För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag tror inte att du är så annorlunda eller så är det väl så att jag och mina barn är annorlunda vi med för vi fungerar likadant. Stressen över att komma försent ihop med sina egna krav på att vara "perfekt" på olika vis gör att många resonerar som du och jag. Man ska inte behöva må dåligt på gränsen till illamående för att man någon gång ibland råkar bli försenad. Givet så ska tider hållas men det finns så många olika sätt att motivera det på. Att stängas ute och att pekas ut gör att många hellre tar en "sjukdag" tyvärr.

När mina barn gick på mellanstadiet hade de en period en lärare som inte var så noga med tider. Resultatet var att alla kom i tid för ingen kände stressen över att komma försent utan tänkte istället att de skulle komma i tid för att hennes lektioner var så inspirerande. Om alla lärare hade haft en touch av hennes sätt att lära ut så hade skolan sett väldigt annorlunda ut. Hon fick alltid de värsta och stökigaste klasserna och hon fick alltid iordning på dem.

(Kram på dej förresten :love:)

Absolut, men nu tänker jag inte på fall, där man ibland råkar komma för sent och har ångest över repressalierna för detta, utan en total respektlöshet mot tiderna. Mellanstadiebarn som aldrig skulle missa tiden för en fotbollsmatch eller biofilm, men som inte tycker det spelar nån roll om dom befinner sig i klassrummet klockan 8 eller tjugo över. Hela tiden. Eller inte tycker man behöver komma in efter rasterna. Och resten av klassen störs, lärarna får upprepa vad de rdan gått igenom osv osv.
Där tycker jag man givetvis först pratar igenom det med eleven, sen ev föräldrarna, och SEDAN förklarar att det här fungerar inte längre - dörrarna stängs strax efter 8 och de som kommer för sent får vackert vänta ett tag innan de släpps in igen. Och får sen ta igen förlorad tid genom kvarsittning.

Och jag kan tillägga att i den klass jag nu tänker på, har ingen under de första 5 åren brytt sig om eftersläntrare. Det är nu det börjat bli ohållbart, så den lösa och lediga linjen fungerade inte alls.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Fast att skapa vilja hos barnen handlar ju inte om att läraren ska vara rolig.
Det handlar om att skapa ett system där barn får blomstra, där man tar vara på barns naturliga inlärningsbehov.

Jag återkommer återigen till Montessori, som har ett mycket väl uttänkt system rent utvecklingspsykologiskt och som faktiskt utvecklades för bråkiga och problematiska barn i "slummen".
Rätt använt är det ett fantastiskt verktyg. Svenska skolan har redan anammat mycket av Maria Montessoris tankar, men tyvärr tycks det också ske en återgång till traditionell disciplin. Mycket beklagligt och jag tror inte alls att det i längden kommer föra oss till målet.

Jag tycker också väldigt mycket om Maria Montessoris filosofi :love: och önskar, som du säger, att dagens skola verkligen var en plats där barn fick blomstra!
Men jag vet inte om man kan ta en detalj lösryckt ur sammanhanget, när den traditionella bilden inte fungerar?
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag blir nästan lite orolig av de som skriver att de snällt väntade på att få bli insläppta när utelåsningen drabbade dem. Är inte det nästan oroväckande underordnat och initiativlöst, lite kuvat nästan?

Varför det, och varför måste man vara rebellisk? Jag läste en bok i tio minuter extra. Sedan fick jag komma in på lektionen. Det hände typ tre gånger under gymnasietiden.

Vad ska folk hitta på som var så mycket coolare/roligare/mer rebelliskt, läst en bok i 40 minuter? rökt en cigarett (äckligt)?

Det är bara korkat att vara rebellisk mot en skola, det är ju bara man själv som skadas ändå. Jag tyckte inte skolan var kul och jag överansträngde mig inte men jag var definitivt uppfostrad att betrakta lärare som människor och med empati. (Mamma är universitetslärare och hon var noga med att alltid diskutera två sidor ur varje ev konflikt med en lärare man hade när man var liten. Extremt bra. Ingen korkad arg björnmamma där inte.)

Kan tillägga att hela klasserna var fulla av icke rebelliska trevliga kamrater så det var helt enkelt fullkomligt normalt beteende att vänta några minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Nu vet jag inte vad du diskuterar egentligen. Jag har aldrig någonsin sagt att det är okej att inte lära sina barn vikten av att komma i tid, att det innefattar konsekvenser i form av vad du nämnde ( missa pendeln exempelvis ), men jag tycker fortfarande inte att låsa ute elever från lektionen är ett bra system.

Jag får känslan av att du lägger ord i munnen på mig och tillskriver mig värderingar genom dina ledande frågor.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Om nu genomgången är en viktig del av undervisningen (ex. lära sig räkna ett nytt sorts tal etc.) så ger ju en total uteslutning från denna att eleven överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig resterande del av lektionen (vilket faktiskt går om man bara missat några minuter). Vilket i sin tur ger ett incitament att överhuvudtaget inte gå på lektionen utan istället infinna sig enbart på "igentagningstillfället".

Men det var ju det dummaste, det är ju enkelt löst? I skolan brukade läraren ha en genomgång varpå tex matteeleverna själva räknar några tal. Dörren låses 10:00 efter kvartsrasten, läraren går igenom talet, 7 minuter, eleverna börjar räkna, läraren öppnar dörren, samlar gruppen på 3 senkomna, har en genomgång med dessa, de sätter sig och räknar. Eftersom alla räknar lite olika snabbt så gör inte den extra genomgången att de 3 hamnar extremt mycket efter övriga elever, enkelt att räkna ifatt hemma. Fixat ;)

Eleverna som blir utestängda i 7 minuter är alltså 16-18 år gamla! Praktiskt taget vuxna.
 
Senast ändrad:
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag tycker också väldigt mycket om Maria Montessoris filosofi :love: och önskar, som du säger, att dagens skola verkligen var en plats där barn fick blomstra!
Men jag vet inte om man kan ta en detalj lösryckt ur sammanhanget, när den traditionella bilden inte fungerar?

Jag vet inte om jag förstår din sista mening nu.. Men är inte det själva poängen? Att det traditionella inte är speciellt bra?
Jag tycker att man hör så mycket nu för tiden som verkligen ger mig rysningar.. Och åtgärderna sen! :eek:
För mig är den självklara (men kostsamma) lösningen att lägga om skolan, börja med en helhetslösning som faktiskt funkar istället för att kämpa små krig mot problem här och där.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag vet inte om jag förstår din sista mening nu.. Men är inte det själva poängen? Att det traditionella inte är speciellt bra?
Jag tycker att man hör så mycket nu för tiden som verkligen ger mig rysningar.. Och åtgärderna sen! :eek:
För mig är den självklara (men kostsamma) lösningen att lägga om skolan, börja med en helhetslösning som faktiskt funkar istället för att kämpa små krig mot problem här och där.

;) Nä jag begrep inte min sista mening heller!

Jag tänker väl, att det här är en stor bild, ett stort sammanhang, precis som du säger en omläggning av skolan, tanken kring skolan, barnen, undervisningen. Som jag skulle välkomna och som jag drömmer om! Men när lärarna idag sitter med en superstökig klass där inget tycks fungera, och den enda , tillfälliga, lösningen tycks vara, att stänga dörrarna så man kommer ifrån problemet med ideliga eftersläntrare som går in när det passar dem. Så tycker jag det är en okej lösning, eftersom den ger ett lugn under en stund och inte tycks ha några tråkiga efterverkningar heller, för något straff är det ju inte, bara en konsekvens som är rätt uthärdlig.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag får känslan av att du lägger ord i munnen på mig och tillskriver mig värderingar genom dina ledande frågor.

Ja, det är alltid tröttsamt när den man diskuterar med gör en egen tolkning av den princip som de tänker sig ligger bakom det man säger, och sedan argumenterar utifrån det. Man tvingas ju skriva en halv uppsats för att få tillbaka sina egna argument, och sådant har jag tröttnat på.

Jag tycker också att jämförelsen mellan skolan och kollektivtrafiken är misslyckad. Skolan har ansvar för barnens lärande och fostran. Kollektivtrafiken har inget liknande att ta ansvar för. Det finns dessutom ingen enighet kring om barn lär sig passa tiden genom att låsas ute. Erfarenheter i tråden talar både för och emot.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

;) Nä jag begrep inte min sista mening heller!

Jag tänker väl, att det här är en stor bild, ett stort sammanhang, precis som du säger en omläggning av skolan, tanken kring skolan, barnen, undervisningen. Som jag skulle välkomna och som jag drömmer om! Men när lärarna idag sitter med en superstökig klass där inget tycks fungera, och den enda , tillfälliga, lösningen tycks vara, att stänga dörrarna så man kommer ifrån problemet med ideliga eftersläntrare som går in när det passar dem. Så tycker jag det är en okej lösning, eftersom den ger ett lugn under en stund och inte tycks ha några tråkiga efterverkningar heller, för något straff är det ju inte, bara en konsekvens som är rätt uthärdlig.

Okej då förstår jag hur du menar.
Så länge man är medveten om att det just är en tillfällig lösning kan jag se poängen, men jag tror verkligen inte att det är något som funkar i det långa loppet.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Det är absolut inte meningen att lägga orden i mun på dig.

Det jag försöker få fram är hur du kan tycka att få vänta utanför i tio minuter är att likställa med ett straff. Det är enligt mig helt ormiligt. Du/ni diskuterar "utelåsning" som att det rör sig om resten av dagen eller resten av lektionen, medans det i själva verket handlar om att vänta i tio minuter. Hade man istället blivit INLÅST i ett annat rum i tio minuter, eller smiskad på fingarana med linjalen (tack och lov att barnaga är förbjudet) hade jag hållt med om att det var ett straff, men att frivilligt vänta på bänken utanför i tio minuter som en konsekvens av att man är sen är mer att likställa med hur samhället i stort är uppbyggt i övrigt kring sena ankomster.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

När man säger att man ska ha respekt för barn, tycker jag inte det behöver betyda att man inte ställer krav på dem.

Ett barn som "råkar" komma för sent av godtagbar anledning, slipper oftast kvarsittning. Det är barn som nästan lite demonstrativt ignorerar tiderna, som får ta igen förlorad lektionstid genom kvarsittning.

Det är ju lite fascinerande att du sätter något slags likhetstecken mellan att ha respekt för barn och att inte ställa krav på dem.

Nu tycker inte jag att den omtalade utelåsningen ställer krav på barn, jag tycker att den demonstrerar lärarens maktlöshet och uttrycker respektlöshet för barn.

Dessutom har jag aldrig sett något system med kvarsitting som fungerar som du säger. Det skulle ju betyda tex, tio minuters mattegenomgång, tio minuter histora och tio minuter tyska verb. På det viset tror jag inte att missad tid kan tas igen kunskapsmässigt, särskilt inte om några olika barn sitter kvar samtidigt, och de i sin tur har kommit försent till lite olika lektioner.

Kvarsittning handlar enligt min erfarenhet snarare just om ett slags "uppfostrande" åtgärd med tveksamt resultat och helt utan pedagogiskt värde. Eller lyckas man verkligen ge alla de där genomgångarna på din dotters skola?

Att det dessutom tycks vara orsaken till förseningen som avgör behovet av kvarsittning, indikerar ju att det inte handlar om missat undervisningsinnehåll utan om något annat.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Det är absolut inte meningen att lägga orden i mun på dig.

men att frivilligt vänta på bänken utanför i tio minuter som en konsekvens av att man är sen är mer att likställa med hur samhället i stort är uppbyggt i övrigt kring sena ankomster.

Jag uppfattade det inte som tio minuter, men det är en av de saker du tvingar in i alla resonemang.

Det samhälle jag lever i är inte alls uppbyggt på tidspassning. Det är en obegriplig tolkning av samhället, tycker jag.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Det är ju lite fascinerande att du sätter något slags likhetstecken mellan att ha respekt för barn och att inte ställa krav på dem.

Nu tycker inte jag att den omtalade utelåsningen ställer krav på barn, jag tycker att den demonstrerar lärarens maktlöshet och uttrycker respektlöshet för barn.

Dessutom har jag aldrig sett något system med kvarsitting som fungerar som du säger. Det skulle ju betyda tex, tio minuters mattegenomgång, tio minuter histora och tio minuter tyska verb. På det viset tror jag inte att missad tid kan tas igen kunskapsmässigt, särskilt inte om några olika barn sitter kvar samtidigt, och de i sin tur har kommit försent till lite olika lektioner.

Kvarsittning handlar enligt min erfarenhet snarare just om ett slags "uppfostrande" åtgärd med tveksamt resultat och helt utan pedagogiskt värde. Eller lyckas man verkligen ge alla de där genomgångarna på din dotters skola?

Att det dessutom tycks vara orsaken till förseningen som avgör behovet av kvarsittning, indikerar ju att det inte handlar om missat undervisningsinnehåll utan om något annat.

Nu läste du mig väl fel? Jag menar att det INTE är respektfullt att aldrig ställa krav på barn. Vettiga, meningsfyllda krav.

Att hela den här tråden visar på ett system i skolan som inte fungerar, är självklart. Att stänga dörren tillfälligt är en nödlösning, inget som löser det grundläggande problemet. Överhuvudtaget tycker jag skolan har många problem idag som man inte har en aning om hur man ska lösa, och man tar till snabba nödlösningar, snabba fix som bara hjälper för stunden. Om ens det.
Och nej, jag tror inte det hinns med några vettiga genomgångar. Men de som får kvarsittning får ju se till att göra de uppgifter som man missat, några egentliga genomgångar blir det nog inte. Uppriktigt sagt så vet jag inte vad eleverna egentligen gör under kvarsittningen, jag har aldrig varit med eftersom det inte varit aktuellt.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag menar också, att respekt behöver vara ömsesidig - det är fruktansvärt respektlöst att släntra in när det passar en själv, utan tanke på varesej lärarna eller de andra klasskamraterna. Det är respektlöst att stöka och väsnas lektionerna igenom - så att lärarna erbjuder de andra eleverna hörselkåpor (!!!) för att de som vill ska kunna koncentrera sig på skolarbetet.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Överhuvudtaget tycker jag skolan har många problem idag

Fast det är inget nytt. På 1700-talet förbjöd man de unga ädlingarna att bära värja i skolan, då blodspillan hade gått överstyr.

Det är jobbigt att fostra det uppväxande släktet, helt enkelt. :D Jag tror inte att det någonsin är enkelt. Men de låsta dörrarna ser jag som en orättfärdig och respektlös maktdemonstration från lärarens/skolans sida.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag uppfattade det inte som tio minuter, men det är en av de saker du tvingar in i alla resonemang.

Det samhälle jag lever i är inte alls uppbyggt på tidspassning. Det är en obegriplig tolkning av samhället, tycker jag.

Då undrar jag vad du lever i för samhälle?
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag uppfattade det inte som tio minuter, men det är en av de saker du tvingar in i alla resonemang.
Jag tvingar inte in någon i mitt resonemang. I mitt första inlägg skrev jag tio-femton minuter och sen har jag bara svarat på inlägg som svarat på mitt inlägg, dvs de har gett sig in i diskussionen angående mitt exempel med tio minuter. Till exempel du. Läs om, läs rätt.


Det samhälle jag lever i är inte alls uppbyggt på tidspassning. Det är en obegriplig tolkning av samhället, tycker jag.

Ja ibland vore det skönt att inte ha tider att passa och en klocka att titta på. Men jag tror ärligt talat inte samhället skulle fungera utan detta, tror du? I såna fall kanske vi kan börja redan nu med att skippa alla tider och klockor, för det är väldigt stressande i perioder tycker jag :D
 
Senast ändrad:
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Ja ibland vore det skönt att inte ha tider att passa och en klocka att titta på. Men jag tror ärligt talat inte samhället skulle fungera utan detta, tror du? I såna fall kanske vi kan börja redan nu med att skippa alla tider och klockor, för det är väldigt stressande i perioder tycker jag :D

Och där lägger du återigen din tolkning i någon annans mun. Det är skittröttsamt, ska jag förklara nu i en halv uppsats hur jag inte menade som du påstår, för att sedan kunna skriva vad jag menade?

Exemplet buss: missar man den kommer en ny om tio minuter. Det bygger alltså inte på tidspassning, utan på turtäthet.

Exemplet jobbet: jag går dit någon gång mellan sådär 8 och 9.30, sedan jobbar jag tills jag känner mig klar, eller går innan jag känner mig klar och fortsätter hemma på kvällen. Det bygger inte på tidspassning, utan på ansvar och kompetens.

Osv.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Att gå i högstadiet och gymnasiet och komma i tid till lektionen bygger också på ansvar. Tar man inte det ansvaret så kan konsekvensen vara att man får vänta i tio minuter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 141
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp