Ja detta är ju mycket enklare att svara på än mycket annat i tråden! Tack för det
Tanken att individer kommer göra sämre val och ta mindre ansvar ifall vi skyddar dem från konsekvenserna av sina dåliga val och bristande ansvar, är ju logiskt begriplig. Den tanken utgår ju ifrån att individer i vårt samhälle har stora möjligheter att förändra sin situation. Där kan man ju ha ett mer eller mindre socioekonomiskt perspektiv.
Håller absolut med om att man även måste se barnens perspektiv och vill absolut ha stöd till barnfamiljer för att utjämna de orättvisor vi ärver från våra föräldrar.
Vad jag inte håller med om är att se barnen som en kostnad för samhället. (Här blir det lite KL) Nu föds det 1.67 barn per kvinna i Sverige. Om alla som är vuxna nu ska kunna gå i pension och leva i nån slags välfärd så behövs ju de yngre generationerna. Hur många barn skulle födas i Sverige om enbart de som
vet att de kan försörja barnen hela uppväxten skaffar barn? Om alla som är osäkra på att de klarar förändringar i konjunkturen, förändrad hälsa, eventuell utbrändhet, våld i familjen, förändringar på arbetsmarknad och bostadsmarknad, energipriser med mera med mera, om alla de avstår barn, hur skulle samhället bli om 30 år? Vilka ska vårda pensionärerna? Vilka ska arbeta i skolorna? Vilka ska
utgöra samhället?
Många av oss som lever idag gör ju det för att generationer innan oss har skaffat barn. Och i väldigt många fall visste de ju inte hur det skulle gå och många barn har fått lämnas till släktingar eller främlingar och många har svultit ihjäl. Ändå har folk valt att fortplanta sig. Hur många av oss skulle vara födda ifall de som inte hade egendom nog att på förhand veta om de skulle klara sig skaffat barn?
Jag tolkar det som hon menar många i samhället i stort inte just i denna tråd. Och jag tycker nog att jag stöter på rätt många som driver skyll dig själv-linjen. Men det kan vara så att jag provocerar fram detta hos folk också