Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Om du nu inte anser att det har med diskussionen att göra varför har du nu tagit upp det i tre inlägg?
För det är lika galet som att argumentera som: jag har minsann haft jättejobbigt och aldrig blivit utbränd

Och eftersom du tycker det är intressant. Jag betalar också skatt. Och tycker den inbetalningen ska förvaltas väl.

Det finns säkert de som innan de får barn har planerat allt. De har utbildat sig, har en säker tillsvidareanställning, äger eller hyr ett bra boende. Är gift/har sambo i ett tryggt och långvarigt förhållande. Stort socialt nätverk och familj på plats. Andra väljer att skaffa barn tidigare under studier och utan socialt nätverk och familj.

Men hur mycket man än planerat kan allt gå åt helvete. Anställningen försvann, huset/lägenheten måste säljas eller sägas upp pga boendekostnaderna. Mannen antingen vill skiljas/flytta isär eller så väljer man själv det av olika anledningar. Mannen kan dö. Det finns tusen variabler på att skaffa barn vid en tidpunkt i livet kändes rätt och bra men vilket senare resulterat i att den ensamstående mamman sitter med räkningar som hopar sig och är bidragsberoende. Eller har ett låglöneyrke där pengarna inte räcker till varje månad. De är, för att återgå till den ursprungliga frågan, en av de priskänsligaste grupperna vi har i samhället. Precis som förtids/sjukpensionärer, etc. Men nu råkade diskussionen handla om ensamstående mammor.

Något av det viktigaste vi har i Sverige och som vi måste värna om är att kvinnor har möjligheten att lämna ett förhållande även om hon har barn, eller att mannen lämnar henne och hon ändå fixar ekonomin och livet. Kvinnors ekonomiska självständighet är en grundsten i det svenska samhället. Ingen ska behöva stanna i ett förhållande pga att de blir ensamstående mammor. Ingen.

För det är lika galet som att argumentera som: jag har minsann haft jättejobbigt och aldrig blivit utbränd

Och eftersom du tycker det är intressant. Jag betalar också skatt. Och tycker den inbetalningen ska förvaltas väl.

Jag förstår inte alls din jämförelse faktiskt. Men i början av tråden argumenterades det för att vi som betalar skatt inte ska behöva betala för andras barn. Jag skrev att vi betalar skatt och betalar där igenom gärna för andras barn. Förstår inte varför det retar dig så mycket, men där fick du sammanhanget i varje fall.

Jag förstår inte alls din jämförelse faktiskt. Men i början av tråden argumenterades det för att vi som betalar skatt inte ska behöva betala för andras barn. Jag skrev att vi betalar skatt och betalar där igenom gärna för andras barn. Förstår inte varför det retar dig så mycket, men där fick du sammanhanget i varje fall.
Fattade inte bara att du måste skriva vi har bra inkomst och betalar skatt

Retar mig heller inte så mycket. Bara undrande.

Jag skrev att vi betalar mycket skatt. Att vi har goda inkomster läste du in alldeles själv.
Ok.sorry för mig hänger inkomst och skatt ihop. Men såklart kan man betala mycket skatt utan goda inkomster. Av tjänst.

Jag fattade bara inte varför du behövde berätta det? Vad har det med tråden att göra?

Ok.sorry för mig hänger inkomst och skatt ihop. Men såklart kan man betala mycket skatt utan goda inkomster. Av tjänst.

Jag fattade bara inte varför du behövde berätta det? Vad har det med tråden att göra?

Jag har inte skrivit något om våra inkomster alls men du spekulerar i saken ändå.

Jag svarade ju nyss på det. Om du inte läser mina svar till dig är det ju ingen idé att jag svarar. Men det här väldigt märkliga sidospåret har tagit alldeles för stort utrymme nu så jag ser det som att vi inte kommer att komma längre utan släpper det här.

Jag har inte skrivit något om våra inkomster alls men du spekulerar i saken ändå.

Jag svarade ju nyss på det. Om du inte läser mina svar till dig är det ju ingen idé att jag svarar. Men det här väldigt märkliga sidospåret har tagit alldeles för stort utrymme nu så jag ser det som att vi inte kommer att komma längre utan släpper det här.
Alltså...jag förklarade. För mig hänger skatt och inkomst ihop. Och jag skrev sorry om så inte var fallet.

Jag är fortfarande intresserad av vad din och din sambos skatteinbetalnibgar har med tråden att göra .

Alltså...jag förklarade. För mig hänger skatt och inkomst ihop. Och jag skrev sorry om så inte var fallet.

Jag är fortfarande intresserad av vad din och din sambos skatteinbetalnibgar har med tråden att göra .
Det förklarades ju?

Om du läser tråden skrev en person ett inlägg om att hen inte tyckte att dennes skattepengar skulle gå till att försörja andras ungar som vissa mammor inte tog hand om själv.

Som svar har det varit några inlägg om att man betalar skatt och det gärna får gå till andras ungar så att de får ha det bra så att de inte lider av situationen.

Det förklarades ju?

Om du läser tråden skrev en person ett inlägg om att hen inte tyckte att dennes skattepengar skulle gå till att försörja andras ungar som vissa mammor inte tog hand om själv.

Som svar har det varit några inlägg om att man betalar skatt och det gärna får gå till andras ungar så att de får ha det bra så att de inte lider av situationen.
Nej, det förklarades inte varför det ska berättas att "jag och partner betalar mycket skatt " Det blir lite som välgörenhet i USA. Det ska applåderas

Tråden handlade initialt om annat än du skriver i andra stycket?

Tredje stycket? Va? Va? Och va?

Nej, det förklarades inte varför det ska berättas att "jag och partner betalar mycket skatt " Det blir lite som välgörenhet i USA. Det ska applåderas

Men God Gud! Läs tråden!

Det står i tråden på flera ställen! Och nej @Voeux använde inte det för att det skulle applåderas, utan just som jag sa, för att visa på att de betalar skatt och den gärna får gå till barn som är i behov av det.

Men God Gud! Läs tråden!

Det står i tråden på flera ställen! Och nej @Voeux använde inte det för att det skulle applåderas, utan just som jag sa, för att visa på att de betalar skatt och den gärna får gå till barn som är i behov av det.
Jag betalar skatt och vill gärna att det går till de som har behov av det

Det förklarades sen att du själv har fått någon fix idé om att det handlar om något helt annat har ingenting med mig att göra.

Alla som arbetar betalar skatt, men alla är inte positivt inställda till hur mycket skatt vi betalar eller vad den går till. Jag berättade om mina tankar om den skatt vi betalar relaterat till det som vi diskuterar i den här tråden. Om du fortfarande tror att jag har en hidden agenda och är i behov av applåder så finns det inte så mycket mer jag kan säga tyvärr.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar