Föräldrar till barn som rider

Min 8 åriga dotter rider 5 av 7 dagar. Nu har hon dock varit lite sliten efter skolan en period, så får nog dra ner det till 4 dagar i veckan. Vill inte pressa henne men det blir ju en balansgång - ponnyn ska hållas igång. Jag cyklar, longerar och tömkör ponnyn när dottern har ledigt.
Jag skulle nog finna det mer motiverande med stallet om vi hade en ponny som jag själv också kunde rida. Just nu håller jag igång ponnyn som ”bara” dottern nyttjar.

Jag själv kanske har en svacka :p Dottern är super duktig och ansvarstagande, så får nog låta henne styra tempot lite också.

På As ridskola varierar de uteritt, dressyr, markarbete, ’hoppning’ och lite annat. Hoppning i parantes eftersom det för de är rätt nybörjare så är typ cavalettihinder som bara shettisarna gör riktiga hopp över 😅 men de bättre grupperna har ju mer riktiga hinder.

Schemat för nuvarande termin på bilden här.
IMG_9837.webp

Måste fråga hur det ser ut på ridskolor i Sverige? På min barndomsridskola så hade vi ett rull med 2x dressyr, 1x markarbete med bommar och 1x hoppning. På dotterns ridskola här i DK så har de hoppgrupp 1g/vecka resterande grupper i veckan får maks trava över cavaletti. Känns lite konstigt att de inte får möjlighet för att lära sig att hoppa men det är kanske bara jag som varit van vid annat?

På As ridskola varierar de uteritt, dressyr, markarbete, ’hoppning’ och lite annat. Hoppning i parantes eftersom det för de är rätt nybörjare så är typ cavalettihinder som bara shettisarna gör riktiga hopp över 😅 men de bättre grupperna har ju mer riktiga hinder.

Schemat för nuvarande termin på bilden här.
Visa bifogad fil 156049
Ser ju mer allsidigt ut! Och ja alltså Svea skulle ju heller inte vara klar över att hoppa på riktigt, bommar på marken duger ännu vilket se trots allt använder men i framtiden känns det lite tråkigt att inte få hoppdelen med.
Jag kollar lite löst på medryttare ponny i närheten men vi ska ju hinna med det som familj med vilket är svårare..

Idag körde vi Holmen Hoppet med Kaj! Blev jävligt många bloopers innan vi var i hamn kan jag säga, sonen blir så extremt osäker om Kaj ”agerar ut” det allra minsta och ja, Kaj är tre år liksom 😅 Men vi lyckades till slut! 💪 Fett nöjd med oss alla tre faktiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Ananazen
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 131
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama