Visa bifogad fil 153592
Sitter här med kval och funderingar som jag känner att ni kloka ponnyföräldrar kanske kan hjälpa mig att reda i.
Vi har ju som sagt en unghäst jag och sonen på 9 år. Haft honom sedan han var 7 månader och nu är han 3.5. Sedan i våras har vi adderat en 15årig tjej till vårat team och hon är verkligen toppen på alla sätt och vis. Klok, vetgirig, envis, balanserad och mjuk. Hon och Kaj funkar toppen ihop och hon har hand om honom ett par dagar i veckan oftast.
Jag har dragit på mig en del skador och några extra kilon under dessa åren så det är vår medryttare som rider just nu. Sonen tar någon kortare skritt-tur på 20-30 min ibland men that’s it för oss liksom. Nästa höst börjar hon gymnasiet och det lutar väl åt ridgymnasium och internat.
Jag har väl lite halvt om halvt sagt att Kaj kan få följa med henne då, förutsatt att det finns rimliga hagar och utevistelsetider samt möjlighet till kompis i hagen. Tänker kanske inte första året då först och främst utan kanske från att han är 5.
Men alltså sonen. Han kommer bli helt knäckt. Han tycker inte att ”en häst måste bli riden” och man kan ha den bara för att man vill krama på den. Och jag har försökt förklara att det rör sig om en kortare tid men ett eller två år är en evighet för honom. Har också sagt att vi givetvis kommer hälsa på Kaj så ofta vi har möjlighet. Men jaa, alltså detta landade som jag befarade inte i jättegod jord hos honom.
Medryttaren har ju ett par år kvar på ponny och hon och Kaj är verkligen ett toppen-team tillsammans. Och sonen skulle få möjlighet att växa till sig lite under tiden, kanske vara medryttare på en mindre, mer erfaren ponny under tiden. Och jag skulle få en chans att läka och bygga upp mig själv.
Jag vet ju att beslutet i slutändan är mitt att ta men jag känner att jag gärna hade fått lite uppbackning i att jag inte tänker helt galet ändå.