Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Det här med nätverk är inte en självklarhet för alla. Klart att det går att jobba extra om barnet kan vara hos någon annan varannan vecka eller varannan helg.

Att byta tjänster låter ju fint men vem vill passa dina tre snoriga ungar när du sällan har möjlighet att göra detsamma eftersom du är själv och måste sköta hushållet när du inte jobbar (ordinarie eller extra).
Gud ja, det här måste lyftas!!! Alla har inte möjlighet!

Jag hade inte 2-3 utan ett barn. Kunde ändå plugga heltid, jobba extra och ha råd och tid med tre hästar. Det handlar liksom om en termin, inte all evig framtid.

Menar du med detta att du tycker att det är en rimlig nivå att klara av om man hamnar i sitsen att man står utan CSN pga av en missad tenta? Plugga minst 40 h i veckan (det ej klarade från förra terminen + nya terminens kurser), utöver det jobba extra, ta hand om 3 hästar samt ordna med barnpassning, tills man fått tillräckligt med poäng för att få tillbaka studiemedlet. Jag tror du behöver en ordentlig reality check över hur de flesta människor fungerar.

Då får barnen väl barnpension? Inte för att det är samma sak men det är knappast det vanligaste skälet till att man inte har råd med mat till sina barn.

Jag hade inte 2-3 utan ett barn. Kunde ändå plugga heltid, jobba extra och ha råd och tid med tre hästar. Det handlar liksom om en termin, inte all evig framtid.
Grattis, kul för dig att du är en supermänniska.
Jag, utan barn men med 1 häst (hyrd dessutom så behövde inte ha hand om den mer än 5 d/v), pluggade med 3 Tim pendling i bästa fall per dag (och då bara fysiskt I skolan 3d/v), trodde mig kunna starta upp eget företag under utbildningen. Gick in i väggen istället, och blev dessutom uppsagd från den fasta tjänst jag var tjänstledig ifrån för att vidareutbilda mig på en yrkeshögskola.
Fick säga upp hästen, klarade inte av en kurs (är tacksam att jag har tillräckligt med läshuvud att klara alla andra kurser trots crash) utan fick gå om den och fick pausa resten av livet helt.

För att få dom där 10 000 kr som lån + bidrag var i csn att räcka till så kände jag att jag inte hade något annat val än att göra vissa saker som fortfarande nästan 10 år senare har gett ärr i min själ.

Så där stod jag efter en utbildning som jag med nöd och näppe orkade slutföra, utan fast jobb att gå tillbaka till, utan häst som alltid vart mitt stora intresse och med psykiska men som fortfarande spökar. Visst har jag haft jobb efter det, tyvärr inget inom det jag utbildade mig till för det finns inte i överflöd, utan det har fortsatt vara osäkra anställningar med låg lön och lång pendling vilket har gjort att jag aldrig har kunnat få en buffert. Varvat med sjukskrivningar och arbetslöshet.
Nu är jag på väg att starta en tredje utbildning (min sista, sen är csn slut) med förhoppning om att denna gång ska jag kunna få ett bättre betalt jobb. Att jobba vid sidan av finns inte ens på världskartan för mig, jag är tillräckligt orolig om jag kommer klara heltidsstudier.

Hade jag haft ett barn med i bilden från början hade jag nog inte ens försökt mig på att utbilda mig utan fortsatt harva i ett lågavlönat jobb, där jag tillslut blivit uppsagd pga att städbolaget förlorade avtalet med den kunden jag jobbade hos... Livet är inte svart eller vitt, alla har inte möjlighet att studera till 100% + jobba vid sidan av samtidigt ta hand om ett eller fler barn och dessutom på det ha 3 hästar! Jag blir fan trött bara av att läsa det.

Asså jag tänkte att vi screenar alla ensamstående morsor i utsatta områden. Nikotintest, läsförståelse och energidrycksintag kan väl vara lämpligt att screena. Dom som sen visar sig röka o dricka energidryck tar vi barnen för. Dom med ok resultat på läsförståelse tvingar vi läsa till usk. Ä ente dä smart!
Eftersom det var jag som tog upp rökning och energidrycker så känner jag att jag måste bemöta detta. Jag har aldrig skrivit något om vare sig screening eller att man ska ta barnen ifrån dessa människor.

Till övriga i tråden vill jag tipsa om Patrik Lundbergs bok ”Fjärilsvägen” som skildrar hur det är att växa upp med en mamma som inte får ekonomin att gå ihop pga skilsmässa och finanskris. Otroligt bra bok!

Ni som hugger på @BernT och @LadyCovergirl, ni kanske ska tänka på hur ni uttrycker er även om ni inte håller med om åsikterna? Personangrepp är inte ok.

@LadyCovergirl

Jag hoppas det framgick att jag inte tycker att du är onormal, konstig eller sjukligt energisk, min poäng är att du inte kan förvänta dig att det ska gå att bygga hela samhället utifrån hur du själv fungerar eftersom du ligger så långt ut på skalan.

En annan sak är att många av de ensamstående som jag mött har en historik av att vara utbrända. De har inte "suttit på arslet" eller vad nu folk verkar tro hela sitt liv. Nu har de sviter från utbrändhet, kanske ett lågavlönat jobb som ändå finns där och har gått att anpassa med %. Att sätta sig i skolbänken ( förutsatt att betyg finns) när vardagen är knappt hanterbar kan vara övermäktigt. De har inte råd att krascha igen, vill inte utsätta sina barn för ännu sämre ekonomi.

Då får barnen väl barnpension? Inte för att det är samma sak men det är knappast det vanligaste skälet till att man inte har råd med mat till sina barn.

Så för att du kunde så kan alla? Du kan inte tänka utanför din egna box lite?

En annan sak är att många av de ensamstående som jag mött har en historik av att vara utbrända. De har inte "suttit på arslet" eller vad nu folk verkar tro hela sitt liv. Nu har de sviter från utbrändhet, kanske ett lågavlönat jobb som ändå finns där och har gått att anpassa med %. Att sätta sig i skolbänken ( förutsatt att betyg finns) när vardagen är knappt hanterbar kan vara övermäktigt. De har inte råd att krascha igen, vill inte utsätta sina barn för ännu sämre ekonomi.
Ja jag pluggade 200 %, jobbade halvtid, tre små barn, hade hästar och hundar, bodde på landet utan körkort. Det gick. Tills det inte gick längre. Tills det verkligen inte alls gick längre alls, orken tog slut helt och hållet.

Man kan allt man vill fick jag veta. Tills man inte kan längre, lärde jag mig.

Eftersom det var jag som tog upp rökning och energidrycker så känner jag att jag måste bemöta detta. Jag har aldrig skrivit något om vare sig screening eller att man ska ta barnen ifrån dessa människor.

Till övriga i tråden vill jag tipsa om Patrik Lundbergs bok ”Fjärilsvägen” som skildrar hur det är att växa upp med en mamma som inte får ekonomin att gå ihop pga skilsmässa och finanskris. Otroligt bra bok!
Var inte riktad mot dig alls. Jag får också krupp på folk som gnäller över matpriser samtidigt som dom tänder en cigg. Men jag fattar att det inte är så jäkla lätt. Jag var mest ironisk över den människosyn som tyvärr frodas just nu. Och det är dom priviligierade som står för den.
Obs! Privilegierad kan också innebära bra hälsa, stor drivkraft, intelligens, snabb inlärningsförmåga, stort nätverk och god social kompetens. En utav dessa egenskaper räcker väldigt långt.

Har dom ingenstans att göra av sina barn så tar dom med sig barnen till jobbet utan att fråga arbetsgivaren och sina arbetskolleger. Så gör dom här iaf. Det är en rättighet anser dom.
Det är ju en omöjlighet här. Oj, Olle fastnade under traktorn...Och Lisa åt suggorna upp. Och i köket...Olle bajsade visst. Men jag kan inte gå ifrån så jag byter på honom på köksgolvet. Attans Lisa kröp visst in i kylrummet. Hon hade varit på toa utan att tvätta händerna. Vi har en pedagog som tar med sig sitt barn någon gång om året. Sådana dagar som vi är elevfria men är obligatoriska för alla. Vi jobbar med värdegrund och så vidare. Ett barn som inte är tyst, står och rycker i föräldern och är smått störande. Vi förstår absolut att hen inte har något val. Men tänk om fler skulle göra så? Tjises vilken röra.

Om det var som för mig, att räntorna äter upp inbetalningarna, så är det en snurra som bara fortsätter.

(Varför jag som sagt tidigare tycker det är märkligt att sanering inte beviljas).
Jag tjänar för bra.
Och de räknar med en sån löjlig löneökning så det är inte sant.
Jo om jag flyttar till Stockholm kanske men där är ingen brist på lågstadielärare

Om det var som för mig, att räntorna äter upp inbetalningarna, så är det en snurra som bara fortsätter.

(Varför jag som sagt tidigare tycker det är märkligt att sanering inte beviljas).

Ja fattar, men låter orimligt att vara skuldsatt för livet för 500k. Är man skötsam, har fast heltidsjobb med ok lön och inte tagit några nya krediter i närtid kan jag inte se varför man skulle nekas hopbakslån. Låter helt skevt isf

Jag har läst igenom hela trådenfrån början och kom att tänka på mina närmaste grannar under en period. Tre kvinnor med tillsammans fem barn. Ensamstående av olika anledningar.

De hade lärt känna varandra gennom barnens dagis och funnet ut att de i stort sett delade samma problem, lågavlönade jobb, dåligt nätverk. Alla tre hade en ambition om att studera och på sikt förbättra livsituationen. De slog sig ihop, flyttade till en större våning och delade på fasta och matkostnader och hjälpte varandra med barnpassnig och jobbade extra vid sidan om när de kommit igång med studierna, Journalisthögskolan, Socialhögskolan och sjuksköterskeskolan.

Som regel var det alltid någon hemma med barnen utanför dagistid, men om det "krisade" ryckte deras snälla granne (jag) in.

Det krävde en del insats, kreativitet och samarbete men alla tre klarade det och gick vidare.

Det går alltså. Jag tycker nog att @LadyCovergirl och @BernT får oförtjänt hård kritik för att de försöker nyansera debatten och visa att offerkoftan inte passar alla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar