfallet i somras och vi är otroligt tacksamma för det.

Hur har ni gjort när ni köpt ponny till yngre barn?
Har de följt med och provridit? Har ni åkt själva utan barn? Köpt helt osett?

Känns som om man skulle ta med barnet och titta så vill hon ha varenda en 😬
Själv är jag för tjock numera för att sitta en A/liten B-ponny och låssas agera nybörjare 😅 så blir verkligen bara titta och provpromenad längs trafikerad väg om jag åker själv.

Och problemet att antalet ponnyer i vår ödsliga landsände är begränsat, vågar man köpa osett? och säljer folk sin fantastiska barnponny osett till andra sidan landet? Det skulle ju inte jag göra själv…

Själv är jag för tjock numera för att sitta en A/liten B-ponny och låssas agera nybörjare 😅 så blir verkligen bara titta och provpromenad längs trafikerad väg om jag åker själv.

Och problemet att antalet ponnyer i vår ödsliga landsände är begränsat, vågar man köpa osett? och säljer folk sin fantastiska barnponny osett till andra sidan landet? Det skulle ju inte jag göra själv…
Vi åkte rimligt långt, typ 35 mil för b-ponnyn.
Dottern var med, men jag hade nog kunnat acceptera att annat barn i någorlunda liknande storlek hade kunnat visa ponnyn.

Jag tror att de hade flera intressenter men när de gav oss grönt ljus efter provridningen så hade jag redan bestämt mig för att jag ville ha honom.

Har bara köpt osett (3st), men har importerat dessa, hade inte köpt osett från Sverige. 🙂

Mina shettisar kom visserligen via rekommendationer, men jag åkte och tittade och bestämde mig. Ingen som provred/visade utan jag litade på tidigare ägare.. fick nog iofs bilder och ev någon film så jag såg att den ena kördes, ett barn ledde en ponny och att någon red typ.

Jag fick lära mig den ”hårda vägen” att man ska vara försiktig vid provridning med barn. Alla ponnyer är inte så snälla som de lovas vara.
Första ponnyn vi åkte och provred ramlade dottern av med dunder och brak. Jag mådde så dåligt efter den provridningen och hade dåligt samvete över hur rädd dottern blev. Ponnyn lovades vara snäll att jogga bredvid men blev full av bus.
Andra ponnyn fick dottern rida i skritt och trav när jag joggade bredvid. Lyfte av dottern och lät ägaren springa bredvid i galopp (inga problem enligt ägaren) och ponnyn brallar loss, bockar och försöker slita sig. Nej tack!
Tredje ponnyn bad jag om ett filmklipp när ägaren sprang bredvid i galopp med ryttare på. Väl på provridningen så fick ägaren springa bredvid min dotter i galopp och det var inga problem alls.

Testa ponnyn för det ni ska ha den till men utsätt inte barnet för några onödiga risker.

För svar på din andra fråga, jag sålde en ponny på enbart filmklipp till en familj som bodde 65 mil bort. Vi klickade och hade väldigt lika värderingar, så inga tvivel alls. Hon skickade bilder och filmer från deras gård som visade hur ponnyn skulle bo. 👍

Min grabb red idag och ramlade av :down:
Även bombsäkra ponnys kan bli rädda när det blåser. Innan dess tränade vi på att göra halter :)
Ja blåst kan skrämma den snällaste!
Min dotter hoppade i ridhuset idag och det var riktiga kastvindar ute. Det smällde bra i det oisolerade ridhuset vi var i. Vid ett tillfälle drog ponnyn iväg i rääcer några galoppsprång och dottern tappa stigbygeln innan hon hann bromsa. Jag skrattade - vilket också hördes i filmklippet som fångade händelsen :angel:

Idag åkte vi till samhället med ponnyn och red längs trafikerade vägar, förbi ICA, genom tunnel och över en smal cykelbro. Dottern både travade och galopperade på lämpliga ställen. Vi red runt i två timmar med en del pauser för att låta folk hälsa - folk blir helt förundrade av att se ponny centralt :p
IMG_7294.webp

Hur gamla är era barn och hur många dagar i veckan är de i stallet? :)
Det är väldigt olika beroende på säsong och intresse för stunden/andra aktiviteter, men ungefär 2-4 dagar rent generellt. Nu när det är mörkt på veckodagarna innan vi hinner ut blir det mer sällan än på sommarhalvåret, mest pga sonen tycker det är lite läskigt att vara därute då. Han är 9 nu.

Mina är 8 & 9 år. De är i stallet med mig 2 gånger per dag. Vi står med våra två ponnyer i ett kollektivstall, och det är ett krav för vi ska kunna ha två stycken (dyra Stockholm 🥲) där vi antingen har insläpp eller utsläpp dagligen, samt rider på eftermiddagen.

De älskar att vara i stallet och får hjälpa till med allt från fodring till utsläpp och mockning. Hela biten ingår & de gör de med glädje. 🩷

Hon är 7år och vi är i stall 3 dagar i veckan (ridskola, travskola, skötponny). Hon hade gärna varit mer men är svårt att hinna med när vi inte har ponny på hemmaplan (än), hjälper mig sköta våra andra typer av djur i ladugården nästintill varje dag.

Nu börjar kampen om dagsljuset igen 😴 Höstlov denna veckan så då har Alva kunnat vara ute i stallet dagtid vilket har underlättat väldigt mycket! Kaj går ju på lösdrift och det är en stoooor hage på ett antal hektar som blir kolmörk, så det kan bli att leta efter rätt häst ett bra tag ibland. Ibland kommer han när man ropar men det finns liksom inga garantier, och sonen tycker det är superläskigt att vara i hagen efter mörkrets inbrott (och han vågar inte vänta själv utanför heller). Så vintern blir helt klart meckigare för oss, även om Kaj kommer ha flera månaders vila.

Men vi försöker hålla igång ett litet tag till iaf! Alva har tömkört och ridit lite nu i veckan och det har gått väldigt bra. Dom är så himla fina ihop och jag är så tacksam att vi hittade henne! 🙏

IMG_9518.webp

7 år, ridskola 1 gång i veckan. Händer hon kommer med ner tillmin häst en dag till men det är inte varje vecka. Svårt att hinna med allting då hon också spelar handboll 2g/vecka (och jag själv också vill rida min häst).

Måste fråga hur det ser ut på ridskolor i Sverige? På min barndomsridskola så hade vi ett rull med 2x dressyr, 1x markarbete med bommar och 1x hoppning. På dotterns ridskola här i DK så har de hoppgrupp 1g/vecka resterande grupper i veckan får maks trava över cavaletti. Känns lite konstigt att de inte får möjlighet för att lära sig att hoppa men det är kanske bara jag som varit van vid annat?

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 444
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 010
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 955
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar