Sv: För sen ankomst - får inte komma in
Absolut, men nu tänker jag inte på fall, där man ibland råkar komma för sent och har ångest över repressalierna för detta, utan en total respektlöshet mot tiderna. Mellanstadiebarn som aldrig skulle missa tiden för en fotbollsmatch eller biofilm, men som inte tycker det spelar nån roll om dom befinner sig i klassrummet klockan 8 eller tjugo över. Hela tiden. Eller inte tycker man behöver komma in efter rasterna. Och resten av klassen störs, lärarna får upprepa vad de rdan gått igenom osv osv.
Där tycker jag man givetvis först pratar igenom det med eleven, sen ev föräldrarna, och SEDAN förklarar att det här fungerar inte längre - dörrarna stängs strax efter 8 och de som kommer för sent får vackert vänta ett tag innan de släpps in igen. Och får sen ta igen förlorad tid genom kvarsittning.
Och jag kan tillägga att i den klass jag nu tänker på, har ingen under de första 5 åren brytt sig om eftersläntrare. Det är nu det börjat bli ohållbart, så den lösa och lediga linjen fungerade inte alls.
Jag tror inte att du är så annorlunda eller så är det väl så att jag och mina barn är annorlunda vi med för vi fungerar likadant. Stressen över att komma försent ihop med sina egna krav på att vara "perfekt" på olika vis gör att många resonerar som du och jag. Man ska inte behöva må dåligt på gränsen till illamående för att man någon gång ibland råkar bli försenad. Givet så ska tider hållas men det finns så många olika sätt att motivera det på. Att stängas ute och att pekas ut gör att många hellre tar en "sjukdag" tyvärr.
När mina barn gick på mellanstadiet hade de en period en lärare som inte var så noga med tider. Resultatet var att alla kom i tid för ingen kände stressen över att komma försent utan tänkte istället att de skulle komma i tid för att hennes lektioner var så inspirerande. Om alla lärare hade haft en touch av hennes sätt att lära ut så hade skolan sett väldigt annorlunda ut. Hon fick alltid de värsta och stökigaste klasserna och hon fick alltid iordning på dem.
(Kram på dej förresten )
Absolut, men nu tänker jag inte på fall, där man ibland råkar komma för sent och har ångest över repressalierna för detta, utan en total respektlöshet mot tiderna. Mellanstadiebarn som aldrig skulle missa tiden för en fotbollsmatch eller biofilm, men som inte tycker det spelar nån roll om dom befinner sig i klassrummet klockan 8 eller tjugo över. Hela tiden. Eller inte tycker man behöver komma in efter rasterna. Och resten av klassen störs, lärarna får upprepa vad de rdan gått igenom osv osv.
Där tycker jag man givetvis först pratar igenom det med eleven, sen ev föräldrarna, och SEDAN förklarar att det här fungerar inte längre - dörrarna stängs strax efter 8 och de som kommer för sent får vackert vänta ett tag innan de släpps in igen. Och får sen ta igen förlorad tid genom kvarsittning.
Och jag kan tillägga att i den klass jag nu tänker på, har ingen under de första 5 åren brytt sig om eftersläntrare. Det är nu det börjat bli ohållbart, så den lösa och lediga linjen fungerade inte alls.