Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Shit, oacceptabelt av bilisten oavsett, men undrar om hen ens noterade att det dessutom var ett barn som satt på hästen?Idag åkte William av Kaj för första gången, och egentligen hans första avramling någonsin om man bortser från den gången jag skulle hoppa upp bakom honom på vår gamla medryttarhäst, men inte kom helt på utan fastnade på sniskan och drog med honom i fallet
Men detta var faktiskt inte Kajs fel, han hade skött sig exemplariskt hela turen och när vi bara hade en kort bit kvar längs med bilvägen (50-sträcka) så passerar vi en Cirkle K-bil som står parkerad i en ficka. Får skumma vibbar men slår bort dom, vi passerar bilen och när vi precis passerat, alltså gått någon meter startar bilen, elbil, slår på stereon och fräser iväg. Kaj får panik och kastar sig framåt, men eftersom jag håller i grimskaftet för kung och fosterland kommer han inte långt men slänger sig åt sidan så W åker i backen. Bilisten stannade inte ens för att kolla hur det gick med honom
![]()
Ja alltså han stod parkerad och tittade på oss när vi kom skrittande längsmed vägen så han borde ju ha noterat att det satt någon på, och om han slängde ett öga i backspegeln måste han ju ha sett spektaklet som blev när han bestämde sig för att starta bilen typ 2 meter bakom hästens rumpaShit, oacceptabelt av bilisten oavsett, men undrar om hen ens noterade att det dessutom var ett barn som satt på hästen?
Hoppas din son är okej. Ja, och ponnyn också förstås.Ja alltså han stod parkerad och tittade på oss när vi kom skrittande längsmed vägen så han borde ju ha noterat att det satt någon på, och om han slängde ett öga i backspegeln måste han ju ha sett spektaklet som blev när han bestämde sig för att starta bilen typ 2 meter bakom hästens rumpa![]()
De flesta hästar är betydligt lugnare på sommaren, så de kanske löser sig naturligt?Ok, vår ponny är verkligen en Ferrari! Igår krävdes det ett pass på över en timme igen för att han skulle landa helt. Han vilade i förrgårhan behöver alltså verkligen inga vilodagar, då blir det bara gas efteråt. Men barnet behöver ju vila
har medryttare en dag i veckan men hon rider flera andra hästar i stallet så hon kan inte ta fler dagar. Men hon är student och åker hem över sommaren, så vi kanske får hitta någon i sommar som kan ta två dagar i veckan och då kanske skritta ut som vilodag. Det kräver en del tanke för att få det bra, helt klart.
UschIdag åkte William av Kaj för första gången, och egentligen hans första avramling någonsin om man bortser från den gången jag skulle hoppa upp bakom honom på vår gamla medryttarhäst, men inte kom helt på utan fastnade på sniskan och drog med honom i fallet
Men detta var faktiskt inte Kajs fel, han hade skött sig exemplariskt hela turen och när vi bara hade en kort bit kvar längs med bilvägen (50-sträcka) så passerar vi en Cirkle K-bil som står parkerad i en ficka. Får skumma vibbar men slår bort dom, vi passerar bilen och när vi precis passerat, alltså gått någon meter startar bilen, elbil, slår på stereon och fräser iväg. Kaj får panik och kastar sig framåt, men eftersom jag håller i grimskaftet för kung och fosterland kommer han inte långt men slänger sig åt sidan så W åker i backen. Bilisten stannade inte ens för att kolla hur det gick med honom
![]()
Jomen ändå okej! Jag hade garanterat slagit ihjäl mig men han är ju ung och mjuk i kroppenDe flesta hästar är betydligt lugnare på sommaren, så de kanske löser sig naturligt?Kul att han är så pigg! Men förstår att det vore skönt med lite lagom med energi!
Uschhur mår sonen?
Inte lätt, förr eller senare kommer det ju men det där var idiotiskt gjort av bilföraren. idiot.Jomen ändå okej! Jag hade garanterat slagit ihjäl mig men han är ju ung och mjuk i kroppenStudsade upp på fötter omedelbart och ba "det gick bra!" tills poletten trillade ner att han faktiskt åkt av och då blev han ledsen. Landade på armen/axeln så den blev nog lite blåslagen men inget värre än så. Hans bästa tjejkompis kommer över här nu strax och så ska vi baka avramlingstårta till alla i stallet
Tror på ett sätt att det kan vara bra att ha åkt av, han har ju aldrig gjort det innan och tror att han målat upp hemska bilder av vad som händer i sitt eget huvud.
Håller med, brukar vara mer energi i pållarna naturligt om vinter/vår än sommaren juDe flesta hästar är betydligt lugnare på sommaren, så de kanske löser sig naturligt?Kul att han är så pigg! Men förstår att det vore skönt med lite lagom med energi!
Uschhur mår sonen?
Det visar sig helt enkeltDe flesta hästar är betydligt lugnare på sommaren, så de kanske löser sig naturligt?Kul att han är så pigg! Men förstår att det vore skönt med lite lagom med energi!
Hållarna tummarna att ni hittar en tränare som ni trivs med!Nu har vi bestämt att sonen ska börja ta ridlektioner så jag har bokat in två olika instruktörer för provträning denna helgen samt kommande. Håller alla tummar och tår att det ska kännas rätt för sonen med någon utav dessa!
Som bekant är ju våran häst väldigt ung och grön och inte 100% tillförlitlig med någonting just nu, men brukar ändå vara snäll för sonen att typ skritta runt stallet på. Men vi har liksom fastnat lite känner jag där sonen tänker ut problem redan innan dom uppstår och har absolut 0% tillit till att han själv kan reda ut dessa problem. Egentligen inte så konstigt men vi måste bryta det här mönstret snarast möjligt känner jag, om vi ska ha kvar hästen (vilket vi båda vill).
Ibland undrar jag vad jag tänkte när jag köpte ett föl egentligen alltsåEller jag vet ju vad jag tänkte men nu såhär i efterhand känns det ibland som att jag har gjort saker och ting onödigt svåra. Men vi älskar ju våran häst! Men Sara som jag tränar för sa nu senast att "den där kommer du aldrig få något gratis av"
Eller han är väldigt oförlåtande om man gör någon liten miss själv, felbedömer situationen, råkar stå två decimeter fel etc etc. Tar alla chanser att kolla om möjligtvis han kan få bestämma vart vi ska. Nu har han någon spökfas också sedan ett par månader tillbaka då han bara fryser fast och glor i fjärran, sen försöker vända/sticka, dra iväg osv. Så klart att en mindre rutinerad tioåring tycker detta är läskigt, det är ju en stor häst för honom (runt 1.50 i mankhöjd och sonen är en liten spinkig kille på typ 1.40). Har frågat honom måååånga gånger om han hellre skulle vilja ha en mindre, snäll beskedlig lite äldre ponny men NEJ. Där blir det tvärstopp
![]()