Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Det förklarades sen att du själv har fått någon fix idé om att det handlar om något helt annat har ingenting med mig att göra.

Alla som arbetar betalar skatt, men alla är inte positivt inställda till hur mycket skatt vi betalar eller vad den går till. Jag berättade om mina tankar om den skatt vi betalar relaterat till det som vi diskuterar i den här tråden. Om du fortfarande tror att jag har en hidden agenda och är i behov av applåder så finns det inte så mycket mer jag kan säga tyvärr.
Aha...jag betalar mycket skatt och har absolut inga problem att gemensamt inbetalda medel fördelas på bästa vis.

Du, jag och Mona Sahlin...finns säkert fler

Jag har inte bidragit med anekdoter gällande folks ekonomi så jag kan inte prata för dem, men jag antar att det är för att lyfta folk som kämpat och lyckats? Visa pepp?
Sen varför det tolkas fel av åsiktsmotståndarna kan jag inte svara på.

Vad det gäller punkt 2 så antar jag att det är lika logiskt som att de med andra åsikter känner sig tvungna att upprepa sina argument och att det till slut bara blir ointressant läsning imho🤷‍♀️

Vad har du själv för tankar?

Jag tror ju att ytterst få människor är elaka avsiktligt, och det är säkert menat som pepp att peka på hur man själv eller någon annan har lyckats väl. Men det behövs lite inkänning också, en förståelse för var mottagaren är om det ska få den effekten. Annars blir det snarare ett slag i magen istället, och om man menar att peppa och inte sparka så behöver man väga in det.

När jag var i väggen och var helt slut, spydde och blödde näsblod varje dag, och ibland hade svårt att ta mig hem från jobbet, så har jag svårt att förstå hur jag skulle blivit peppad och inspirerad över att någon annan klarar att plugga heltid, jobba extra samt ta hand om tre hästar och barn (ett exempel på vad som tagits upp i tråden om varför det inte borde innebära något större bekymmer att bli av med studiemedlet pga missad tenta). Jag fattar verkligen inte hur det skulle peppa någon som har det tufft till att orka mer...? Det blir förstås tjatigt att fråga återigen, men jag fattar verkligen inte hur det kan vara avsett att peppa någon.

Senast ändrad:
Ja jag pluggade 200 %, jobbade halvtid, tre små barn, hade hästar och hundar, bodde på landet utan körkort. Det gick. Tills det inte gick längre. Tills det verkligen inte alls gick längre alls, orken tog slut helt och hållet.

Man kan allt man vill fick jag veta. Tills man inte kan längre, lärde jag mig.

Ja precis. Och det värsta tycker jag är att man står där med den personliga skulden både före och efter. "Kämpa på och gnäll inte" fick jag höra innan. "Men du skulle ju bromsat i tid" fick jag veta efter.

Ja och värre saker än så..... Har fått höra både det ena efter det andra, som jag aldrig kommer att glömma.
Och det är också självupplevt...

Har ingen aning vad och varför det inte gick längre för @Enya tex. Men den upplevelsen bevisar inget alls. Det funkade inte för DIG.

Jag tror ju att ytterst få människor är elaka avsiktligt, och det är säkert menat som pepp att peka på hur man själv eller någon annan har lyckats väl. Men det behövs lite inkänning också, en förståelse för var mottagaren är om det ska få den effekten. Annars blir det snarare ett slag i magen istället, och om man menar att peppa och inte sparka så behöver man väga in det.

När jag var i väggen och var helt slut, spydde och blödde näsblod varje dag, och ibland hade svårt att ta mig hem från jobbet, så har jag svårt att förstå hur jag skulle blivit peppad och inspirerad över att någon annan klarar att plugga heltid, jobba extra samt ta hand om tre hästar och barn (ett exempel på vad som tagits upp i tråden om varför det inte borde innebära något större bekymmer att bli av med studiemedlet pga missad tenta). Jag fattar verkligen inte hur det skulle peppa någon som har det tufft till att orka mer...? Det blir förstås tjatigt att fråga återigen, men jag fattar verkligen inte hur det kan vara avsett att peppa någon.
När jag pluggade till medicinsk sekreterare var det en på utbildning som sa att istället för att också jobba halvtid så borde jag ta banklån, det störde nämligen henne att jag alltid var preciiiiiiiiiis på deadline varje kväll (sa vi att vi skulle ha lämnat in våra alster till gruppen kl 20, så var jag där kl 20 och lämnade in min) och jag satsade på G på kurserna vilket hon hade svårt att hantera... själv tog hon banklån. Hon var gift och hade ett barn, "jag menar, du är ju inte ensam här om att vara mamma, det är jag med tex". Jag fick inget CSN och inte hon heller. Vi blev faktiskt ovänner över det eftersom hon inte accepterade att jag inte tog banklån. "Men jag ville bara vara snäll och hjälpa dig", tjurade hon. Ett något besynnerligt sätt att hjälpa....
(en konstig människa i övrigt också, hon blev skitsur när jag fick VG på en tenta (och i kursen) i svenska trots att jag inte köpt böckerna till kursen och inte läst på alls till provet. Jag antar det sved som fan med tanke på hennes tidigare yrke och jag var bara en städerska..... men jag försvarade mig bara med att "det var ju gymnasiesvenska, där hade jag ju MVG redan" :D )

Har ingen aning vad och varför det inte gick längre för @Enya tex. Men den upplevelsen bevisar inget alls. Det funkade inte för DIG.
Ja, självupplevt, jag har inte påstått annat.
Det gick inte längre pga utmattning, det fanns ingen ork kvar att klara något mer, utmattningssyndrom. Jag fick välja.

Njae. En anekdot är mycket bättre på att visa på att företeelsen existerar än att bevisa att den gäller automatiskt för andra. Det är ingen som tvekar på att inläggare i tråden klarat av jobbigheter genom driv, jobb och slit. Problemet uppstår när man tar det för intäkt att alla andra kan göra samma sak, annars är de inte villiga att ta ansvar och försöka. Det är inte heller någon som påstått att ensamstående mammor som hel grupp får problem med ekonomin nu - det var ju där det skavde lite i början i hur artikeln var utformad.

När jag pluggade till medicinsk sekreterare var det en på utbildning som sa att istället för att också jobba halvtid så borde jag ta banklån, det störde nämligen henne att jag alltid var preciiiiiiiiiis på deadline varje kväll (sa vi att vi skulle ha lämnat in våra alster till gruppen kl 20, så var jag där kl 20 och lämnade in min) och jag satsade på G på kurserna vilket hon hade svårt att hantera... själv tog hon banklån. Hon var gift och hade ett barn, "jag menar, du är ju inte ensam här om att vara mamma, det är jag med tex". Jag fick inget CSN och inte hon heller. Vi blev faktiskt ovänner över det eftersom hon inte accepterade att jag inte tog banklån. "Men jag ville bara vara snäll och hjälpa dig", tjurade hon. Ett något besynnerligt sätt att hjälpa....
(en konstig människa i övrigt också, hon blev skitsur när jag fick VG på en tenta (och i kursen) i svenska trots att jag inte köpt böckerna till kursen och inte läst på alls till provet. Jag antar det sved som fan med tanke på hennes tidigare yrke och jag var bara en städerska..... men jag försvarade mig bara med att "det var ju gymnasiesvenska, där hade jag ju MVG redan" :D )
Var det grupparbeten kan jag förstå att man blir lite gnällig om nån alltid är ute i sista sekund och hela projektet blir lidande för att dom aldrig kan passa in jobbtider och resten av gruppen får anpassa sig. Men påverkar det inte henne så hade jag, när jag tröttnat nog dragit till med drygt.

Var det grupparbeten kan jag förstå att man blir lite gnällig om nån alltid är ute i sista sekund och hela projektet blir lidande för att dom aldrig kan passa in jobbtider och resten av gruppen får anpassa sig. Men påverkar det inte henne så hade jag, när jag tröttnat nog dragit till med drygt.
Säger man att "vi ska lämna in senast kl 20" och jag lämnar in senast kl 20 har man inget att pipa för. Om man säger "Vi ska lämna in senast 19.55" och jag lämnar in kl 20 har man något att pipa för. Många gånger hade de i den gruppen gjort sitt tidigare så trots att vi bestämt att diskutera över mail/skype eller vad det nu var en viss tid så var vissa saker redan bestämda trots att tiden inte var slagen ännu....

Inget projekt blev lidande, bara att hon stressade på alla att vara klara innan tiden vi gemensamt kommit överens, och sedan klagade hon, och bara hon, på mig för att de, inte ens hon alltså, fick vänta på mig som var sist. Den som väntade hade inga problem, jag var ju inte sen....

Och jo, när hon mailade hela klassen, 30 elever inklusive ledningen för utbildningen om hur lite jag gjorde, fick jag nog och mailade tillbaka. Som man bäddar får man ligga, speciellt när det var under kursen arbetspsykologi...

Bara henne jag hade problem med, andra såg inte att jag gjorde för lite eller var sen eller liknande, märkligt nog, trots 4 grupper under 2 år.

Njae. En anekdot är mycket bättre på att visa på att företeelsen existerar än att bevisa att den gäller automatiskt för andra. Det är ingen som tvekar på att inläggare i tråden klarat av jobbigheter genom driv, jobb och slit. Problemet uppstår när man tar det för intäkt att alla andra kan göra samma sak, annars är de inte villiga att ta ansvar och försöka. Det är inte heller någon som påstått att ensamstående mammor som hel grupp får problem med ekonomin nu - det var ju där det skavde lite i början i hur artikeln var utformad.
Men så inleddes inte tråden... läs i början av tråden. Sen drevs argumentation upp rejält

För att mynna ut i raljerande.

Men så inleddes inte tråden... läs i början av tråden. Sen drevs argumentation upp rejält

För att mynna ut i raljerande.

I sak håller jag till stor del med @LadyCovergirl i första inlägget, att gällande höjt elpris så blir det trubbigt att tycka extra synd om ensamstående mammor som grupp, eftersom hur mycket man drabbas av höjt elpris korrelerar mer med var i landet man bor, hur ens elbehov ser ut (om man behöver el för värme t ex) och hur mycket man kan påverka sin användning, än huruvida man har barn, är kvinna och är ensamstående.

Men det är resonemanget bakom detta som skaver för mig, att det inte sades utifrån ovanstående perspektiv utan utifrån resonemanget att de ensamstående mammor som har det svårt (för de finns ju, och de som drabbas hårt av höjt elpris har små marginaler för att hantera det) inte ska beklaga sig utan istället se till att skaffa sig ett bättre liv. Som att det bara är att göra för alla.

Senast ändrad:
I sak håller jag till stor del med @LadyCovergirl i första inlägget, att gällande höjt elpris så blir det trubbigt att tycka extra synd om ensamstående mammor som grupp, eftersom hur mycket man drabbas av höjt elpris korrelerar mer med var i landet man bor, hur ens elbehov ser ut (om man behöver el för värme t ex) och hur mycket man kan påverka sin användning, än huruvida man har barn, är kvinna och är ensamstående.

Men det är resonemanget bakom detta som skaver för mig, att det inte sades utifrån ovanstående perspektiv utan utifrån resonemanget att de ensamstående mammor som har det svårt (för de finns ju, och de som drabbas hårt av höjt elpris har små marginaler för att hantera det) inte ska beklaga sig utan istället se till att skaffa sig ett bättre liv. Som att det bara är att göra för alla.
Håller med om sista stycket...men det var inte så diskussion startade utan det drevs åt på..från båda håll. Vissa inlägg skaver för mig med.

I sak håller jag till stor del med @LadyCovergirl i första inlägget, att gällande höjt elpris så blir det trubbigt att tycka extra synd om ensamstående mammor som grupp, eftersom hur mycket man drabbas av höjt elpris korrelerar mer med var i landet man bor, hur ens elbehov ser ut (t ex om man behöver el för värme t ex) och hur mycket man kan påverka sin användning, än huruvida man har barn, är kvinna och är ensamstående.

Jag reagerade liksom på första inlägget, som om det vore skamligt att förknippas med ensamstående mammor som har det svårt ekonomiskt "och inte har råd att köpa färsk frukt till sina barn".

Hela tråden får mig att tänka på Per Anders Fogelströms böcker om Stockholm.

Som jag skrev i texten du citerade- jag har inte bidragit med anekdoter så jag kan inte föra deras talan.

Nu upplever jag att diskussionen i tråden blivit mer civiliserad utan personangrepp under de senaste sidorna och det glädjer mig.

Ja men exakt, och att det fanns något negativt med att sammankopplas med dessa ensamstående mammor.

Diskuterar man på samhällsnivå måste man både acceptera och förutsätta att alla inte är representativa för gruppen de tillhör. Och att alla inte har de problem/utmaningar som är överrepresenterade i gruppen.

Det finns liksom exempelvis ett gäng faktorer som på populationsnivå innebär svårigheter för andra generationens invandrare, trots att kronprinsessan Victoria klarar sig finfint.

Ja men exakt, och att det fanns något negativt med att sammankopplas med dessa ensamstående mammor.

Diskuterar man på samhällsnivå måste man både acceptera och förutsätta att alla inte är representativa för gruppen de tillhör. Och att alla inte har de problem/utmaningar som är överrepresenterade i gruppen.

Det finns liksom exempelvis ett gäng faktorer som på populationsnivå innebär svårigheter för andra generationens invandrare, trots att kronprinsessan Victoria klarar sig finfint.

Och pappsen har dyslexi som troligen skulle ställt till det rejält med lite annan socioekonomisk bakgrund.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar