För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

Nu är det knappast de jagsvaga barnen med lågt självförtroende som kommer försent gång efter annan. Du tror inte lärare då har koll på sina elever? Det kan jag lova dig att vi har.

Vilken underlig kommentar, från en lärare dessutom. Tyder det inte på dålig koll? Det är väl inte av naturen givet att medfödd ordentlighet och punktlighet ges samtidigt som dåligt självförtroende. Dessutom jagsvaghet? vad är det? Det följer förhoppningsvis inte dåligt självförtroende, hoppas du inte dömt ned en av dina elever som en jagsvag person. Jag är övertygad om att vi alla är födda med lika mycket innehåll!

Låter som att du tror att de fräcka typer i tänkta "nithalsband" som ramlar in försent gör det på pin kiv och hån, inte varenda gång i panik som du kanske inte ser. Medan de ordentliga små mössen travar in på rad och sitter tyst i bänkarna.

(Jag lovar dig, det är fullt möjligt att komma försent till hälften av lektionerna på en dag, år efter år, i panik, dåligt samvete och ångest varje gång. Med dåligt självförtroende och allt. Vill du ge en elev ett tips trots allt, så kan du försöka med -koncentrera dig på att vara i tid, inte på att inte komma försent... fick lära mig ganska sent, men det funkar faktiskt hyggligt.)

Dåligt självförtroende + medfödd tankspriddhet och tendensen att totalt försvinna in i en bok + inlärd generös attityd gentemot tid kan också göra att man kommer försent.

Jag har för övrigt fortfarande väldigt dåligt tålamod med tidshitlers och andra självrättfärdiga personer. Jag har med en bok, kommer en väninna en kvart försent så gör hon. Kommer någon i tid när jag bjudit till middag blir jag förvånad. Kommer de för tidigt (om det inte är en god vän) blir jag lätt irriterad, då får de dammsuga (en god vän får såklart också en uppgift, men det känns inte så pinsamt).

Och för den som tänker kommentera ngt syrligt om jobb så har jag en timma på mig att "komma i tid" 8-9, jag kommer ibland tidigare än den timman (dvs innan 8), aldrig senare. Jag har bara svårt att pricka in ett exakt klockslag.

Jag håller däremot med om att man bör komma i tid till lektioner i skolan och jag tycker metoden med låsa dörren i 5-10 minuter prick och sedan låsa upp fungerar bra det kan fösa om prioriteringarna från "kom inte försent" till "kom i, god, tid"...

Senast ändrad:

Vad är din lösning på problemet?

Jag ser det inte som min uppgift att ha en lösning på världens alla problem.

Det som bekymrar mig i den här frågan handlar dels om att lärare tar sig rätten att låsa barn ute (det förvånar mig att det ens är lagligt), och dels lärare som påstår sig ha full koll på barnen. Det är ju uppenbart osant, vi vet ju alla att många barn inte alls blir sedda i skola och att många barn falller mellan stolarna på en mängd sätt. Att lärare blundar för detta och påstår sig ha full koll, är väl det minst konstruktiva man överhuvudtaget kan tänka sig.

Jag ser det inte som min uppgift att ha en lösning på världens alla problem.

Det som bekymrar mig i den här frågan handlar dels om att lärare tar sig rätten att låsa barn ute (det förvånar mig att det ens är lagligt), och dels lärare som påstår sig ha full koll på barnen. Det är ju uppenbart osant, vi vet ju alla att många barn inte alls blir sedda i skola och att många barn falller mellan stolarna på en mängd sätt. Att lärare blundar för detta och påstår sig ha full koll, är väl det minst konstruktiva man överhuvudtaget kan tänka sig.

Det är lätt att klaga om man inte kan hitta lösningar. De barn som ofta faller mellan stolarna är barn vars föräldrar inte samarbetar med skolan utan håller sig så långt bort från den som möjligt.

De barn som ofta faller mellan stolarna är barn vars föräldrar inte samarbetar med skolan utan håller sig så långt bort från den som möjligt.

Vad är din lösning på det problemet?

Jag garanterar dig att varken jag eller mina barn haft föräldrar som "hållit sig borta från skolan".

Vilken underlig kommentar, från en lärare dessutom. Tyder det inte på dålig koll? Det är väl inte av naturen givet att medfödd ordentlighet och punktlighet ges samtidigt som dåligt självförtroende. Dessutom jagsvaghet? vad är det? Det följer förhoppningsvis inte dåligt självförtroende, hoppas du inte dömt ned en av dina elever som en jagsvag person. Jag är övertygad om att vi alla är födda med lika mycket innehåll!

Låter som att du tror att de fräcka typer i tänkta "nithalsband" som ramlar in försent gör det på pin kiv och hån, inte varenda gång i panik som du kanske inte ser. Medan de ordentliga små mössen travar in på rad och sitter tyst i bänkarna.

(Jag lovar dig, det är fullt möjligt att komma försent till hälften av lektionerna på en dag, år efter år, i panik, dåligt samvete och ångest varje gång. Med dåligt självförtroende och allt. Vill du ge en elev ett tips trots allt, så kan du försöka med -koncentrera dig på att vara i tid, inte på att inte komma försent... fick lära mig ganska sent, men det funkar faktiskt hyggligt.)

Dåligt självförtroende + medfödd tankspriddhet och tendensen att totalt försvinna in i en bok + inlärd generös attityd gentemot tid kan också göra att man kommer försent.

Jag har för övrigt fortfarande väldigt dåligt tålamod med tidshitlers och andra självrättfärdiga personer. Jag har med en bok, kommer en väninna en kvart försent så gör hon. Kommer någon i tid när jag bjudit till middag blir jag förvånad. Kommer de för tidigt (om det inte är en god vän) blir jag lätt irriterad, då får de dammsuga (en god vän får såklart också en uppgift, men det känns inte så pinsamt).

Och för den som tänker kommentera ngt syrligt om jobb så har jag en timma på mig att "komma i tid" 8-9, jag kommer ibland tidigare än den timman (dvs innan 8), aldrig senare. Jag har bara svårt att pricka in ett exakt klockslag.

Jag håller däremot med om att man bör komma i tid till lektioner i skolan och jag tycker metoden med låsa dörren i 5-10 minuter prick och sedan låsa upp fungerar bra det kan fösa om prioriteringarna från "kom inte försent" till "kom i, god, tid"...

På skolan har man inte flextid. Vad gäller jagsvag kommer det från en annat t har inlägg som du uppenbart har missat. Vad gäller att jag tror på att tuffingar i nithalsband är gruppen som kommer försent tror du fel. Är det vad du tror att de är dessa två ytterligheter som kommer försent?

Vad är din lösning på det problemet?

Jag garanterar dig att varken jag eller mina barn haft föräldrar som "hållit sig borta från skolan".

Min lösning på problemet är att göra klart vad som gäller. Det vill säga varför det inte är okay och då menar jag i första hand för alla elever som blir störda. Om man kommer försent får man ta igen tiden efter skolan och missar man genomgången får man den vid denna tid.

kl

För att ge ett perspektiv från en som gaanska nyligen gick i skolan själv (jag gissar att de flesta som skriver här är föräldrar med barn i skolålder, och det kanske var minst 15 år sedan de flesta av er gick i grundskolan?) så hade jag gärna sett att läraren låste dörren. Min storasyster hade så i högstadiet och gymnasiet och jag önskade verkligen att vi också hade det. Ni som skriver att skolan låser ute barn - det är inte så att man behöver låsa ute dem resten av lektionen. Här funkade det så att man öppnade den var tionde (eller var det 15:e?) minut. Men det minskade störningar för de andra som kom i tid avsevärt i vart fall. De som var sena satt på en bänk direkt utanför dörren (lämnades alltså INTE "vind för våg", som ni som skriver att skolan inte tar ansvar för utelåsta elever, verkar tro..). Min syster var nästan alltid i tid och när det någon gång hände att hon var sen fick hon vänta utanför som de andra som var sena. Och inte tog hon skada för det :)

Låter helt vansinnigt. Stämmer inte alls överens med min bild av vad som är bra pedagogik.

Men så är jag också ett stort fan av Montessorimodellen, där man anser att all form av extern belöning/bestraffning är negativt.

Tänk om svenska skolan kunde utformas så att barn faktiskt vill vara där? Så att barn vill lära? Bara för deras egen skull.

kl

För att ge ett perspektiv från en som gaanska nyligen gick i skolan själv (jag gissar att de flesta som skriver här är föräldrar med barn i skolålder, och det kanske var minst 15 år sedan de flesta av er gick i grundskolan?) så hade jag gärna sett att läraren låste dörren. Min storasyster hade så i högstadiet och gymnasiet och jag önskade verkligen att vi också hade det. Ni som skriver att skolan låser ute barn - det är inte så att man behöver låsa ute dem resten av lektionen. Här funkade det så att man öppnade den var tionde (eller var det 15:e?) minut. Men det minskade störningar för de andra som kom i tid avsevärt i vart fall. De som var sena satt på en bänk direkt utanför dörren (lämnades alltså INTE "vind för våg", som ni som skriver att skolan inte tar ansvar för utelåsta elever, verkar tro..). Min syster var nästan alltid i tid och när det någon gång hände att hon var sen fick hon vänta utanför som de andra som var sena. Och inte tog hon skada för det :)

Bra skrivet!

Min lösning på problemet är att göra klart vad som gäller. Det vill säga varför det inte är okay och då menar jag i första hand för alla elever som blir störda. Om man kommer försent får man ta igen tiden efter skolan och missar man genomgången får man den vid denna tid.

Så gör man i min dotters klass, där man under lång tid haft problem med elever som droppar inte lite då och då under dagens första lektion. Dörren stängs och eftersläntrarna får komma in sedan morgon-uppstarten är avklarad. Därefter läggs de förlorade minuterna ihop och dessa elever får ta igen dem genom en kvarsittning.

De som var sena satt på en bänk direkt utanför dörren (lämnades alltså INTE "vind för våg", som ni som skriver att skolan inte tar ansvar för utelåsta elever, verkar tro..).
Vem höll koll så att ungarna satt på bänken utanför dörren hela tiden då?

Man satte sig där frivilligt och väntade. Som det står i mitt inlägg handlar det om högstadiet och gymnasiet.

Nej men det känns som att du tror att en enda ytterlighet kommer försent.

dvs knappast de jagsvaga med dåligt självförtroende...

Tänk om svenska skolan kunde utformas så att barn faktiskt vill vara där? Så att barn vill lära? Bara för deras egen skull.

Saker är ibland tråkiga, det bara är så. Ibland måste man göra det som är tråkigt, det bara är så också.

Ingenting är alltid kul, även att äta gräddtårta och gå på kalas med ballonger blir långtråkigt efter några dagar. Till och med World of warcraft är ibland tråkigt, men ungdomarna tar sig igenom det ändå, för att få göra det roliga senare.

Dessutom vill väl de flesta elever vara i skolan, det är bara tråkigt ibland och det måste det få vara. Några enstaka procent tycker det är extra tråkigt, men alla lärare är och kan inte vara perfekta, för alla elever.

Senast ändrad:

Okej, så då har man alltså noll koll på dem som man låser ute. Jag säger varken bu eller bä om det men i ditt första inlägg låter det annorlunda.

På min skola hade folk aldrig stannat kvar där utan dragit runt på skolan istället. Eller gått ut och rökt.

Men skulle du ha låst dem ute? Skulle du själv acceptera det på ett möte dit du kom försent (med eller utan egen förskyllan).[/QUOTE)

Ja nu har ju jag lektioner så jag kan inte låsa andra lärare ute. Det skulle accepteras att jag blev utstängd.

På min skola hade folk aldrig stannat kvar där utan dragit runt på skolan istället. Eller gått ut och rökt.

Eller som någon annan skrev: lärt sig att det är bättre att inte komma alls än att komma lite försent.

En annan sak man lär sig är att om man är ett par minuter sen, är det bättre att ta det lugnt hemma en timme till, och sen komma i tid till nästa lektion istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama