Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du missade poängen.
Jag talade om kollektiv bestraffning av samtliga som kommer sent. Det är ganska svårt att meddela sin lärare om försening så som du gjorde när du var sen. Om du inte hade nått fram till din chef, hade du accepterat att bli utelåst från jobbet för att du var sen pga något du inte kunnat råda över?
Om nu genomgången är en viktig del av undervisningen (ex. lära sig räkna ett nytt sorts tal etc.) så ger ju en total uteslutning från denna att eleven överhuvudtaget inte kan tillgodogöra sig resterande del av lektionen (vilket faktiskt går om man bara missat några minuter). Vilket i sin tur ger ett incitament att överhuvudtaget inte gå på lektionen utan istället infinna sig enbart på "igentagningstillfället".
Ang. respekt så anser jag nog att de har en rätt stor respekt för både mig och mitt yrke men det inträffar ibland saker som gör att det blir förseningar. Precis som även jag kan bli sen om något oväntat inträffar (jag är dock välsigt noga att ringa och meddela mig). Men det är inget jag ser som ett så stort problem att jag hädanefter skulle låsa ute kund/klient.
Kontentan av det hela är att eleverna fattar att genomgången är så viktig i matte att de kommer i tid vid nästa lektion.
cannelia;14990401 Jag talar inte om elever med giltig anledning ex att skolbussen är försenad. Talar inte heller om någon som kanske sovit över en gång. Inte heller talar jag om elever som har ett helvete hemma dom är oftast tidigast på skolan för att det är deras andningshål.Jag pratar om de som satt det i system att komma försent. Där man aldrig fått en konsekvens av sitt handlande.[/QUOTE skrev:Den här regeln gäller ju lika för alla. Kollar man nu alla som har giltig anledning, de som mobbas och därför hellre tar en missad genomgång (med sämre förståelse och därmed sämre betyg till följd) än väntar tillsammans med de som mobbar, de som bara "råkat" försova sig etc. så är det en rätt liten klick som återstår. Varför inte koncentrera sig på de eleverna speciellt, med de elevernas föräldrar etc. för att utverka en lämplig lösning.
Vi hade inte systemet med utelåsning någon gång under min skolgång. Det fungerade faktiskt ändå (och det var ju inte så att det inte fanns strulputtar på den tiden).
Kontentan av det hela är att eleverna fattar att genomgången är så viktig i matte att de kommer i tid vid nästa lektion. Jag talar inte om elever med giltig anledning ex att skolbussen är försenad. Talar inte heller om någon som kanske sovit över en gång. Inte heller talar jag om elever som har ett helvete hemma dom är oftast tidigast på skolan för att det är deras andningshål.Jag pratar om de som satt det i system att komma försent. Där man aldrig fått en konsekvens av sitt handlande.
Men vem hade ansvaret för att eleverna faktiskt satt utanför klassrummet?
Så tror jag tyvärr inte alls att det fungerar. Snarare det motsatta, har man väl halkat efter så är det lätt att skita i det totalt.
Den här regeln gäller ju lika för alla. Kollar man nu alla som har giltig anledning, de som mobbas och därför hellre tar en missad genomgång (med sämre förståelse och därmed sämre betyg till följd) än väntar tillsammans med de som mobbar, de som bara "råkat" försova sig etc. så är det en rätt liten klick som återstår. Varför inte koncentrera sig på de eleverna speciellt, med de elevernas föräldrar etc. för att utverka en lämplig lösning.
Vi hade inte systemet med utelåsning någon gång under min skolgång. Det fungerade faktiskt ändå (och det var ju inte så att det inte fanns strulputtar på den tiden).
*kl*
Intressant diskussion. Jag har erfarenhet från 3 olika skolformer i olika åldrar och har således koll på både att bli bestraffad, och på andra lärosätt.
Klass 1-4 gick jag i en vanlig skola. Kommunal. Jag minns inte närmre hur det var där, bara en anekdot. Jag och en kompis plockade blommor när vi gick i första klass. Vi glömde bort tiden totalt/hörde inte ringklockan och kom således försent till lektionen efter lunch. Utskällning som hette duga - jag började till och med gråta. Efter den gången lärde jag mig att inte komma försent till lektionen - jag kom i så fall inte alls. Det anammar jag än idag. Snacka om traumatiskt minne.
Klass 4-5 (jag bytte skolan i mitten av 4an) gick jag i en montessoriskola. Där hade vi faktiskt flextid! Man fick börja 8-08.30 och sluta 14.30-15.00 beroende på vilken tid man började. Jag som var otroligt morgontrött utropade hallelulja. Här fanns heller inga direkta lektioner man kunde vara sen till, bortsett från eftermiddagssamlingen kl 14.00 och språklektion 1 gång i veckan. Man blev inte utelåst och det fungerade bra att smyga in allt som oftast dom ytterst få gånger man glömde bort tiden för att man pluggade.
Klass 6-9 gick jag i Kunskapsskolan. Inga flextider, men däremot så började dagen med basgruppsamling i ca 30 min. Det innefattade dagsplanering, nyheter och ibland även "inflygning" som innebar att man bara skrev av sig. Folk kom sällan försent, men när det hände så var det ingen som blev särskilt störd i undervisning så att säga. Dock var försening ingenting som tolererades att sättas i bruk, men om det hände någon gång ibland så var det okej.
Gymnasiet så var jag tillbaka i kommunala skolan igen. Här gick det illa. Passa tider så exakt på minuten var ingenting för mig och om jag riskerade att bli sen så gick jag inte alls. Ett system som sattes i bruk väl, hej och hå. Tonårshormonerna spirade och det var katastrofsvårt att komma upp på morgonen. Att lärare uppmärksammar sånt stämmer inte alltid. Det var ingen som uppmärksammade mig hur jag mådde, utan alla såg mig enbart som trotsig och narkotikamissbrukande (jag hade rökt på EN gång). Närvaron dalade eftersom ingen lyckades motivera mig att gå på lektionerna. Jag fick ju bara förebrående blickar om jag väl gick dit. Anklagande kommentarer. Jag vill dock understryka att jag gjorde mina uppgifter som jag skulle, jag var helt enkelt bara inte där på lektionerna.
SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, hur fungerar jag idag? En jäkel på att komma i tid till jobb, god disciplin förutom när det gäller lektioner. Att skälla på mig och låsa mig ute stjälpte mer än hjälpte. En lärare att kunna gå och plugga hos när man kom försent hade nog hjälpt ganska mycket. Då minskar risken att man sjukanmäler sig och åker hem igen, och man slipper skolkprick.
Om man är skoltrött så finns det inte en chans att man kommer försent till lektionen och sitter utelåst, för att sen ändå få en skolkprick, när man har gjort ett misstag eller råkat ut för force majeur. Då struntar man i att gå överhuvudtaget eller sjukanmäler sig. I den åldern var studiebidraget viktigast, och då var det mer värt att sjukanmäla sig hela dagen, än att få en skolkprick för att man var 5 min sen.
Men jag är iof lite annorlunda också..