För sen ankomst - får inte komma in

Sv: För sen ankomst - får inte komma in

För att förtydliga, självklart så måste ju läraren öppna dörren efter 5-7 minuter dvs när de 15 försentkommarna samlats utanför och kan släppas in på en gång, eller genomgången är färdig.

Kort sagt det kan funka om dörren låses prick och låses upp några minuter senare för att sedan fortsätta vara öppen hela lektionen.

Att låsa dörren prick och låta den vara låst är ju mer än urdumt och korkat. Kommer nog att lära samtliga som råkar komma sent enstaka gånger att skolk inte är så farligt i alla fall. Man missar ju inget viktigt nog att läraren ska bry sig om huruvida man är på lektionen för en så liten sak som komma 1 minut försent...

Det jag tycker är betänkansvärt är att det inte är till de bra och engagerande lärarna som det kommer mycket förseningar!

Ptr

Det var det dummaste, jag kom försent till alla lärare, utan urskiljning. Det beror på att jag helt enkelt är sådan som person. Likadant såvitt jag märkte på övriga i klassen, vissa kamrater var punktliga, andra inte. Oavsett lärare o lektion. Vissa människor är punktliga och ordentliga, andra behöver hjälp att inse allvaret i situationen :rofl:.

Jenny har SÅ rätt i sina inlägg!

kl
Varför som förälder bekymra sig om utelåsning? Se till att barnen kommer i tid istället.

Men man kan inte råda över allt, det är helt omöjligt. Jag kan garantera att både du och kamomillo kommit sent någon gång över något som ni inte kan råda över. Här låses ju alla ut oavsett vad som gjort att man är sen och det tycker jag är fel, så skulle man aldrig bete sig mot vuxna?

Är det barn som satt i system att komma sent får man ta tag i problemet, det är inget snack om saken.

Att låsa dörren prick och låta den vara låst är ju mer än urdumt och korkat. Kommer nog att lära samtliga som råkar komma sent enstaka gånger att skolk inte är så farligt i alla fall. Man missar ju inget viktigt nog att läraren ska bry sig om huruvida man är på lektionen för en så liten sak som komma 1 minut försent...

Ja det är så det har blivit för flera av de som kommer sent regelbundet. De ser det som att det inte är viktigt nog att ta in det de missat eftersom de ändå inte får komma in.

Jag har varit! Och härifrån går bara en buss varje morgon... Alltså var barnen med på bussen varje morgon. De är inte konstigare än så!

Jo, fast nu pratade jag ju om t.ex. invandrarföräldrar i Rosengård och andra utsatta delar av Malmö som ska få iväg fem-sex barn i olika åldrar och som kanske själva gett upp om tillvaron pga långtidsarbetslöshet (alla är inte så i Rosengård utan det finns jätteharmoniska familjer också vilket media inte tror men jag tar detta som ett exempel eftersom det gäller barn på min dotters skola). De har alltså inte fått upp sina barn och så straffas barnen med utelåsning och lär sig ännu mindre av det som just de så väl skulle behöva...

Som lärare kan man inte kolla av med alla varför de kommer för sent, då stör ju det lika mycket som om eleverna skulle droppa in... Sen kan man föra ett samtal med eleverna efteråt och prata om det.
Vi har haft låsningsregeln till och från efter behov (bara till första lektionen) och de elever som är sena måste få annan undervisning, de får inte bara bli utelåsta. De kan då gå till skolvärden och få jobba där de minutrarna tills jag öppnar. Jag tog allting upp detta på föräldramöten när det var dags igen för att skärpa det kär med att komma i tid och de tyckte det var bra. Och ja, om man ville fick man stanna kvar och prata med mig om man inte vågade framföra sin åsikt inför andra föräldrar. Allt detta gäller högstadieelever!
Tänk på de eleverna och dag ut och dag in måste höra läraren dra genomgången 3-4 ggr och bli avbruten hela tiden när någon rycket i dörren. DET är verkligen imte rättvist. Det är ju de som sköter sig, och ändå blir de drabbade...
Och nej, jag har aldrig kommit för sent till en lektion som lärare i 15 år.
De krav jag ställer på eleverna måste jag ju själv kunna leva upp till?!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, fast nu pratade jag ju om t.ex. invandrarföräldrar i Rosengård och andra utsatta delar av Malmö som ska få iväg fem-sex barn i olika åldrar och som kanske själva gett upp om tillvaron pga långtidsarbetslöshet (alla är inte så i Rosengård utan det finns jätteharmoniska familjer också vilket media inte tror men jag tar detta som ett exempel eftersom det gäller barn på min dotters skola). De har alltså inte fått upp sina barn och så straffas barnen med utelåsning och lär sig ännu mindre av det som just de så väl skulle behöva...

Har eleverna sådana problem fångas de upp på annat sätt på min skola. De har ofta andra rutiner för sina skoldagar, individuella anpassningar.

Jag tycker att det är en usel idé att tvångsstraffa alla som kommer för sent och det står jag fast vid.

Jag har aldrig påstått att du ska kolla med alla som kommer för sent av vilken anledningen de kommer, men du som lärare måste väl uppmärksamma om det är samma personer?

Jag tycker att det är en usel idé att tvångsstraffa alla som kommer för sent och det står jag fast vid.

Jag har aldrig påstått att du ska kolla med alla som kommer för sent av vilken anledningen de kommer, men du som lärare måste väl uppmärksamma om det är samma personer?

Men det spelar ju ingen roll om det är samma personer eller inte. Det stör lika mycket oavsett VEM som kommer efter utsatt tid.
Om 5 av 25 ska rycka i dörren efter utsatt tid så stör det 5 ggr under en 40 minuters lektionstid. :crazy:

Jag tycker att ett av målen med skolan är att lära folk komma i tid:angel:
Det har man nytta av senare i livet.
De flesta arbetsplatser har inte drop in. och man får ju inte precis respekt av sina medmänniskor om man är en sån som vanemässigt inte kommer i tid.

Och som svar på din fråga tidigare i tråden. '
NEJ jag försover mej inte. Och jag kommer inte försent. Mina medmänniskor ska inte behöva slösa dyrbar tid på att vänta på mej.
Jag vill inte heller använda tid till att vänta på andra....
* Jenny *

Självklart kan inte en som kommer för sent pga bussförsening komma in medans en som bara hängde i cafeterian inte får komma in. Regeln gäller för ALLA. Men om du läste noga vad jag skrev så samtalar man med eleverna sedan och där konstaterar man orsaken. Jag sitter inte och ringer hem om Kalles buss är sen eller om Ali råkar försova sig en gång. Har vi däremot någon som ofta är sen så tar man kontakt med hemmet och reder ut det därifrån.
Ibland är det så att man har jobbigt hemma och pga det kommer för sent. Då kan det passa bättre att börja dagens första minutrar med plugg eller bra samtal hos skolvärden. Man kanske kan få frukost om man inte får det hemma osv.
De gånger vi hat haft den här regeln så finns det inga frustrationer. Läraren blir inte irriterad av att bli avbruten, eleverna som är i tid får arbeta i fred, de som är sena blir inte ifrågasatta direkt när se kommer utan får en ganska trevlig start på dagen ändå. När läraren sedan talar med de försenade eleverna så är det i en ton där man vill reda ut varför. Inte anklagande alltså.
Men som sagt, istället för att bli upprörd över de reglerna som finns angående försening på vissa skolor, se till att komma i tid istället.

Jag personligen blir jävligt arg om en person jag väntar på är sen, den personen tar min tid. Tex om man ska samåka och personen är sen. Jävligt egoistiskt tycker jag.
Tack å hej!

Du ser allt så svart och vitt.

Du frågar alltså inte personen vad som förorsakade förseningen? Du blir bara jävligt arg för att denne har spillt din tid, det är en jävla egoist, punkt och slut.

Tack och hej

Vi diskuterar fortfarande olika saker.

Du kan råka ut för saker du inte kan råda över, det innefattar inte försovning. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du är lärd att komma i tid om bussen är jätte-sen m.m orsaker.

Vi diskuterar fortfarande olika saker.

Du kan råka ut för saker du inte kan råda över, det innefattar inte försovning. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du är lärd att komma i tid om bussen är jätte-sen m.m orsaker.

Jag förstår vad du menar, snöstormar, vulkanutbrott, eller gud vet vad? MEN... lika förb... stör dom eleverna som kommer sent undervisningen!
Givetvis har skolan förståelse för naturkatastrofer:)
Men att lärare har elever som satt i system att komma sent/föräldrar som inte får i väg sina barn, är nog grymt irriterande.
TYVÄRR går det ut över dom som kommer sent endast 1 ggr termin... MEN dom som kommer sent sällan lider säkert inte så mycket av att bli utstängda en lektion/termin.
Värre är det för dom som verkligen inte kan komma i tid... Det finns ju folk som har svårt med tider.

* Jenny *

Du frågar alltså inte personen vad som förorsakade förseningen? Du blir bara jävligt arg för att denne har spillt din tid, det är en jävla egoist, punkt och slut.

Det var ju precis det som Ninni112 skrev, att ett sådant samtal genomfördes efter lektionen.

Det går alldeles utmärkt att stanna kvar efter skolan och ta igen missad tid.

Om man åker buss då? Ska föräldrarna åka och hämta barnet på skolan då efter dom slutat jobbet?
Och vem ska passa barnet fram tills föräldrarna kan komma?
Säg att du kom 30 min sent för du missade bussen på morgonen och blev inkörd till skolan av mamma/pappa och får då sitta kvar 30 min efter skolan och därmed missa bussen hem och du slutar 15:00 och mamma/pappa slutar 18:00.. Vem ska stanna på skolan med barnet i 3 timmar?

Felet med de som låser ute och inte låter barnen komma in förrens nästa lektion är att om barnen ser att "nä jag kommer inte hinna dit i tid idag" ja då stannar dom hemma och sover längre och kommer till skolan till nästa lektion. Eller inte kommer alls.

Ska det låsas så bör det finnas någon extra lärare som har ett klassrum där sena elever får sätta sig och läsa läxor eller annat fram tills dom blir insläppta till sin klass. Så dom har nått att göra under tiden och att någon har koll på dom. Och då störs inte lektionen.

Ska det låsas så bör det finnas någon extra lärare som har ett klassrum där sena elever får sätta sig och läsa läxor eller annat fram tills dom blir insläppta till sin klass. Så dom har nått att göra under tiden och att någon har koll på dom. Och då störs inte lektionen.

De vore de absolut bästa!:bow:
Men från vart ska dom resurserna tas? Skolan har ju inte ett överflöd av pengar, och Inte av pedagoger heller...
Ska föräldrarna betala för att deras barn inte kommer i tid? ( de är väl ändå deras ansvar? inte skolans?)
Eller ska de tas från skolans resurser i övrigt?
Eller ska ALLA föräldrar betala en "sen ankomst peng"?
JAG tycker att det är enklare och billigare att se till att barnen kommer i tid, Ja ja... jordbävningar undantaget:o

* Jenny *

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV