För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

KL: det är så himla lätt att skylla allt på att skolan inte fungerar också. Tyvärr är det bara de dåliga exemplen som hörs och syns. De som fungerar alldeles utmärkt är det ingen som lyfter fram.
Man kanske ska höra runt med kollegor hur de löser problemet.
Föräldrar måste också ta ansvar för sina barn. De har skyldighet till detta upp till 18 års ålder, men man märker ju att helt plötsligt ska skolan sköta ALL uppfostran. Tänker inte ge exempel här, men de senste veckorna har man hört så mycket att man undrar om föräldrarna vill ha barnen på fritids tills det är dags att sova..allt för att slippa konflikter.

Vad har du för syn framför dina ögon när du ser elever som väntar utanför? En hord av elever medan det sitter en pytteliten grupp inne.

Inte alls, jag tror "horden" allt som oftast är så pass liten att det skulle fungera alldeles utmärkt att smyga in. Det torde dessutom störa mindre än att läraren hade en extra genomgång med de försenade som nämndes i tråden.

Inte alls, jag tror "horden" allt som oftast är så pass liten att det skulle fungera alldeles utmärkt att smyga in. Det torde dessutom störa mindre än att läraren hade en extra genomgång med de försenade som nämndes i tråden.

Då hävdar jag att du har fel. De ungdomar som kommer i tid blir fruktansvärt störda av eftersläntrarna som då oftast inte smyger in.

Bukefalos princip: förr eller senare kommer varje tråd på Senior med omnejd att övergå till att handla om bussar.
:D

tiotiotiotitotioooo

Jag måste bara fundera lite över det här med tiden och passning av den. Bussarna är ju ett intressant exempel som gör att jag tänker mig att tid passas på olika sätt beroende på var man bor. Mina elever har en, de lyckliga har två, buss att ta för att komma till skolan och en hem. Det är allt. Alltså måste tiden passas på ett annat sätt än om det går en till om tio minuter. Samma gäller ju när det gäller det mesta annat, affärerna är inte öppna hur länge som helst så de måste också passas. De flesta jobb som finns häromkring börjar ett visst klockslag så att man måste planera när man måste åka iväg hemifrån, dessutom måste man ta med vädret i beräkningen, hur bra det är plogat osv. Jag tror att man ser olika på tid beroende på vilket slags jobb man har och var man bor.

Angående sen ankomst så kan man ju även se det som att eleverna då missar delar av veckans minimitid i ämnet (oftast är det ju just minsta möjliga som läggs ut på schemat). Sen ankomst varje dag hopar sig ju till ganska mycket missad tid. Det kan leda till svårigheter att nå målen.

Då hävdar jag att du har fel. De ungdomar som kommer i tid blir fruktansvärt störda av eftersläntrarna som då oftast inte smyger in.

Då är det antagligen där resurserna skulle sättas in, vikten av att smyga!;)

Bukefalos princip: förr eller senare kommer varje tråd på Senior med omnejd att övergå till att handla om bussar.

Sicken tur att vi är på förälder nu då ;)

Så kanske diskussionen kan fortsätta handla om förseningarnas vara eller ickevara :D

*KL*

Men alltså jag förstår inte. I VLMFs exempel så sitter tonåringarna snällt och (antar jag) relativt tysta ute på bänken utanför klassrummet. Varför inte bara låta dem smyga in i stället? Jag menar, i min gamla skola hade de som ständigt kom försent till lektionerna inte suttit snällt och tyst utanför och väntat. De hade gått iväg och rökt eller stått och tjoat och tjimmat utanför dörren så att vi därinne hade blivit störda av dem oavsett. Om ungarna i VLMFs skola (eller vems skola det nu var) nu var så himla beskedliga att de utan att nån höll koll på dem faktiskt satt snällt och fint och väntade utanför dörren borde de väl lika gärna kunnat smyga in tyst och snällt?

Jag fattar inte.

KL
Jag undrar lite över hur skollagen ställer sig till detta? Är det något som lärarna själva får bestämma? Finns det några riktlinjer? Jag menar, det är ju ett ganska vanligt problem i skolorna idag, vad jag förstår.
Den nya skollagen är t.ex. extremt petig numera med att elever inte får hur mycket ledighet som helst. 5 dagar per ÅR (inte termin) om inte väldigt speciella skäl föreligger! Slut på det eviga resandet under terminen till Turkiet, Sälen, Thailand, mao. Jag lyckades alldeles nyss trixa mig till 9 dagars ledighet åt dottern till Florida, tack vare att det var min födelsedag under resan.......! Men det satt hårt åt.
Hur kan man då tolerera att barn/ungdomar missar timmar här och där av ren slentrian? Dag efter dag, vecka efter vecka, som det i många fall rör sig om?
Skolan har ju dessutom inte flextid (inte låg- och mellanstadiet i alla fall) som på vanliga jobb, utan lektionstiden är vad den är.
Ja, inte vet jag. Inga enkla lösningar finns det!

KL
Jag undrar lite över hur skollagen ställer sig till detta? Är det något som lärarna själva får bestämma? Finns det några riktlinjer? Jag menar, det är ju ett ganska vanligt problem i skolorna idag, vad jag förstår.
Den nya skollagen är t.ex. extremt petig numera med att elever inte får hur mycket ledighet som helst. 5 dagar per ÅR (inte termin) om inte väldigt speciella skäl föreligger! Slut på det eviga resandet under terminen till Turkiet, Sälen, Thailand, mao. Jag lyckades alldeles nyss trixa mig till 9 dagars ledighet åt dottern till Florida, tack vare att det var min födelsedag under resan.......! Men det satt hårt åt.
Hur kan man då tolerera att barn/ungdomar missar timmar här och där av ren slentrian? Dag efter dag, vecka efter vecka, som det i många fall rör sig om?
Skolan har ju dessutom inte flextid (inte låg- och mellanstadiet i alla fall) som på vanliga jobb, utan lektionstiden är vad den är.
Ja, inte vet jag. Inga enkla lösningar finns det![/QUOTE)

Nu visar det sig att om man ser till att eftersläntrare får ta igen tiden efter skolan eller på håltimmar har det en god effekt( i alla fall på vår skola)på sena ankomster. Man ser till att komma i tid. Vad gäller skolk samma sak man får ta igen tiden. Vi har också fall där elever ligger hemma vecka ut och vecka in där är det andra instanser som kopplas in. Föräldrar kan då också få betala vite. På gymnasiet fryser studiemedlet inne vid för hög frånvaro.

*knapp lån*
Jag tycker den här diskutionen är rätt löjlig. Varför ska det vara så svårt att begära att barnen ska komma i tid?
Skolan är uppbyggd på att ungarna är där i tid. Fine!
Sen om man väljer ett yrke med flextid, ja då får man flexa då.
Är det synd om folk som måste komma i tid?
Är det farligt att komma i tid?
Vi som bara har en buss om dagen att åka med, vi läser inte en bok i stället för att skynda oss, är vi korkade, eller är det rent synd om oss?

* Jenny *

kamomillo skrev:
Jag tycker den här diskutionen är rätt löjlig. Varför ska det vara så svårt att begära att barnen ska komma i tid?

Det är ju fritt att läsa, svara och diskutera i tråden.

kamomillo skrev:

Ja?

kamomillo skrev:

Absolut?

kamomillo skrev:
Nej
kamomillo skrev:

Nej varför skulle det vara farligt?
kamomillo skrev:
Vi som bara har en buss om dagen att åka med, vi läser inte en bok i stället för att skynda oss, är vi korkade, eller är det rent synd om oss?
Det kan ju inte jag svara för. Förstår inte alls vad det har med övriga diskussionen att göra?

Eftersom jag ändå läser delar av skollagen just nu då jag arbetar med likabehandlingsplanen ska jag kolla vad det står om tidspassning. Har dock den på jobbet;)

*knapp lån*

Därför att alla barn inte har samma förutsättningar. Alla har inte föräldrar som väcker dem på morgonen och ger dem frukost, det finns barn i grundskolan som förutom sig själva bär hela ansvaret på att småsyskon ska hinna till dagis, på att föräldrarna överhuvudtaget ska komma upp på morgonen etc.

Den är ju det. Och jag kan för mitt liv inte begripa varför det ska vara bättre att låsa barnen ute än att prata med dem om att smyga in snyggt.

Precis, själv har jag oerhört svårt för att tänka mig ett yrke utan flex. För andra fungerar det utmärkt.

Nej, men det är synd om den som har pissiga förutsättningar för att komma i tid och som straffas för detta istället för att hjälp med förutsättningarna.

Inte alls, förutom om man är mobbad då och mobbarna får chansen att ge sig på en just före lektionen. Eller någon som blir så skamsen av att komma försent och bli utelåst att den hellre väljer att ta sig hem och låtsas vara sjuk.

Varken eller, däremot kanske ni kan berömma er av att ha fungerande familjer. Men tro nu inte att det är så för alla. Ibland kanske det kan vara mödan värt att lyfta blicken och inse att allas våra förutsättningar är mycket olika.

Jag tycker att ett av målen med skolan är att lära folk komma i tid:angel:
Det har man nytta av senare i livet.
De flesta arbetsplatser har inte drop in.

Jobbar man på kontor så har man ofta flextid, andra har möjlighet att jobba hemifrån en hel del (vilket ju inte funkar just med skolan men jag lyfter fram det som exempel på flexibiliteten på arbetsplatser) osv.

Att lära folk att komma i tid är inget skolan gjort i min familj utan det lär man sig hemma. För att ta min egen dotter som exempel så händer det att även hon kommer sent till skolan ibland men det har ofta med skolan att göra kryper det snart fram. Hon får t.ex. migrän av lysrören i ett visst klassrum, en lärare har alldeles för stökigt i sin undervisning så hon mår dåligt...

Till sin fotbollsträning flera gånger i veckan i flera år har hon aldrig någonsin kommit försent vad jag vet. Ofta finns det alltså kanske helt andra orsaker bakom förseningar än lathet, försovning och snöstorm på bussen.

Det som någon skrev om ett annat klassrum att plugga i och eventuellt frukosterbjudande låter väldigt trevligt. Då kan ju även just de där barnen från stimmiga familjeförhållanden plockas upp.

Men vem har sagt att man blir utelåst för resten av lektionen? På vår skola handlade det om tio max femton minuter (jag minns inte vilket för det var inte min klass som tillämpade detta).

På min dotters skola kan det vara hela lektionen beroende på lärare som sagt. Då har ju barnet missat ännu mer grejer det inte kan ta igen senare. Läraren själv stannar ju inte och går igenom något under en kvarsittning i grupp med andra utan säger möjligtvis "läs igenom XYZ".

Varken eller, däremot kanske ni kan berömma er av att ha fungerande familjer. Men tro nu inte att det är så för alla. Ibland kanske det kan vara mödan värt att lyfta blicken och inse att allas våra förutsättningar är mycket olika.

:bow: :bow: :bow:

Min egen dotter skäms när hon är sen och det gjorde även jag. Smög in röd i ansiktet...det hindrar dock inte att både hon och jag ibland försenats av helt olika anledningar under vår skolgång. Men ja, även hon har vänner som helt skiter i att åka i tid till första lektionen om de inser att de blir sena. De får ju ändå inte komma in...

Ringa? Sedan när svarar lärarna i telefonen under genomgång på lektionstid? Man kan bara ringa skolans reception och de har knappast tid att springa med meddelanden till en internationell högstadieskola med 800 elever.

Vad jag vill minnas var det sällan någon klasskamrat som kom försent åk 1-6. Av någon märklig anledning var det ett problem som dök upp senare?
Hur som, mina lärare praktiserade låsningsprincipen. Inte på de första lektionerna där det togs hänsyn till trafikförseningar men därefter.
Jag ser/såg inga problem, själv har/hade jag inga problem att hålla tider och märkligt nog var det alltid samma personer som aldrig kunde hålla tiderna.
Har noterat att låsningspraxis även i hög grad gäller en hel del av de aktiviteter jag får ta del av som vuxen och märkligt nog verkar det fortfarande vara samma personer som har problem med att hålla tiderna.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama