För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

jo visst vore det bra om alla kom i tid men det kanske är så att Olle är mobbad och vågar därför inte gå in på skolan förrens lektionerna börjat och eleverna har börjat gå in i klassrummen så han slipper ut utsatt för det ena och de andra. Eller så är det Anna som bor ihop med sin mor som gärna dricker lite extra och Anna får sköta allt själv på morgonen och har kanske småsyskon som hon får hjälpa och hinner kanske därmed inte alltid exakt i tid. Finns ju flera orsaker än "lata" barn som inte går upp i tid.

Fast bra lärare har koll på sådana barn. Man blir ju mer förlåtande i sådana situationer. Man MÅSTE ha en dialog med vårdnadshavarna om barn som kpmmer sent ofta. Att låsa klassrummet vid en genomgång är ett gränsfall.
Det är hemskt störande med sena elever, men smyger de in så får de helt enkelt fråga kompisen sen om vad man missat.
Händer ju tom på högskolan att ett gäng kommer in pratandes till föreläsningar som startat för tio min sen. Så det är vanligt i alla skolformer.

Det var ju precis det som Ninni112 skrev, att ett sådant samtal genomfördes efter lektionen.

Nej.

Detta var en kommentar till vad hon skrev om någon hon skulle möta kom sent. Det hade inget med sent barn till lektionstid att göra.

Senast ändrad:

Aha, då är jag med.

För övrigt håller jag med henne på den punkten. Blir man försenad av ngn anledning så är det numera enkelt att ta upp sin mobiltelefon och antingen ringa eller slänga iväg ett sms. Skulle det vara ngn större olycka som inträffat, vilket tursamt nog tenderar att vara rätt ovanligt, så lär det gå att reda ut det hela i efterhand.

Jag är väl inte den som blir förbannad överlag, känns onödigt.

Dock har jag ingen i min umgängeskrets som medvetet sölar och kommer för sent för att jävlas med mig heller. Men vi är alla olika och detta blev en lite OT-diskussion.

Nej, förbannad är kanske att ta i. Däremot anser jag att det är respektlöst. Det är trots allt inget större problem att höra av sig om man av någon anledning blir sen. Så gör jag alltid om jag inser att jag kommer bli försenad. Då slipper ju den andre gå och bli irriterad eller för den delen orolig.

Jag hade några lärare som gjorde så i högstadiet och i gymnasiet. Jag lärde mig att det var bättre att inte komma alls, än att vara lite sen.

Absolut, men om man av någon anledning inte kan meddelas sig så står jag fast vid vad jag tidigare sagt.

Men det spelar ju ingen roll om det är samma personer eller inte. Det stör lika mycket oavsett VEM som kommer efter utsatt tid.

Jag tycker att ett av målen med skolan är att lära folk komma i tid:angel:
Det har man nytta av senare i livet.

I mycket begränsad omfattning, enligt min erfarenhet. Ingenting jag någonsin har upplevt kan ens jämföras med skolan när det gäller kravet på punktlighet.

Ditt sätt att försvara "uppfostringsmetoder" som uteslutning ur gruppen, och det utan att ta någon som helst hänsyn till vad som är orsaken till att barnen kommer försent, plus din totala blindhet för vad det kan betyda för ett redan jagsvagt barn med lågt självförtroende att dessutom "välkomnas" av en låst dörr, gör mig mycket tacksam att mina barn inte har haft dig som lärare. Jag hade tagit mina barn ur skolan om deras lärare hade resonerat som du, trots att just mina barn inte har haft några problem med att komma i tid.

+1

Sedan förstår jag inte varför man känner att man kan bete sig mot barn som man inte skulle bete sig mot vuxna.

Sedan förstår jag inte varför man känner att man kan bete sig mot barn som man inte skulle bete sig mot vuxna.

Nej, verkligen inte. Dom jag är uppfostrad och lärd, så ska man respektera de svaga (barn, sjuka, mm) mer än andra, inte mindre.

Att straffa ett barn för något det har misslyckats med och högst troligt mår dåligt över på något vis, med att låsa det ute - jag betvivlar starkt att det ens är tillåtet för en skola att göra så. Vi har ju skolplikt, och skolan har ansvaret för barnen under skoltiden. Hur tar man ansvar för ett utelåst barn?

I mycket begränsad omfattning, enligt min erfarenhet. Ingenting jag någonsin har upplevt kan ens jämföras med skolan när det gäller kravet på punktlighet.

Ditt sätt att försvara "uppfostringsmetoder" som uteslutning ur gruppen, och det utan att ta någon som helst hänsyn till vad som är orsaken till att barnen kommer försent, plus din totala blindhet för vad det kan betyda för ett redan jagsvagt barn med lågt självförtroende att dessutom "välkomnas" av en låst dörr, gör mig mycket tacksam att mina barn inte har haft dig som lärare. Jag hade tagit mina barn ur skolan om deras lärare hade resonerat som du, trots att just mina barn inte har haft några problem med att komma i tid.

Nu är det knappast de jagsvaga barnen med lågt självförtroende som kommer försent gång efter annan. Du tror inte lärare då har koll på sina elever? Det kan jag lova dig att vi har.

Nu är det knappast de jagsvaga barnen med lågt självförtroende som kommer försent gång efter annan. Du tror inte lärare då har koll på sina elever? Det kan jag lova dig att vi har.

Och den kollen gör att det är ok att låsa dem ute? Jag kan lova dig att jag inte litar på lärare som säger att de har koll om jag inte också själv ser att det verkar stämma.

Och den kollen gör att det är ok att låsa dem ute? Jag kan lova dig att jag inte litar på lärare som säger att de har koll om jag inte också själv ser att det verkar stämma.

Nu förstår jag inte vad du menar. Förhoppningsvis har du koll på dina egna barn och ser till att de kommer i tid. Om du märker att de blir försenade antar jag att du ringer till klassläraren. Eller menar du att du inte litar på lärare överhuvudtaget och ska kolla om deras bedömningar vad gäller andras barn.

Nu förstår jag inte vad du menar.

Både mina barn och jag själv har ramlat mellan stolarna tillräckligt hårt och tillräckligt många gånger i skolan för att det inte ska räcka för mig att en lärare påstår sig ha koll på barnen. De hade inte koll på mig, de hade inte koll på särskilt mitt ena barn.

Trots dessa tillkortakommanden från lärarnas sida har jag blivit högutbildad och barnen är på väg att bli det. Det är inte våra respektive tidigare lärares förtjänst. Tvärtom, faktiskt.

Jag har helt enkelt ingen som helst anledning att tro att en lärare som påstår sig ha koll på barnen också har det. När samma lärare försvarar utestängning av barn, framstår vederbörande inte som särskilt förtroendeingivande för mig.

+1

Visst är det underligt?!

Sådant som aldrig skulle få förekomma mot vuxna räknas vara helt ok att man utsätter barn för, bara för att de inte kan försvara sig på samma sätt. Skamligt.

*kl*
Jag kan inte låta bli och fundera över vilken lösning ni har som tycker att det är helt fel att låsa dörren?

Jag har varit en av de där som alltid har varit i tid och blivit otroligt frusterad på att inte få komma igång med lektionen förrens efter 10-15 min pga alla dem som inte orkade ta sig till lektions salen i tid. Och då pratar vi mellanstadiet och uppåt, då man faktiskt är tillräckligt gamal att kunna klockan och ta lite ansvar för sin egen tid.

Och visst självklart finns det undantagsfall, men en stor del av dem som kommer för sent gör det av rent slarv och ingen förståelse för sina medmänniskor.

Både mina barn och jag själv har ramlat mellan stolarna tillräckligt hårt och tillräckligt många gånger i skolan för att det inte ska räcka för mig att en lärare påstår sig ha koll på barnen. De hade inte koll på mig, de hade inte koll på särskilt mitt ena barn.

Trots dessa tillkortakommanden från lärarnas sida har jag blivit högutbildad och barnen är på väg att bli det. Det är inte våra respektive tidigare lärares förtjänst. Tvärtom, faktiskt.

Jag har helt enkelt ingen som helst anledning att tro att en lärare som påstår sig ha koll på barnen också har det. När samma lärare försvarar utestängning av barn, framstår vederbörande inte som särskilt förtroendeingivande för mig.

Vad är din lösning på problemet?

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV