Detta händer varje gång jag diskuterar med moderater eller liknande.
Man påtalar att någon hamnat i en situation där de behöver stöd av samhället eller åtminstone inte borde motarbetas av samhället
Moderaten förklarar att denna någon kan välja bort sin situation
Man försöker förklara hur den hamnade där
Moderaten förklarar hur någon annan löst sin situation
Man förklarar att det inte betyder att alla har samma förutsättningar att lösa sin situation
Moderaten tycker att man har en negativ människosyn och inte tror på folks förmåga att lösa problem
Och så går det runt..
Förutom att det inte passar med min människosyn så är det frustrerande för att det inte passar rent logiskt.
Om jag säger att jag har sett svarta svanar spelar det ju ingen roll hur många vita svanar du har sett. Du kan inte motbevisa mitt påstående genom att visa upp 10.000 vita svanar. Jag kan ju fortfarande ha sett en svart.
För att det ska bli någon nivå på diskussionen får Moderaten driva antingen
a) Socioekonomiska faktorer, sjukdom, ångest, bostadsbrist, skulder osv kan övervinnas av alla i alla situationer om man bara vill och därför kan man se alla sådana problem som självvalda och därför skulle det gå emot den individuella friheten att ta hänsyn till dem alls.
b) You gotta break some eggs to make an omelett. Och förklara varför det är rimligt att kasta dessa individer under vagnen för att nå målet om ett moderat samhälle.
Att fortsätta berätta anekdoter om folk som minsann klarat av att gå emot sin socioekonomiska historia blir aldrig mer än anekdoter i en sån diskussion. De bevisar ju absolut inget som har nån relevans för resonemanget.
Så länge moderaten väljer a) som logisk väg är det ju fullt rimligt att fortsätta berätta anekdoter om folk som inte klarar att lösa sin situation. Visserligen kan moderaten avfärda historia efter historia med risk för att framstå som mer och mer okänslig.
Moderatens anekdoter om folk som klarade av att lösa situationer däremot, blir ju logiskt irrelevanta i förhållande till ovanstående resonemang. Jag förstår verkligen inte vad de ska visa på. För det är ju väldigt ovanligt att någon påstår att ingen kan ändra på sin socioekonomiska situation! Så vad visar moderatens anekdoter då, rent logiskt?
Det är att jämföra med att fortsätta peka på vita svanar för att bevisa att ingen svart svan finns.
Om moderaten väljer b) som logisk väg så kan man i alla fall föra ett resonemang och komma ett steg till. För det är ju på sätt och vis sant att man måste knäcka några ägg. Jag resonerar också så i många frågor. Frågan är vilka ägg som ska knäckas och varför. Men det är väldigt svårt att komma till ett samtal om vilka ägg som ska knäckas och varför tycker jag.
Detta som jag skriver här händer inte bara i denna tråden utan nästan varje gång jag pratar med en moderat.
Någon moderat (eller med annat borgligt/konservativt synsett) som anser att anekdoter om folk som har klarat av svåra förhållanden kan ha någon logisk relevans i ett sånt här resonemang får gärna förklara för mig hur det hänger ihop.
Fast detta är en grov generalisering och i linje med samma bevisföring som motpart enligt inlägg står för. Och nej jag är fortfarande inte moderat. Möjligtvis liberal men vete fan för tillfället.
Finns flera ganska raljerande inlägg i tråden. Och det är onödigt och gör nog att många undviker trådar som denna.
Jag tillhör dem som tycker att det kan och ska ställas krav på myndiga vuxna människor. Men är fullt medveten om att det krävs insatser , T ex ekonomisk.
Det finns en hel del människor som aldrig sparat alls utan levt från lön till lön. Självklart finns de som aldrig haft möjlighet att spara men det finns också en del som gör av med allt. Med eller utan barn. Och när då det t ex tillkommer en sjukskrivning är katastrof nära. Eller att hunden blir svårt sjuk, vips går det inte att betala hyran. Och ett mindre bra lån tas osv.
Jag tycker också att det är oerhört tråkigt att det fortfarande är så att utbildning styrs så mycket av vad föräldrars utbildningsnivå är. Och att det även påverkar så grundläggande och självklara ämnen som svenska och matematik.
Jag tycker också att båda föräldrar ska ta ansvar för sina barn. Där drabbas mammor hårt både ekonomiskt och ansvarsmässigt.
Och det borde göras en utbildningsinsats om att handla på kredit och vad ränta kostar.
Inledning av tråden handlade om något annat sen skenade argumenten.
Det kommer alltid finnas ett behov av stöd. Sedan kommer det alltid finnas personer som sätter sig i skiten helt på egen hand, om och om igen.
Jag tycker också att det är oerhört märkligt att det i Sverige inte går att leva på sin lön om man har barn som ensamstående. Det är fullkomligt orimligt. Skatten måste sänkas och även boendekostnader. Jag är för systematisk hyressättning (går att läsa om hos hyresgästföreningen)och att bostadsföretag ska , skattefritt, kunna sätta av underhållskostnader.
Ganska less på att få epitet som vidrig människa, hemsk människosyn för att det är min åsikt att människor, oftast, är fullt kapabla att klara av sina egna liv. Att det alltid kommer finnas de som ska ha och få hjälp är självklart.
Trådstarten handlade väl om journalistik? Där
@LadyCovergirl tyckte den inte var väl genomförd?