Föräldrar till barn som rider

Tycker ändå han ser ganska lagom ut, tänkte inte alls att han såg liten ut i alla fall. Är ju inte bara höjden som avgör. Är en ekonomisk fråga absolut. Vill ju med helst ha två hästar men lagt ner tanken på mor och dotterhäst som jag tänkte lite först att vi kunde ha någon större ponny tillsammans, får vänta flera år innan det blir aktuellt eller skaffa mig en högre inkomst.
Nä precis, finns ju många kvinnor på typ 1.65 som rider stora halvblod på typ 1.75 också. Så dom är väl inte helt off storleksmässigt, och sonen kommer ju fortsätta växa, medan ponnyn förhoppningsvis (🤞) växt klart på höjden nu 😅
 
Nä precis, finns ju många kvinnor på typ 1.65 som rider stora halvblod på typ 1.75 också. Så dom är väl inte helt off storleksmässigt, och sonen kommer ju fortsätta växa, medan ponnyn förhoppningsvis (🤞) växt klart på höjden nu 😅
Går inte att jämföra vuxna med barn.. som vuxen förstår man riskerna med en större häst och väljer själv vilka risker vi vll ta. Jag personligen skulle aldrig köpa en så stor häst åt mig själv men ser inget fel i atten annan vuxen gör det valet åt sig själv. Vad det gäller barn är det vi vuxna som avgör riskerna och har ett ansvar med vad vi väljer åt våra barn. Men skulle inte vara orolig för din son. Tyckte som sagt det såg ut som han satt på en lagom stor häst.
 
Går inte att jämföra vuxna med barn.. som vuxen förstår man riskerna med en större häst och väljer själv vilka risker vi vll ta. Jag personligen skulle aldrig köpa en så stor häst åt mig själv men ser inget fel i atten annan vuxen gör det valet åt sig själv. Vad det gäller barn är det vi vuxna som avgör riskerna och har ett ansvar med vad vi väljer åt våra barn. Men skulle inte vara orolig för din son. Tyckte som sagt det såg ut som han satt på en lagom stor häst.
Ja såklart, sen kan man ju som vuxen anpassa mycket genom att hjälpa barnet. Min son sadlar exempelvis aldrig själv iom att han inte når upp. Det är ju en avvägning hur mycket man vill att barnet ska klara av att göra själv, men nu är ju våran häst bara 3 år så jag eller annan vuxen behövs ju till hands ändå sas.
 
Ja såklart, sen kan man ju som vuxen anpassa mycket genom att hjälpa barnet. Min son sadlar exempelvis aldrig själv iom att han inte når upp. Det är ju en avvägning hur mycket man vill att barnet ska klara av att göra själv, men nu är ju våran häst bara 3 år så jag eller annan vuxen behövs ju till hands ändå sas.
Var inte meningen att ifrågasätta.. tror säkert du är mån om ditt barn och vet vad som funkar.
 
Idag gnäggade medryttarponnyn och kom fram till grinden när vi kom. Känns så kul för trodde inte vi skulle kunna få något starkare band till en ponny vi endast träffar en gång i veckan. Speciellt inte med tanke på att hon har flera små ryttare som kommer varje vecka.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240527_162540.jpg
    IMG_20240527_162540.jpg
    213 KB · Visningar: 97
Kan hända att jag skrivit i tråden förr, har varit aktiv på buke i många år, av och till med långa uppehåll. Men är nu trebarnsmamma med två äldre ponnyer. På bilden är min äldsta tillsammas med shettisen Memory som just fylt 30 år. Vi är även ett Russ på 27år.
20240705_150024.jpg

Min egen ridhäst är såld sen nått år tillbaka och jag är ponnymamma på heltid, äldsta dottern fyller snart 5 och hon har börjat på att lära sig rida nu lite mer på riktigt, lillasyster som är 3,5år är nöjd med att åka häst och är lite försiktig, hon ville inte vara med och styra runt koner ännu men gillar när vi går promenad ute i naturen. Lillebror på 1,5 är med ibland han också och tycker att det är kul att åka med i vagnen när vi kör.
 
Försöker ha lite ridlektion för stora dottern en gång i veckan ungefär, brukar sätta upp koner och bommar där hon får öva start, stopp och svänga. Konbanor går ju att variera mycket men ibland blir det kanske lite enformigt så kom gärna med tips på andra typer av övningar som passar en snart 5 årig nybörjare.

20240709_104626.jpg

Idag var lillasyster med också och tyckte att det var kul att rida "hinderbana".
 
Försöker ha lite ridlektion för stora dottern en gång i veckan ungefär, brukar sätta upp koner och bommar där hon får öva start, stopp och svänga. Konbanor går ju att variera mycket men ibland blir det kanske lite enformigt så kom gärna med tips på andra typer av övningar som passar en snart 5 årig nybörjare.

Visa bifogad fil 148893
Idag var lillasyster med också och tyckte att det var kul att rida "hinderbana".
Har ni bokstäver? Eller kan sätta upp? Isf gillar jag "baka kaka". Man hämtar ingredienser vid de olika bokstäverna, tex genom att nudda höger tå med vänner hand och sånt. Sätta på vispen vid öronen, ugnen vid svansen etc. Lekfull balans och styrträning!
 
Vi kör mycket övergångar. Dottern gillar att typ stå still 5s, skritta 5 steg, trava 5 steg och sedan 6, 7 osv upp till lämpligt antal och ner igen 😅 och räkna högt såklart 😅
Sen kör vi ’följa Jon’ där jag går/springer först och hon och ponnyn efter i div kringelkrokar.
Vi ’hoppar’ också ’hinder’ (dvs bommar) och gör slalombanor med koner som ni.

Försöker ha lite ridlektion för stora dottern en gång i veckan ungefär, brukar sätta upp koner och bommar där hon får öva start, stopp och svänga. Konbanor går ju att variera mycket men ibland blir det kanske lite enformigt så kom gärna med tips på andra typer av övningar som passar en snart 5 årig nybörjare.

Visa bifogad fil 148893
Idag var lillasyster med också och tyckte att det var kul att rida "hinderbana".
 
Försöker ha lite ridlektion för stora dottern en gång i veckan ungefär, brukar sätta upp koner och bommar där hon får öva start, stopp och svänga. Konbanor går ju att variera mycket men ibland blir det kanske lite enformigt så kom gärna med tips på andra typer av övningar som passar en snart 5 årig nybörjare.

Visa bifogad fil 148893
Idag var lillasyster med också och tyckte att det var kul att rida "hinderbana".

En lek mina nyborjare gillade var att jag placerade ut olika ryktborstar pa ridbanestaketet - uppgiften var sedan att rida och hamta en (!) borste i taget, och kasta den i en hink som stod i mitten av ridbanan. Man fick 1 poang om man traffade hinken, och ytterligaren en poang om man ocksa kunda namnge borsten - sa praktik och teori blandat!

Du verkar dock inte ha nagot staket, men kanske kan du satta ut staketstolpar eller annat dar du kan lamna ryktborstarna?
 
En lek mina nyborjare gillade var att jag placerade ut olika ryktborstar pa ridbanestaketet - uppgiften var sedan att rida och hamta en (!) borste i taget, och kasta den i en hink som stod i mitten av ridbanan. Man fick 1 poang om man traffade hinken, och ytterligaren en poang om man ocksa kunda namnge borsten - sa praktik och teori blandat!

Du verkar dock inte ha nagot staket, men kanske kan du satta ut staketstolpar eller annat dar du kan lamna ryktborstarna?
Kul! det ska jag prova. Ridbanan är omgiven av hage på tre sidor och så har vi trådar upp den resterande sidan så man kan stänga om sig men nått regelrätt ridbanestaket har vi inte. Men jag kan nog komma på en lösning. Kanske går det att hänga på stolparna till hagen tänker jag.
 
Har ni bokstäver? Eller kan sätta upp? Isf gillar jag "baka kaka". Man hämtar ingredienser vid de olika bokstäverna, tex genom att nudda höger tå med vänner hand och sånt. Sätta på vispen vid öronen, ugnen vid svansen etc. Lekfull balans och styrträning!

Lät som en kul övning, har inga bokstäver men det är ju lätt fixat. Om inte annat kan jag nog fixa andra markeringar som funkar likvärdigt :)
 
Vi kör mycket övergångar. Dottern gillar att typ stå still 5s, skritta 5 steg, trava 5 steg och sedan 6, 7 osv upp till lämpligt antal och ner igen 😅 och räkna högt såklart 😅
Sen kör vi ’följa Jon’ där jag går/springer först och hon och ponnyn efter i div kringelkrokar.
Vi ’hoppar’ också ’hinder’ (dvs bommar) och gör slalombanor med koner som ni.
Det är ju bra att räkna steg, nyttigt att lära känna hästens rörelser ordentligt!
 
Jag har en dotter som blir mer och mer intresserad av hästar ju äldre hon blir. Hon blir nio i år och har fått sitta på min häst ibland och även storasysters häst men även mormors häst som är 148 cm och minst av dom. Tanken var att ställa henne i kö till ridskolan och trodde jag gjort det via min sida på srk men hade visst ställt mig själv i kö så nu har jag två lektioner på söndagar 😅. Ska av boka ena men inte bestämt vilken än. Ska försöka ställa henne i kö på nytt. Försöker även leta en medryttarponny men vill helst den står nära vårt stall då jag har två hästar och stora syster en. Men här är det tunt med medryttarponnys, vill gärna ha en på max 120 cm.
 

Bifogade filer

  • IMG_2836.png
    IMG_2836.png
    582,5 KB · Visningar: 62
Det börjar släppa nu för lillasyster som är lite försiktig i ridningen. Hon älskar att åka häst i naturen när jag leder och hon håller i sadel. Har fram tills nu inte visat något intresse för nån annan typ av ridning. Hon har börjat trava lite nu sista gångerna och verkar tycka det är mer kul är läskigt. Idag ville hon för första gången rida helt själv och faktiskt hålla ordentligt i tyglarna en stund på slutet. Hon var så stolt och glad efter dagens ridtur och jag med! 😍

Hur går det för er andra ponnyföräldrar och era barn?
 
Det börjar släppa nu för lillasyster som är lite försiktig i ridningen. Hon älskar att åka häst i naturen när jag leder och hon håller i sadel. Har fram tills nu inte visat något intresse för nån annan typ av ridning. Hon har börjat trava lite nu sista gångerna och verkar tycka det är mer kul är läskigt. Idag ville hon för första gången rida helt själv och faktiskt hålla ordentligt i tyglarna en stund på slutet. Hon var så stolt och glad efter dagens ridtur och jag med! 😍

Hur går det för er andra ponnyföräldrar och era barn?
Vi inser att vi måste ge oss in i sadelträsket snart 🙈 men det får vänta lite, nästa vecka åker vi och kollar på fjord-sm så att dottern får se hur det är och har ett mål till nästa år! :up:
 
Det börjar släppa nu för lillasyster som är lite försiktig i ridningen. Hon älskar att åka häst i naturen när jag leder och hon håller i sadel. Har fram tills nu inte visat något intresse för nån annan typ av ridning. Hon har börjat trava lite nu sista gångerna och verkar tycka det är mer kul är läskigt. Idag ville hon för första gången rida helt själv och faktiskt hålla ordentligt i tyglarna en stund på slutet. Hon var så stolt och glad efter dagens ridtur och jag med! 😍

Hur går det för er andra ponnyföräldrar och era barn?

Vår son har också alltid varit försiktig av sig, inte bara med hästarna utan med allt i livet i princip. Hästarna är ändå något som han känner sig relativt ”trygg” med. Men exempelvis igår var första gången han vågade ge vår ponny en godis från handen, då har vi haft hästen i över två år 😅
 

Bifogade filer

  • IMG_8768.jpeg
    IMG_8768.jpeg
    371,9 KB · Visningar: 34

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 162
Senast: Ananazen
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 494
Senast: Mirre
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 185
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 116
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp