Spontana sympatiröster ÄVEN från dem som inte är insatta. Sedan fick de naturligtvis sympatiröster från dem som medvetet agerade pro-israeliskt utifrån konflikten. Samt från dem som röstade som uttryck för att vara "mot vänstern".
Poängen i mitt inlägg var att det kom röster från flera olika håll, som inte handlade om att man gillade låten (som svar till din fråga om det var förvånande att de fick så mycket röster). Rösterna från politiska högersidan och pro-israeler hade kommit oavsett burop i arenan under veckan, men jag tror att de fick en mängd extra sympatiröster från tittare som inte brukar ta ställning i konflikten, och som var mer spontana i sitt sympatiröstande. Och dessa tror jag kunde ha agerat annorlunda om det inte varit så mycket burop och diskussion om buropen under veckan. Därav att jag tyckte de var mer intressanta att diskutera, de andra förväntade stödrösterna är ju vad de är.
Hur det är att leva som HBTQ i Mellanöstern vet jag inte varför du tar upp. ESC är ju inte en tävling där man rösta fram bästa landet att leva i. Och Palestina är ju inte ens med, så hur får du detta till att bli en röstning om det är bäst att leva som Queer i Israel eller Palestina?
Mtp att du tog upp att sympatiröster för Israel var från folk som inte är så insatta så tyckte jag att det var lämpligt att nyansera det lite.