Fast detta är en grov generalisering och i linje med samma bevisföring som motpart enligt inlägg står för. Och nej jag är fortfarande inte moderat. Möjligtvis liberal men vete fan för tillfället.
Finns flera ganska raljerande inlägg i tråden. Och det är onödigt och gör nog att många undviker trådar som denna.
Jag tillhör dem som tycker att det kan och ska ställas krav på myndiga vuxna människor. Men är fullt medveten om att det krävs insatser , T ex ekonomisk.
Det finns en hel del människor som aldrig sparat alls utan levt från lön till lön. Självklart finns de som aldrig haft möjlighet att spara men det finns också en del som gör av med allt. Med eller utan barn. Och när då det t ex tillkommer en sjukskrivning är katastrof nära. Eller att hunden blir svårt sjuk, vips går det inte att betala hyran. Och ett mindre bra lån tas osv.
Jag tycker också att det är oerhört tråkigt att det fortfarande är så att utbildning styrs så mycket av vad föräldrars utbildningsnivå är. Och att det även påverkar så grundläggande och självklara ämnen som svenska och matematik.
Jag tycker också att båda föräldrar ska ta ansvar för sina barn. Där drabbas mammor hårt både ekonomiskt och ansvarsmässigt.
Och det borde göras en utbildningsinsats om att handla på kredit och vad ränta kostar.
Inledning av tråden handlade om något annat sen skenade argumenten.
Det kommer alltid finnas ett behov av stöd. Sedan kommer det alltid finnas personer som sätter sig i skiten helt på egen hand, om och om igen.
Jag tycker också att det är oerhört märkligt att det i Sverige inte går att leva på sin lön om man har barn som ensamstående. Det är fullkomligt orimligt. Skatten måste sänkas och även boendekostnader. Jag är för systematisk hyressättning (går att läsa om hos hyresgästföreningen)och att bostadsföretag ska , skattefritt, kunna sätta av underhållskostnader.
Ganska less på att få epitet som vidrig människa, hemsk människosyn för att det är min åsikt att människor, oftast, är fullt kapabla att klara av sina egna liv. Att det alltid kommer finnas de som ska ha och få hjälp är självklart.
Trådstarten handlade väl om journalistik? Där
@LadyCovergirl tyckte den inte var väl genomförd?