För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag ser det inte som en bestraffning att behöva vänta tio minuter på att få komma in, när jag missat den ordinarie insläppstiden. Snarare som en naturlig konsekvens i likhet med ett tåg jag missat och man får vänta på nästa.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

KL
När man säger att man ska ha respekt för barn, tycker jag inte det behöver betyda att man inte ställer krav på dem. Snarare tvärtom, jag tycker det är respektlöst att acceptera att barn dag efter dag, hela terminer igenom, kommer för sent till skolstarten OCH till lektionerna när rasterna är slut. Nu pratar jag inte om vissa barn som medvetet kommer för sent för att slippa umgås med mobbande klasskamrater före insläpp, eller barn som har andra problem som gör att det inte fungerar, utan om en attityd där man struntar i att passa tiderna, hellre stannar ute tio minuter extra på rasten, etc etc och sen släntrar in när det passar en själv.
Jag tror inte man varesej respekterar eller hjälper dessa barn med att låtsas som ingenting, och man respekterar heller inte de barn som störs av eftersläntrarna som ideligen dyker upp i dörren och går till sin plats (i bästa fall).
I min dotters klass stängs dörren precis efter insläpp om morgonen och de som kommer för sent får vackert vänta utanför klassrummet i kanske 10 minuter. Sedan får de komma in, samtidigt, och den förlorade tiden och undervisningen tas igen vid en kvarsittning, oftast blir det ackumulerad tid som tas ut en gång i veckan.
Ett barn som "råkar" komma för sent av godtagbar anledning, slipper oftast kvarsittning. Det är barn som nästan lite demonstrativt ignorerar tiderna, som får ta igen förlorad lektionstid genom kvarsittning.
Det låter jättebra att göra lektionerna roligare för eleverna, men hur roliga och underhållande kan en mattelektion eller svenska-lektion bli, utan att det blir absurt? Hur rolig ska en lärare vara idag för att konkurrera ut tio extra minuter på spelet på en IPhone? Jag tycker också att lektioner ska vara inspirerande, intressanta, levande och lockande, men jag tror inte alla lärare är kapabla att presentera en tillräckligt spännande fest för att det ska räcka till. Tyvärr.
Inget enkelt problem, har någon en bättre lösning?
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Du missade poängen.

Jag talade om kollektiv bestraffning av samtliga som kommer sent. Det är ganska svårt att meddela sin lärare om försening så som du gjorde när du var sen. Om du inte hade nått fram till din chef, hade du accepterat att bli utelåst från jobbet för att du var sen pga något du inte kunnat råda över?


Vad är det för svårt med det? Varenda unge har mobil/ IPhone i dag och det är konstigt om man plötsligt inte kan använda den till att ringa.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Om nu genomgången är en viktig del av undervisningen (ex. lära sig räkna ett nytt sorts tal etc.) så ger ju en total uteslutning från denna att eleven överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig resterande del av lektionen (vilket faktiskt går om man bara missat några minuter). Vilket i sin tur ger ett incitament att överhuvudtaget inte gå på lektionen utan istället infinna sig enbart på "igentagningstillfället".

Ang. respekt så anser jag nog att de har en rätt stor respekt för både mig och mitt yrke men det inträffar ibland saker som gör att det blir förseningar. Precis som även jag kan bli sen om något oväntat inträffar (jag är dock välsigt noga att ringa och meddela mig). Men det är inget jag ser som ett så stort problem att jag hädanefter skulle låsa ute kund/klient.

Kontentan av det hela är att eleverna fattar att genomgången är så viktig i matte att de kommer i tid vid nästa lektion. Jag talar inte om elever med giltig anledning ex att skolbussen är försenad. Talar inte heller om någon som kanske sovit över en gång. Inte heller talar jag om elever som har ett helvete hemma dom är oftast tidigast på skolan för att det är deras andningshål.Jag pratar om de som satt det i system att komma försent. Där man aldrig fått en konsekvens av sitt handlande.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Som vanligt är du mästerlig på att skriva Lena Fuhrberg!
 
Senast ändrad:
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Kontentan av det hela är att eleverna fattar att genomgången är så viktig i matte att de kommer i tid vid nästa lektion.

Så tror jag tyvärr inte alls att det fungerar. Snarare det motsatta, har man väl halkat efter så är det lätt att skita i det totalt.


cannelia;14990401 Jag talar inte om elever med giltig anledning ex att skolbussen är försenad. Talar inte heller om någon som kanske sovit över en gång. Inte heller talar jag om elever som har ett helvete hemma dom är oftast tidigast på skolan för att det är deras andningshål.Jag pratar om de som satt det i system att komma försent. Där man aldrig fått en konsekvens av sitt handlande.[/QUOTE skrev:
Den här regeln gäller ju lika för alla. Kollar man nu alla som har giltig anledning, de som mobbas och därför hellre tar en missad genomgång (med sämre förståelse och därmed sämre betyg till följd) än väntar tillsammans med de som mobbar, de som bara "råkat" försova sig etc. så är det en rätt liten klick som återstår. Varför inte koncentrera sig på de eleverna speciellt, med de elevernas föräldrar etc. för att utverka en lämplig lösning.

Vi hade inte systemet med utelåsning någon gång under min skolgång. Det fungerade faktiskt ändå (och det var ju inte så att det inte fanns strulputtar på den tiden).
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Kontentan av det hela är att eleverna fattar att genomgången är så viktig i matte att de kommer i tid vid nästa lektion. Jag talar inte om elever med giltig anledning ex att skolbussen är försenad. Talar inte heller om någon som kanske sovit över en gång. Inte heller talar jag om elever som har ett helvete hemma dom är oftast tidigast på skolan för att det är deras andningshål.Jag pratar om de som satt det i system att komma försent. Där man aldrig fått en konsekvens av sitt handlande.

Fast tråden handlar ju om att alla som kommer sent oavsett anledning blir bestraffade med utelåsning.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Varför ser du det som en bestraffning? Att vänta på nästa insläpp om (i värsta fall) 10 minuter ser jag inte som "bestraffade med utelåsning" utan som en helt rimlig konsekvens för de som är sena i syfte att inte störa resterande 30 elever.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

För att TS nämner inga 10 minuters väntan och sedan insläpp, då tar jag det som att man låses ut från lektionen.

För mig är det inte en rimlig konsekvens.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Du har även svarat på mina inlägg och där har jag aldrig nämnt annat än tio minutersväntan.

Är tio minuters väntan en rimlig konsekvens? Är det fortfarande en bestraffning i ditt tycke?
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

*kl*

Intressant diskussion. Jag har erfarenhet från 3 olika skolformer i olika åldrar och har således koll på både att bli bestraffad, och på andra lärosätt.

Klass 1-4 gick jag i en vanlig skola. Kommunal. Jag minns inte närmre hur det var där, bara en anekdot. Jag och en kompis plockade blommor när vi gick i första klass. Vi glömde bort tiden totalt/hörde inte ringklockan och kom således försent till lektionen efter lunch. Utskällning som hette duga - jag började till och med gråta. Efter den gången lärde jag mig att inte komma försent till lektionen - jag kom i så fall inte alls. Det anammar jag än idag. Snacka om traumatiskt minne. :crazy:

Klass 4-5 (jag bytte skolan i mitten av 4an) gick jag i en montessoriskola. Där hade vi faktiskt flextid! Man fick börja 8-08.30 och sluta 14.30-15.00 beroende på vilken tid man började. Jag som var otroligt morgontrött utropade hallelulja. :bump: Här fanns heller inga direkta lektioner man kunde vara sen till, bortsett från eftermiddagssamlingen kl 14.00 och språklektion 1 gång i veckan. Man blev inte utelåst och det fungerade bra att smyga in allt som oftast dom ytterst få gånger man glömde bort tiden för att man pluggade.

Klass 6-9 gick jag i Kunskapsskolan. Inga flextider, men däremot så började dagen med basgruppsamling i ca 30 min. Det innefattade dagsplanering, nyheter och ibland även "inflygning" som innebar att man bara skrev av sig. Folk kom sällan försent, men när det hände så var det ingen som blev särskilt störd i undervisning så att säga. Dock var försening ingenting som tolererades att sättas i bruk, men om det hände någon gång ibland så var det okej.

Gymnasiet så var jag tillbaka i kommunala skolan igen. Här gick det illa. :angel: Passa tider så exakt på minuten var ingenting för mig och om jag riskerade att bli sen så gick jag inte alls. Ett system som sattes i bruk väl, hej och hå. Tonårshormonerna spirade och det var katastrofsvårt att komma upp på morgonen. Att lärare uppmärksammar sånt stämmer inte alltid. Det var ingen som uppmärksammade mig hur jag mådde, utan alla såg mig enbart som trotsig och narkotikamissbrukande (jag hade rökt på EN gång). Närvaron dalade eftersom ingen lyckades motivera mig att gå på lektionerna. Jag fick ju bara förebrående blickar om jag väl gick dit. Anklagande kommentarer. Jag vill dock understryka att jag gjorde mina uppgifter som jag skulle, jag var helt enkelt bara inte där på lektionerna.

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, hur fungerar jag idag? En jäkel på att komma i tid till jobb, god disciplin förutom när det gäller lektioner. Att skälla på mig och låsa mig ute stjälpte mer än hjälpte. En lärare att kunna gå och plugga hos när man kom försent hade nog hjälpt ganska mycket. Då minskar risken att man sjukanmäler sig och åker hem igen, och man slipper skolkprick. :bump:

Om man är skoltrött så finns det inte en chans att man kommer försent till lektionen och sitter utelåst, för att sen ändå få en skolkprick, när man har gjort ett misstag eller råkat ut för force majeur. Då struntar man i att gå överhuvudtaget eller sjukanmäler sig. I den åldern var studiebidraget viktigast, och då var det mer värt att sjukanmäla sig hela dagen, än att få en skolkprick för att man var 5 min sen.

Men jag är iof lite annorlunda också.. :angel:
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

När jag svarar dig så svarar jag dig, när jag inte svarar dig är det väl rimligt att tro att jag diskuterar utifrån vad TS skriver.

Men nej, jag tycker inte att det är ett bra system.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Men vem hade ansvaret för att eleverna faktiskt satt utanför klassrummet?


Så när du svarade detta på mitt första inlägg undrade du alltså om eleverna passades av en extra lärare utanför klassrummet i de tio minuter det gällde?
Mitt svar på din fråga i citatet är: eleverna själva ansvarade för att de väntade i tio min utanför. Precis som de ansvarade för sig själva på raster eller håltimmar.



Sen frågade jag inte om du tycker det är ett bra system, utan om du tycker att vänta i tio minuter är att likställa med ett straff?
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Nej inte alls, jag undrade precis det som jag skrev i inlägget.

En genomgång är sällan tidsinställd, så jag finner att det är ett dåligt system och ja det är en bestraffning för att du kom sent oavsett orsak.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Fast att skapa vilja hos barnen handlar ju inte om att läraren ska vara rolig.
Det handlar om att skapa ett system där barn får blomstra, där man tar vara på barns naturliga inlärningsbehov.

Jag återkommer återigen till Montessori, som har ett mycket väl uttänkt system rent utvecklingspsykologiskt och som faktiskt utvecklades för bråkiga och problematiska barn i "slummen".
Rätt använt är det ett fantastiskt verktyg. Svenska skolan har redan anammat mycket av Maria Montessoris tankar, men tyvärr tycks det också ske en återgång till traditionell disciplin. Mycket beklagligt och jag tror inte alls att det i längden kommer föra oss till målet.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Så tror jag tyvärr inte alls att det fungerar. Snarare det motsatta, har man väl halkat efter så är det lätt att skita i det totalt.




Den här regeln gäller ju lika för alla. Kollar man nu alla som har giltig anledning, de som mobbas och därför hellre tar en missad genomgång (med sämre förståelse och därmed sämre betyg till följd) än väntar tillsammans med de som mobbar, de som bara "råkat" försova sig etc. så är det en rätt liten klick som återstår. Varför inte koncentrera sig på de eleverna speciellt, med de elevernas föräldrar etc. för att utverka en lämplig lösning.

Vi hade inte systemet med utelåsning någon gång under min skolgång. Det fungerade faktiskt ändå (och det var ju inte så att det inte fanns strulputtar på den tiden).

Vad har du för syn framför dina ögon när du ser elever som väntar utanför? En hord av elever medan det sitter en pytteliten grupp inne.
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

*kl*

Intressant diskussion. Jag har erfarenhet från 3 olika skolformer i olika åldrar och har således koll på både att bli bestraffad, och på andra lärosätt.

Klass 1-4 gick jag i en vanlig skola. Kommunal. Jag minns inte närmre hur det var där, bara en anekdot. Jag och en kompis plockade blommor när vi gick i första klass. Vi glömde bort tiden totalt/hörde inte ringklockan och kom således försent till lektionen efter lunch. Utskällning som hette duga - jag började till och med gråta. Efter den gången lärde jag mig att inte komma försent till lektionen - jag kom i så fall inte alls. Det anammar jag än idag. Snacka om traumatiskt minne. :crazy:

Klass 4-5 (jag bytte skolan i mitten av 4an) gick jag i en montessoriskola. Där hade vi faktiskt flextid! Man fick börja 8-08.30 och sluta 14.30-15.00 beroende på vilken tid man började. Jag som var otroligt morgontrött utropade hallelulja. :bump: Här fanns heller inga direkta lektioner man kunde vara sen till, bortsett från eftermiddagssamlingen kl 14.00 och språklektion 1 gång i veckan. Man blev inte utelåst och det fungerade bra att smyga in allt som oftast dom ytterst få gånger man glömde bort tiden för att man pluggade.

Klass 6-9 gick jag i Kunskapsskolan. Inga flextider, men däremot så började dagen med basgruppsamling i ca 30 min. Det innefattade dagsplanering, nyheter och ibland även "inflygning" som innebar att man bara skrev av sig. Folk kom sällan försent, men när det hände så var det ingen som blev särskilt störd i undervisning så att säga. Dock var försening ingenting som tolererades att sättas i bruk, men om det hände någon gång ibland så var det okej.

Gymnasiet så var jag tillbaka i kommunala skolan igen. Här gick det illa. :angel: Passa tider så exakt på minuten var ingenting för mig och om jag riskerade att bli sen så gick jag inte alls. Ett system som sattes i bruk väl, hej och hå. Tonårshormonerna spirade och det var katastrofsvårt att komma upp på morgonen. Att lärare uppmärksammar sånt stämmer inte alltid. Det var ingen som uppmärksammade mig hur jag mådde, utan alla såg mig enbart som trotsig och narkotikamissbrukande (jag hade rökt på EN gång). Närvaron dalade eftersom ingen lyckades motivera mig att gå på lektionerna. Jag fick ju bara förebrående blickar om jag väl gick dit. Anklagande kommentarer. Jag vill dock understryka att jag gjorde mina uppgifter som jag skulle, jag var helt enkelt bara inte där på lektionerna.

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, hur fungerar jag idag? En jäkel på att komma i tid till jobb, god disciplin förutom när det gäller lektioner. Att skälla på mig och låsa mig ute stjälpte mer än hjälpte. En lärare att kunna gå och plugga hos när man kom försent hade nog hjälpt ganska mycket. Då minskar risken att man sjukanmäler sig och åker hem igen, och man slipper skolkprick. :bump:

Om man är skoltrött så finns det inte en chans att man kommer försent till lektionen och sitter utelåst, för att sen ändå få en skolkprick, när man har gjort ett misstag eller råkat ut för force majeur. Då struntar man i att gå överhuvudtaget eller sjukanmäler sig. I den åldern var studiebidraget viktigast, och då var det mer värt att sjukanmäla sig hela dagen, än att få en skolkprick för att man var 5 min sen.

Men jag är iof lite annorlunda också.. :angel:

Jag tror inte att du är så annorlunda eller så är det väl så att jag och mina barn är annorlunda vi med för vi fungerar likadant. Stressen över att komma försent ihop med sina egna krav på att vara "perfekt" på olika vis gör att många resonerar som du och jag. Man ska inte behöva må dåligt på gränsen till illamående för att man någon gång ibland råkar bli försenad. Givet så ska tider hållas men det finns så många olika sätt att motivera det på. Att stängas ute och att pekas ut gör att många hellre tar en "sjukdag" tyvärr.

När mina barn gick på mellanstadiet hade de en period en lärare som inte var så noga med tider. Resultatet var att alla kom i tid för ingen kände stressen över att komma försent utan tänkte istället att de skulle komma i tid för att hennes lektioner var så inspirerande. Om alla lärare hade haft en touch av hennes sätt att lära ut så hade skolan sett väldigt annorlunda ut. Hon fick alltid de värsta och stökigaste klasserna och hon fick alltid iordning på dem.

(Kram på dej förresten :love:)
 
Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag tycker du underminerar barn och ungdomar i åldern högstadiet-gymnasiet. När hade du tänkt att de ska lära sig konsekvenser av att komma sent? Man får vänta tio minuter på nästa pendeltåg om man är sen, och missar du tredje ringningen på operan får du vänta ända till pausen för att bli insläppt. För att inte störa alla andra som kom i tid. Vårt samhälle är uppbyggt för att folk ska kunna passa tider, hur skulle det annars se ut? Alla skulle vänta på alla, de flesta blir störda och ingenting blir gjort? Nej vet du vad, det var inte många år sedan jag gick i högstadiet och gymnasiet men mina föräldrar hade lärt mig kolla klockan och planera min tid LÅNGT innan dess. Har jag någon gång blivit sen pga saker jag inte kunnat rå för har jag verkligen inte sett det som en bestraffning att jag då får vänta på min tur. Hoppas verkligen att föräldrar idag lär sina barn att visa respekt för andra genom att försöka komma i tid, och de få gånger det inte går pga force majeur och de får vänta en stund att de inte ser det som en bestraffning :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp