Föräldrar till barn som rider

Min 8 åriga dotter rider 5 av 7 dagar. Nu har hon dock varit lite sliten efter skolan en period, så får nog dra ner det till 4 dagar i veckan. Vill inte pressa henne men det blir ju en balansgång - ponnyn ska hållas igång. Jag cyklar, longerar och tömkör ponnyn när dottern har ledigt.
Jag skulle nog finna det mer motiverande med stallet om vi hade en ponny som jag själv också kunde rida. Just nu håller jag igång ponnyn som ”bara” dottern nyttjar.

Jag själv kanske har en svacka :p Dottern är super duktig och ansvarstagande, så får nog låta henne styra tempot lite också.

På As ridskola varierar de uteritt, dressyr, markarbete, ’hoppning’ och lite annat. Hoppning i parantes eftersom det för de är rätt nybörjare så är typ cavalettihinder som bara shettisarna gör riktiga hopp över 😅 men de bättre grupperna har ju mer riktiga hinder.

Schemat för nuvarande termin på bilden här.
IMG_9837.webp

Måste fråga hur det ser ut på ridskolor i Sverige? På min barndomsridskola så hade vi ett rull med 2x dressyr, 1x markarbete med bommar och 1x hoppning. På dotterns ridskola här i DK så har de hoppgrupp 1g/vecka resterande grupper i veckan får maks trava över cavaletti. Känns lite konstigt att de inte får möjlighet för att lära sig att hoppa men det är kanske bara jag som varit van vid annat?

På As ridskola varierar de uteritt, dressyr, markarbete, ’hoppning’ och lite annat. Hoppning i parantes eftersom det för de är rätt nybörjare så är typ cavalettihinder som bara shettisarna gör riktiga hopp över 😅 men de bättre grupperna har ju mer riktiga hinder.

Schemat för nuvarande termin på bilden här.
Visa bifogad fil 156049
Ser ju mer allsidigt ut! Och ja alltså Svea skulle ju heller inte vara klar över att hoppa på riktigt, bommar på marken duger ännu vilket se trots allt använder men i framtiden känns det lite tråkigt att inte få hoppdelen med.
Jag kollar lite löst på medryttare ponny i närheten men vi ska ju hinna med det som familj med vilket är svårare..

7 år, ridskola 1 gång i veckan. Händer hon kommer med ner tillmin häst en dag till men det är inte varje vecka. Svårt att hinna med allting då hon också spelar handboll 2g/vecka (och jag själv också vill rida min häst).

Måste fråga hur det ser ut på ridskolor i Sverige? På min barndomsridskola så hade vi ett rull med 2x dressyr, 1x markarbete med bommar och 1x hoppning. På dotterns ridskola här i DK så har de hoppgrupp 1g/vecka resterande grupper i veckan får maks trava över cavaletti. Känns lite konstigt att de inte får möjlighet för att lära sig att hoppa men det är kanske bara jag som varit van vid annat?
Min dotter är 7år och rider en gång i veckan. Det är rullande schema med dressyr-dressyr-markarbete/hoppning-teori. Hon går i lägsta gruppen så markarbetet/hoppningen är ju typ mest gå över bommar. När hon sen kommer upp i högre nivå är det dressyr-dressyr-markarbete-hoppning-teori.

Screenshot_2024-11-24-11-15-37-131_com.google.android.apps.photos~2.webp

Härlig snöglopp imorse.
Tänk att han snart räknas som 5-åring och vi har haft honom i 2 år. 🩷
Igår tolkade vi, 1.5 år sen han drog vagn sist men gick superbra även det, men barnen åkte av pulkan massor med gånger, kanske lättare med snowracer?

IMG_7894.webp

Andra året i rad som vi deltar i tomteparad genom samhället. Det är en sån rolig tradition som nu pågått i 19 år i byn. Och Decibel hon promenerade lugnt med spetsade öron. Så imponerad över henne! Det är galet mycket åskådare, eldfacklor, hög musik och trångt mellan hästekipagen. Hon är guld värd vår lilla ponny ❤️

Vilken ponny vi har köpt! Igår var det dags för hoppträning och jag har varit jättenervös för att åka iväg med honom. Jag vet ju att han är rutinerad, men de vi köpte av skaffade ny b-kortare när de köpte honom, så det är vad han åkt i senaste åren. Själv hade jag råd med en ~20 år gammal cheval liberte med diverse skavanker. Lite skillnad 🙈 vi hade lasttränat ett par gånger och han har gått på, om än lite tveksam. Men igår, när han var fixad för träning med skydd och täcken på, då visste han nog vad som var på g! Han gick rätt på transporten, både dit och hem, och stod helt still och avslappnat 🙏 träningen var inte heller något problem, han hoppade allt utan tvekan och hade så kul! Åh så glad jag är för denna lilla häst!

IMG_0012.webp

Kaj håller på att sättas igång efter vintervilan nu, är mest Alva som jobbar honom men sonen har skrittat lite barbacka på eget initiativ runt stallet också. Han räknas ju som 4 år nu och jag kan inte fatta att tiden har gått såhär fort 😅🙈 Minns när jag var och kollade på honom som föl och hans uppfödare frågade hur gammal sonen var (då 6) och hon funderade högt för sig själv, ”jaa då är han ju 10 när Cayenne är 4…”

Herregud var åren går! 😂

Idag var första ordentliga passet sen slutet av november för barnet och ponnyn eftersom vi bara har unghästar och de har vilat hela vintern. Underbart att rida i pudersnö och sol, och kunna använda sommarhagen! ☀️❄️😍

Har ni andra i tråden varit mer aktiva än oss i vinter? Hur går det för alla? 😍

Screenshot_2025-02-16-16-40-14-626_com.google.android.apps.photos.webp

Idag var första ordentliga passet sen slutet av november för barnet och ponnyn eftersom vi bara har unghästar och de har vilat hela vintern. Underbart att rida i pudersnö och sol, och kunna använda sommarhagen! ☀️❄️😍

Har ni andra i tråden varit mer aktiva än oss i vinter? Hur går det för alla? 😍

Visa bifogad fil 162475
Vi är fortsatt förälskade i ponnyn :heart på onsdag åker vi på extra banhoppningsträning,sen blir det nog paynjump 4/3. Efter det börjar det bli dags att titta på tävlingar! Vi älskade fjordingen, men allt är så väldigt mycket lättare med den här ponnyn. Han vill göra saker hela tiden! Börjar redan bygga mer muskler också :up:
VideoCapture_20250216-190746.webp

Jag har en liten dröm som jag har haft i flera år och nu kanske jag snart kommer kunna realisera den iom att vi kommer flytta. Det finns ett litet gotlandsruss som behöver få hamna i min ägo 😅 Och hon är inte till salu eller var i varje fall inte det när jag försökte sist men saker har förändrats på den fronten också.

Men nu funderar jag lite på hur länge mitt barn, nu 10 år, kan förväntas rida B-ponny? Hon är maxad bör tilläggas, och sonen runt 1.40 lång i dagsläget. Dvs nu är hon ganska perfekt storlek, men hur länge till det är frågan 😜

Och det spelar egentligen ingen roll om hon blir urvuxen på ett par år, hon skulle få ett livslångt hem hos oss oavsett och vi skulle få aktivera henne från marken istället.

Bifogar en 5 år gammal bild på trion, då var hon istället stoooor 😂

IMG_0237.webp

Jag har en liten dröm som jag har haft i flera år och nu kanske jag snart kommer kunna realisera den iom att vi kommer flytta. Det finns ett litet gotlandsruss som behöver få hamna i min ägo 😅 Och hon är inte till salu eller var i varje fall inte det när jag försökte sist men saker har förändrats på den fronten också.

Men nu funderar jag lite på hur länge mitt barn, nu 10 år, kan förväntas rida B-ponny? Hon är maxad bör tilläggas, och sonen runt 1.40 lång i dagsläget. Dvs nu är hon ganska perfekt storlek, men hur länge till det är frågan 😜

Och det spelar egentligen ingen roll om hon blir urvuxen på ett par år, hon skulle få ett livslångt hem hos oss oavsett och vi skulle få aktivera henne från marken istället.

Bifogar en 5 år gammal bild på trion, då var hon istället stoooor 😂

Visa bifogad fil 162620
Upp till 155-160 skulle jag säga. ☺️ Köp!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 671
Senast: sardellen
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 889
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 907
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Småhunds ägare
  • Klippa hund
  • Uppdateringstråd 31