För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

I såväl högstadiet som i gymnasiet finns sk håltimmar i schemat, det är ingen som "vaktar barnen" då heller. Fritt att gå hem eller stå ute att röka om man vill det.

I såväl högstadiet som i gymnasiet finns sk håltimmar i schemat, det är ingen som "vaktar barnen" då heller. Fritt att gå hem eller stå ute att röka om man vill det.

Så man gick alltså hem eller ut och rökte när man var utlåst från klassrummet?

En annan sak man lär sig är att om man är ett par minuter sen, är det bättre att ta det lugnt hemma en timme till, och sen komma i tid till nästa lektion istället.

Men vem har sagt att man blir utelåst för resten av lektionen? På vår skola handlade det om tio max femton minuter (jag minns inte vilket för det var inte min klass som tillämpade detta).

Se mitt senaste inlägg. På håltimmar gick folk hem om man bodde nära och ville det, men blev man försenad och väntade i tio minuter utanför gjorde man det inte.

Det vill säga, du skulle acceptera att bli utstängd?

Jag skulle inte acceptera att du blev det.

Och jag hoppas faktiskt att din överordnade inte heller accepterar det.

Oops, ville bara göra klart att det inte är JAG som skulle acceptera att bli utestängd, citatet blev lite underligt.
Jag skulle i själva verket bli asförbannad och hade inte dragit mig för att både prata med arbetsgivare och fack ang. mobbing.

För övrigt undrar jag hur bra man överhuvudtaget kan ta till sig undervisningen efter att ha missat HELA genomgången, även om man missat några minuter kan ju andemeningen bli rätt klar ändå.
Jag var en "duktig" elev men hade definitivt hellre valt att sova lite till om jag ändå skulle bli utestängd efter en smärre försovning, kanske till och med ta en hel dag "ledigt" så mig hade det inte fostrat på en fläck att bli utelåst.

Det kan hända mig flera ggr per dag att kunder/klienter blir sena av odefinierade orsaker. Visst är det retsamt men började jag låsa dem ute var det nog sista gången jag såg dem....

Oops, ville bara göra klart att det inte är JAG som skulle acceptera att bli utestängd, citatet blev lite underligt.
Jag skulle i själva verket bli asförbannad och hade inte dragit mig för att både prata med arbetsgivare och fack ang. mobbing.

Det kan hända mig flera ggr per dag att kunder/klienter blir sena av odefinierade orsaker. Visst är det retsamt men började jag låsa dem ute var det nog sista gången jag såg dem....

Nej, det blev konstigt, jag fattar inte vad som hände. Jag var säker på att jag citerade Cannelia.

Hade det varit du som försvarat utelåsning hade jag blivt rätt förvånad, faktiskt. Det känns inte alls som din stil. Du brukar alltid skriva respektfullt om barn.

Det du säger om kunderna/klienterna är intressant. Just den skillnaden visar ju hur skolan inte alls tycker sig behöva anstränga sig för göra sig intressant för eleverna. Eleverna ska bara anpassa sig, varken mer eller mindre.

Jag blir nästan lite orolig av de som skriver att de snällt väntade på att få bli insläppta när utelåsningen drabbade dem. Är inte det nästan oroväckande underordnat och initiativlöst, lite kuvat nästan?

För övrigt undrar jag hur bra man överhuvudtaget kan ta till sig undervisningen efter att ha missat HELA genomgången, även om man missat några minuter kan ju andemeningen bli rätt klar ändå.
Jag var en "duktig" elev men hade definitivt hellre valt att sova lite till om jag ändå skulle bli utestängd efter en smärre försovning, kanske till och med ta en hel dag "ledigt" så mig hade det inte fostrat på en fläck att bli utelåst.

Vilken respekt dom har för dig och ditt yrke. Du menar att en minimal genomgång där man missat det väsentligaste ger eleverna mycket. Som tidigare sagts genomgången fås då man tar igen sin sena ankomst.

Kolla, nu är citeringen konstig i flera inlägg!

Något är helt fel här.

Underordnat och kuvat? Jisses. Känner du dig underordnad och kuvad när du kommer försent till pendeltåget och dörrarna stängts så du får vänta tio minuter på nästa? Bättre hade varit att stanna hela tåget, bända upp dörrarna, gå på och försena och störa alla andra resenärer som var i god tid för att hinna med avgången?

Det är många som aldrig kommer för sent till jobbet...

När jag gick i skolan var jag själv ansvarig ganska tidigt för att komma i tid och det var ju inget svårt.

De flesta jobb jag har haft har förutsatt att man passar tider nästan exakt, annars fungerar det inte.

Har en gång på drygt tre år på nuvarande arbete kommit 2 min sent pga en olycka men jag ringde och förvarnade = inget problem...

Kommer man upprepat sent till min arbetsplats blir man inte så långvarig.

Senast ändrad:

Underordnat och kuvat? Jisses. Känner du dig underordnad och kuvad när du kommer försent till pendeltåget och dörrarna stängts så du får vänta tio minuter på nästa? Bättre hade varit att stanna hela tåget, bända upp dörrarna, gå på och försena och störa alla andra resenärer som var i god tid för att hinna med avgången?

Många gör just så. Försöker hindra och det är så respektlöst mot alla de som var i tid :mad:

kl

Det jag blir mest förvånad över är hur föräldrar (?) i den här tråden resonerar. Mina konkreta exempel från min skola som det diskuteras kring är för högstadiet och gymnasiet vilket också står i exemplet. När tycker ni att "ungarna" som ni kallar dem ska ta eget ansvar för att komma i tid? Är ni oroliga att era ungar ställer sig ute och röker istället för att komma 5 min sent och få vänta 5 min utanför på att bli insläppt för att inte störa de andra 30 mer än nödvändigt? Är era barn uppfostrade så att de hellre skiter i skolan och stannar hemma resten av dagen än är 5 min sen och få vänta 5 min till utanför dörren och vara med på resten av lektionen och resten av skoldagen? I sådana fall tror jag det finns fler problem att ta tag i än att de någon gång är 5 min sena pga anledningar de inte kan rå för...

Edit: såg nu att inlägget kan tolkas som ganska hårt, men det är inte avsikten, utan att få fram vad meningen med mitt exempel från början var.

Senast ändrad:

Du missade poängen.

Jag talade om kollektiv bestraffning av samtliga som kommer sent. Det är ganska svårt att meddela sin lärare om försening så som du gjorde när du var sen. Om du inte hade nått fram till din chef, hade du accepterat att bli utelåst från jobbet för att du var sen pga något du inte kunnat råda över?

Vilken respekt dom har för dig och ditt yrke. Du menar att en minimal genomgång där man missat det väsentligaste ger eleverna mycket. Som tidigare sagts genomgången fås då man tar igen sin sena ankomst.

Om nu genomgången är en viktig del av undervisningen (ex. lära sig räkna ett nytt sorts tal etc.) så ger ju en total uteslutning från denna att eleven överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig resterande del av lektionen (vilket faktiskt går om man bara missat några minuter). Vilket i sin tur ger ett incitament att överhuvudtaget inte gå på lektionen utan istället infinna sig enbart på "igentagningstillfället".

Ang. respekt så anser jag nog att de har en rätt stor respekt för både mig och mitt yrke men det inträffar ibland saker som gör att det blir förseningar. Precis som även jag kan bli sen om något oväntat inträffar (jag är dock välsigt noga att ringa och meddela mig). Men det är inget jag ser som ett så stort problem att jag hädanefter skulle låsa ute kund/klient.

Jag hoppas att mina barn som vuxna respekterar barn så pass mycket att de inte låter dem ute som bestraffningsmetod när de tycker att de gör fel. Om de inte är respektfulla mot barn, skulle jag bli lite ledsen och undra varför jag misslyckats med att förmedla något som för mig är så grundläggande.

Jag blir nästan lite orolig av de som skriver att de snällt väntade på att få bli insläppta när utelåsningen drabbade dem. Är inte det nästan oroväckande underordnat och initiativlöst, lite kuvat nästan?

Inte alls. Jag var en av dem och jag såg det mest som en naturlig slutsats att min rätt inte nödvändigtvis måste vinna över alla andras rätt, i en intressekonflikt. Visst fanns det mycket skolan kunde ha gjort för att jag på längre sikt skulle må bättre, tycka skolan vara rolig etc men jag såg det aldrig som självklart i den direkta sitauionen att jag hade rätt att störa de andra 25-30 personerna i klassen - oavsett hur dåligt jag mådde inombords i ett utökat perspektiv.

Som bakgrundsinfo: I min skolgång tillämpades detta (utelåsning tills genomgången var klar) när vi var ett flertal personer om ofta kom insläntrande lite när som och allt utom tyst.

Och jag har under hela min skolgång (och nu) upplevt mig själv långt ifrån underordnad och initiativlös, tvärtom :D
(Däremot så är jag inte, och har aldrig varit en jag-jag-jag-person, men det ser jag inte som en önskvärd egenskap heller)

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV