Eurovision Song Contest 2024

Jo, det såg jag, men jag tycker det blir märkligt att ta enbart en jury som exempel. Det finns ju en anledning till att vi använder fler.
Blir ju lite som att hävda ett skevt resultat för att Estland fick en tolva av folket i Lettland, men bara kom på en 20:e plats.
25 juryer av 37 nollade Israel. Man behöver inte ens vara konspiratorisk för att se att det är något mer än musikalisk kvalité som bedömts då.

Inte läst mer än de första o sista. Gillar inte att Nemo höll upp en binär-flagga! I Eurovision representerar deltagarna sitt land och inget annat, därför borde det vara förbjudet att flagga med något annat än sitt lands flagga. Artisternas könstillhörighet har inget att göra med deras röst och musikalitet.

Det hör väl egentligen inte hit (utom kanske indirekt på så sätt att en betydande del av eurovisions publik tillhör HBTQ+), men jag tycker verkligen inte att man med gott samvete kan använda HBTQ+ som slagträ i den här frågan.

Av flera skäl där några avgörande redan nämnts men också för att Israel bland annat har en minister som kallat sig själv för fascistisk homofob och har jämfört samkönade äktenskap med incest. En av flera öppet homofoba ministrar. Är det detta man ska vara "tacksam" och rösta på Israels ballad för? Då ligger ribban på golvet. Och även om man kanske tycker att det finns grader i helvetet och därför uppskattar ministerns försäkran om att han ändå inte vill stena homosexuella, eller om man personligen anser att detta inte alls är en särskilt farlig utveckling i Israel, vad vet jag, så kan man fortfarande inte utan vidare släta över den ganska så högerextrema regeringens hållning i HBTQ-frågan för att rättfärdiga Israels krigföring. För det är två skilda saker.
En betydande del av Eurovisions publik är sannolikt inte hbtq. De som slår på tv:n på lördagen, och kanske även i veckan, och röstar är många fler än hardcorefansen, där tillräckligt många är i regnbågen för att man ska tala om the gay vote. (Förmodligen gick den igår till UK, Schweiz och Irland). De verkliga fansen syns och hörs mycket, men publiken är större än så.

25 juryer av 37 nollade Israel. Man behöver inte ens vara konspiratorisk för att se att det är något mer än musikalisk kvalité som bedömts då.
Fast det ÄR ju mer än musikalisk kvalitet som bedöms? Smaken är ju olika, även bland professionella i branschen.

Här är en instagrampost från Anders Bagge i ämnet:

44D743D5-48FE-4FA6-9B16-348C04A0700D.webp

Så uppenbarligen fanns det folk i branschen som inte blev förtjusta i Israel. Och det är ju även värt att komma ihåg att vid varje juryröstning var det fler bidrag som inte fick poäng än som fick poäng.

Inte läst mer än de första o sista. Gillar inte att Nemo höll upp en binär-flagga! I Eurovision representerar deltagarna sitt land och inget annat, därför borde det vara förbjudet att flagga med något annat än sitt lands flagga. Artisternas könstillhörighet har inget att göra med deras röst och musikalitet.
De enda flaggor som är tillåtna är nationsflaggor samt Prideflaggan, om den inte används i politiskt syfte (t ex mot länder som är hårda mot hbtq).

Eftersom pride är tillåten tycker jag att även Nemos flagga borde varit. Hen är stolt icke-binär och det är såklart jättestort för hen att bli första icke-binära vinnare.

Jag tycker att man måste se över regelverket till nästa år. Som det är nu så finns det för mycket kryphål om man vill förmedla nån form av politik. Den som gör det, då borde det landet inte få vara med i kommande års upplaga av ESC

Fast prideflaggan är ju tillåten, och den här flaggan är väl ett slags förlängning på den. Så förstår inte hur man kan ha invändningar.

Fast det ÄR ju mer än musikalisk kvalitet som bedöms? Smaken är ju olika, även bland professionella i branschen.

Visa bifogad fil 145163

Så uppenbarligen fanns det folk i branschen som inte blev förtjusta i Israel. Och det är ju även värt att komma ihåg att vid varje juryröstning var det fler bidrag som inte fick poäng än som fick poäng.
Jag listade bedömningskriterierna i ett tidigare inlägg och har nog aldrig påstått att ALLA i branschen, och framförallt inte Bagge, skulle tycka lika.

Visa bifogad fil 145163

Israel inte omnämnt alls?

Jag listade bedömningskriterierna i ett tidigare inlägg och har nog aldrig påstått att ALLA i branschen, och framförallt inte Bagge, skulle tycka lika.
Och då är det väl även rimligt att de i juryn inte tycker lika heller? Vissa kanske ville ge poäng till Israel, men inte alla, och då hamnade poängen på andra bidrag istället? Jag tycker helt enkelt inte det är konstigt (men visst, jag tycker själv inte att Israels bidrag var fantastiskt så det påverkar såklart min syn).

En betydande del av Eurovisions publik är sannolikt inte hbtq. De som slår på tv:n på lördagen, och kanske även i veckan, och röstar är många fler än hardcorefansen, där tillräckligt många är i regnbågen för att man ska tala om the gay vote. (Förmodligen gick den igår till UK, Schweiz och Irland). De verkliga fansen syns och hörs mycket, men publiken är större än så.
Inte i betydelsen antal totalt som ser på tävlingen nej, men sett till synlighet och kulturellt inflytande så är det väl inte så att HBTQ+-communityn försvinner helt i skuggan av samhällets heterosexuella norm i eurovision-sammanhang direkt. Till skillnad från i många andra sammanhang. I den meningen är man en viktig grupp och kanske mer "närvarande" i eurovision än på andra stora event där man mycket väl kanske kan vara lika många numerärt som i eurovision men i princip är osynliggjorda. Ja visst är det mycket viktigt att poängtera att man inte kan prata om the gay vote generellt, och det var väl inte riktigt det mitt inlägg berörde heller. Men ja, jag tror alltså för tydlighetens skull inte alls att det är gruppen HBTQ+ som röstat politiskt på Israel, allt tyder ju på att det snarare är högern i så fall. Och den är traditionellt ganska så heterosexuell i sina prioriteringar, vilket man brukar se i valrapporter.

Senast ändrad:

Jag kan på ett sätt hålla med. Om jag skulle leka djävulens advokat lite:

Om man är för yttrandefrihet ska det gälla alla (inom det aktuella landets lagars gränser) och inte bara de som råkar tycka samma som man själv. Att förbjuda alla flaggor utom deltagarländernas är därför en rätt bra lösning. När man sen har tillåtit Prideflaggan så blir det ett sätt att begränsa yttrandefriheten till att bara gälla de som tycker likadant som man själv. Det finns ju andra rörelser i världen som man kan tänka sig att någon hade velat uppmärksamma lite extra genom att göra flaggan synlig på ett så stort evenemang som ESC. Men är det verkligen det ESC är till för? För att olika rörelser, grupper och åsikter ska få uppmärksamhet?

Hur bra jag än tycker att det är att ESC är lite av ett safe space för HBTQ så känns det också som att det blir en hel del virtue signalling. Man kan inte riktigt lita på att folk har de åsikter de har för om de inte sagt sig ha dem när de tävlar i ESC så hade de blivit sågade vid fotknölarna och totalt cancellade.

Jag kan på ett sätt hålla med. Om jag skulle leka djävulens advokat lite:

Om man är för yttrandefrihet ska det gälla alla (inom det aktuella landets lagars gränser) och inte bara de som råkar tycka samma som man själv. Att förbjuda alla flaggor utom deltagarländernas är därför en rätt bra lösning. När man sen har tillåtit Prideflaggan så blir det ett sätt att begränsa yttrandefriheten till att bara gälla de som tycker likadant som man själv. Det finns ju andra rörelser i världen som man kan tänka sig att någon hade velat uppmärksamma lite extra genom att göra flaggan synlig på ett så stort evenemang som ESC. Men är det verkligen det ESC är till för? För att olika rörelser, grupper och åsikter ska få uppmärksamhet?

Hur bra jag än tycker att det är att ESC är lite av ett safe space för HBTQ så känns det också som att det blir en hel del virtue signalling. Man kan inte riktigt lita på att folk har de åsikter de har för om de inte sagt sig ha dem när de tävlar i ESC så hade de blivit sågade vid fotknölarna och totalt cancellade.
Jag har extremt svårt att se att någons yttrandefrihet begränsas av en prideflagga, som liksom hissas över stora delar av världen på allt från stadshus till ambassader och residensboenden för statsöverhuvuden. Och gällande ett evenemang som har en så många queera kopplingar som Eurovision har så känns det ännu mer naturligt. Liksom, det är inte så mycket "åsikter" som att flaggan symboliserar representation, respekt och tolerans.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 283
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 175
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 823
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama