Då får barnen väl barnpension? Inte för att det är samma sak men det är knappast det vanligaste skälet till att man inte har råd med mat till sina barn.
Jag hade inte 2-3 utan ett barn. Kunde ändå plugga heltid, jobba extra och ha råd och tid med tre hästar. Det handlar liksom om en termin, inte all evig framtid.
Grattis, kul för dig att du är en supermänniska.
Jag, utan barn men med 1 häst (hyrd dessutom så behövde inte ha hand om den mer än 5 d/v), pluggade med 3 Tim pendling i bästa fall per dag (och då bara fysiskt I skolan 3d/v), trodde mig kunna starta upp eget företag under utbildningen. Gick in i väggen istället, och blev dessutom uppsagd från den fasta tjänst jag var tjänstledig ifrån för att vidareutbilda mig på en yrkeshögskola.
Fick säga upp hästen, klarade inte av en kurs (är tacksam att jag har tillräckligt med läshuvud att klara alla andra kurser trots crash) utan fick gå om den och fick pausa resten av livet helt.
För att få dom där 10 000 kr som lån + bidrag var i csn att räcka till så kände jag att jag inte hade något annat val än att göra vissa saker som fortfarande nästan 10 år senare har gett ärr i min själ.
Så där stod jag efter en utbildning som jag med nöd och näppe orkade slutföra, utan fast jobb att gå tillbaka till, utan häst som alltid vart mitt stora intresse och med psykiska men som fortfarande spökar. Visst har jag haft jobb efter det, tyvärr inget inom det jag utbildade mig till för det finns inte i överflöd, utan det har fortsatt vara osäkra anställningar med låg lön och lång pendling vilket har gjort att jag aldrig har kunnat få en buffert. Varvat med sjukskrivningar och arbetslöshet.
Nu är jag på väg att starta en tredje utbildning (min sista, sen är csn slut) med förhoppning om att denna gång ska jag kunna få ett bättre betalt jobb. Att jobba vid sidan av finns inte ens på världskartan för mig, jag är tillräckligt orolig om jag kommer klara heltidsstudier.
Hade jag haft ett barn med i bilden från början hade jag nog inte ens försökt mig på att utbilda mig utan fortsatt harva i ett lågavlönat jobb, där jag tillslut blivit uppsagd pga att städbolaget förlorade avtalet med den kunden jag jobbade hos... Livet är inte svart eller vitt, alla har inte möjlighet att studera till 100% + jobba vid sidan av samtidigt ta hand om ett eller fler barn och dessutom på det ha 3 hästar! Jag blir fan trött bara av att läsa det.