Ja. Jag skrev att livet händer ibland och att dessa föräldrar självklart ska få stöd från samhället. Jag anser självklart inte heller att vi ska tvinga kvinnor till abort. Det torde vara ett fåtal personer som detta gäller.
Nu blir det ju anekdotiskt. Men i min lilla bekantskapskrets så finns det flera ensamstående mammor som har valt att skaffa barn trots dåliga förutsättningar (inget jobb, ingen utbildning och inget sparkapital) när barnet blev till. Det jag menar är att det är deras val, och då måste de ta konsekvenserna för det valet. Det som gör det så svårt i detta läge är att barnen inte ska behöva bli straffade, utan bör garanteras en trygg uppväxt. Jag har inga svar på hur det ska gå till, men jag tror inte att viljan att betala skatt och bidra till att ensamstående föräldrar får det lättare ökar om vi inte samtidigt kan diskutera kring föräldrarnas ansvar.
Det är ju som du säger svårt, för såvida vi inte ska tvångssterilisera människor eller tvinga dem till abort så finns från och med den stund barnet föds en ny människa som måste få de bästa förutsättningarna i livet. Av etiska skäl främst givetvis, men även för att barnet ska få förutsättningar att klara försörjning och annat i framtiden. Om vi skippar stöd till barnets föräldrar är sannolikheten stor att behovet av stöd kommer gå i arv, om och om igen.