För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Jag hade fått löneavdrag och fått blåsa i alkomätare pga sen ankomst.

Dessutom hade jag orsakat besvär för en hel grupp människor, DET hade varit värst för mig.

Ungefär som att jag i skolan skulle skämts ögonen ur mig och därför alltid såg till att vara i tid, hade förmånen att ha skolan på gångavstånd, att någon annan skulle orsaka min försening var inte särskilt troligt.

Om alla som kommer sent får vänta utanför, så stör de ju inte de som kom i tid. Det tycker jag är viktigast. Sen finns det ingen direkt poäng i att skälla på barnen för att de är sena.

Jag hade fått löneavdrag och fått blåsa i alkomätare pga sen ankomst.

Dessutom hade jag orsakat besvär för en hel grupp människor, DET hade varit värst för mig.

Fast nu pratar du ju om ditt jobb och där har vi ju alla helt olika villkor. För några yrkesgrupper är det jätteviktigt att vara i tid och andra kan jobba hemma osv.

Grejen med skolan är att de ju är där för att lära sig och det kan de inte göra om de blir utelåsta. Man missar alltså hela anledningen till deras skolgång - lärandet. Det var det jag ville diskutera bland annat.

Underordnat och kuvat? Jisses. Känner du dig underordnad och kuvad när du kommer försent till pendeltåget och dörrarna stängts så du får vänta tio minuter på nästa? Bättre hade varit att stanna hela tåget, bända upp dörrarna, gå på och försena och störa alla andra resenärer som var i god tid för att hinna med avgången?

Jag för min del, skulle känna mig KRÄNKT och HÅNAD (förutom underordnad och kuvad förstås). Det är väl klart att tunnelbanan ska vänta på MIG?! JAG är ju viktigast för MIG - alla andra får väl vänta..... :grin:

(Trallar DLK:s "Egon" för mig själv)... :p

Det här är något som togs upp i min sons högstadieskola där man hade problem med elever som ständigt kom för sent och därmed störde sina klasskamrater och formligen hackade sönder genomgångarna.
Skolan kom fram till att lärarna under en period skulle låsa dörrarna efter 10 minuter på morgonen (med hänsyn till ev sena bussar) och efter 5 minuter på övriga lektioner.
Givetvis fanns det även där föräldrar som på något konstigt sätt anser att deras barn ska få störa sina klasskamrater och som då ringde till skolverket för att höra om skolan fick låsa dörrarna. Skolverket svarade att det råder skolplikt, så om man låser dörrarna för resten av lektionen så ska eleven erbjudas kompensation genom att de får ta igen undervisningen under annan tid.
Så till er om undrar om det är tillåtet så: Ja. Och kompensationen lär nog inte uppfattas som positiv av alla som kommit för sent.

Ska även tillägga att efter tre månaders låsta dörrar så hade de sena ankomsterna minskat drastiskt.
Idag råder skolan den som sitter på en försenad buss, att ringa till skolans expedition. För givetvis är man inte ute efter de stackare som råkar ut för illa fungerande kollektivtrafik, utan efter de som helt enkelt inte tar hänsyn till sina medmänniskor och tycker att deras rätt att komma försent är större än klasskompisarnas rätt till lugn och ro och sammanhängande genomgångar.

Grejen med skolan är att de ju är där för att lära sig och det kan de inte göra om de blir utelåsta. Man missar alltså hela anledningen till deras skolgång - lärandet. Det var det jag ville diskutera bland annat.

Men lärandet sabbas ju för de 95% som inte är sena, de som är där för att lära sig. Är det mer ok än att de sena får vänta utanför i tio minuter? Pratar inte om utelåsning resten av lektionen/skoldagen givetvis.

Inte bara får alla andra vänta, alla andra blir dessutom störda i sitt lärande..

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama