Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Ja lite måste man ju ändå köra katastrof-tänk. Typ nu när vi köpt hus, skulle jag eller min man dö, då skrivs halva lånen av = den andra kan bo kvar lätt + nån miljon i livförsäkring. Den försäkringen på lånen kostar ganska mycket men helt klart värt det. Skulle vi ”bara” separera så har min man absolut råd att bo kvar, jag skulle ha det om jag skaffar ett extrajobb (vilket jag hade gjort direkt + vet att jag kan direkt pga sett till helt på egen hand att skaffa massa kontakter).

Skulle nån av oss bli sjuk tex cancer har vi även då försäkringar som ger ett engångsbelopp på ungefär en årslön = klarar sig även om FK skulle dröja. Man måste tänka på allt och helgardera sig när man har barn.

Vad duktiga ni är. Synd att folk fortplantar sig utan att vara lika förutseende, duktiga och rika som ni!

Att skaffa barn är inte någon rättighet, det kommer bara med en massa skyldigheter som förälder.

Men barnen är ju redan skaffade. Vi pratar inte om hur man bör tänka innan man skaffar barn, utan om ensamstående mödrar här och nu. Och då hjälper det föga med att uppfordrande peka ett finger med ett "det skulle du ha tänkt på INNAN du skaffade barn minsann".

Man ska ju inte glömma att om man skaffar barn så får man bidrag utan att prestera tillbaka. Det måste man ju räkna in oavsett om man är ensamstående eller inte. Är man sen ensamstående med barn så är det ju större chans att man kan få ännu mer pengar iform av andra bidrag

Det är också helt otroligt att det finns folk som är så historielösa att de tror att de själva jobbat ihop och förtjänat de resurser de har till sitt förfogande.
Om man klarade grundskolan så vet man väl lite om hur det gick till när vissa fick mer och andra fick mindre.

Återigen, det går utmärkt att ha måndag till söndag-jobb även som förälder. Det går att utbilda sig som förälder. Men framförallt, det är ett ansvar man valt att ta på sig.

Absolut går det.. Om man får hjälp med barnpassning. För en del är livet enkelt. För andra är det inte bara. En del har inga grannar eller far/morföräldrar att ta hjälp av. En del har barn som verkar gå i skift att vara sjuka.. Dvs mycket vabb. Det går att utbilda sig men om nu utbildningen inte gav det önskade jobbet eller något jobb alls? Bara att utbilda sig igen och igen tills man får napp? Jag vet en som har fått utbilda om sig många gånger utan att bli intressantare för arbetsmarknaden trots utbildningar som borde vara intressanta för arbetsmarknad.
Visst är barnen ett ansvar man måste ta men jag tycker fortfarande att det är oschysst att tycka att ensamstående föräldrar med knapert ekonomi får skylla sig själv då man inte vet grundorsaken till hur situationen har uppkommit och varför de inte tar sig ur det med en klackspark. Inte heller är det så lätt att förutse att 8 år från barnets födsel kommer modern att bli utförsäkrad/arbetslös/ekonomisk kris där elen kostar en månadslön/någon annan valfri tragedi eller anledning till att livet blev som det blev.

Ens partner kan ju ha dött eller vad som helst, det har du ju ingen aning om. Och du svarade inte på min fråga.

Då får barnen väl barnpension? Inte för att det är samma sak men det är knappast det vanligaste skälet till att man inte har råd med mat till sina barn.

Jag hade inte 2-3 utan ett barn. Kunde ändå plugga heltid, jobba extra och ha råd och tid med tre hästar. Det handlar liksom om en termin, inte all evig framtid.

Man kanske hade jobb under pandemin och blev av med det? Inte haft någon utbildning eftersom det inte behövts? Och barnen skaffades när man redan varit fast anställd i flera år långt före pandemin? Och så står man där nu och blir uppsagd under pandemiin. Utan jobb, utan utbildning, de sparade pengarna man hade har man fått leva upp under tiden man söker jobb också.....

Pandemin började för 2,5 år sen. Dessutom har väl företag sedan ett bra tag tillbaka börjat anställa igen?

Alltså hela vårt välstånd bygger på just ekonomiska klyftor. En medelinkomst i Sverige skulle inte räcka till att köpa mat och kläder ifall det inte fanns stora ekonomiska klyftor i världen. Och sen sitter vissa och tycker att de har förtjänat mer än andra för att de gjort bättre val. Säger det igen för att det verkligen ska gå in: vårt välstånd bygger på att andra har det mycket fattigare. Så att se ner på fattiga och tycka att de gjort sämre val visar bara att man kan vara högutbildad utan att förstå ens grundkursen i hur samhället fungerar.

Nej, inte när man själv är sjuk, men om man har tre barn och är ensamstående i februari... på riktigt, barn har en förmåga att bli sjuka omlott liksom.

Ja, det är tråkigt men det är normalt sett inte något som fortgår i all evighet. Särskilt inte eftersom barn blir äldre och man så småningom inte behöver ta ut VAB.

Så alla dessa som nu säger att de inte har råd att köpa mat till sina barn har fått nya förutsättningar typ nyss? För ett år sedan levde dessa med en partner och hade högavlönade arbeten osv osv?
Eller så hade de ett lågavlönat jobb som de blev uppsagda ifrån, där deras ynka buffert har gått åt nu till mat osv. Hur vet du?

Jag har kritiserat även journalistens jobb. Mamman är ju svårt eftersom jag inte vet vad hon gjort men det är något märkligt när 13' per månad, utöver bostadsbidrag och egen inkomst, inte räcker för att barnen ska ha mat på bordet.
Och det är hennes skyldighet att berätta det?

Absolut går det.. Om man får hjälp med barnpassning. För en del är livet enkelt. För andra är det inte bara. En del har inga grannar eller far/morföräldrar att ta hjälp av. En del har barn som verkar gå i skift att vara sjuka.. Dvs mycket vabb. Det går att utbilda sig men om nu utbildningen inte gav det önskade jobbet eller något jobb alls? Bara att utbilda sig igen och igen tills man får napp? Jag vet en som har fått utbilda om sig många gånger utan att bli intressantare för arbetsmarknaden trots utbildningar som borde vara intressanta för arbetsmarknad.
Visst är barnen ett ansvar man måste ta men jag tycker fortfarande att det är oschysst att tycka att ensamstående föräldrar med knapert ekonomi får skylla sig själv då man inte vet grundorsaken till hur situationen har uppkommit och varför de inte tar sig ur det med en klackspark. Inte heller är det så lätt att förutse att 8 år från barnets födsel kommer modern att bli utförsäkrad/arbetslös/ekonomisk kris där elen kostar en månadslön/någon annan valfri tragedi eller anledning till att livet blev som det blev.

Så det är vanligt att barnfamiljer bor utan möjlighet till att få hjälp med barnpassning? Föga troligt. Att byta barnpassning med klasskompisars föräldrar är ofta en bra grej.
Att utbilda om sig flera gånger för att få jobb borde inte höra till vanligheterna. Då är det troligen något annat som skaver.
Att elen kostar en månadslön är inte så troligt. (Baserat på vad en medel- respektive medianinkomst är.)
Om barnet är åtta år och föräldern fram till dess haft jobb så är det märkligt att inte ha någon form av buffert. Att man kan bli arbetslös eller sjuk borde inte vara en överraskning.

Då får barnen väl barnpension? Inte för att det är samma sak men det är knappast det vanligaste skälet till att man inte har råd med mat till sina barn.

Jag hade inte 2-3 utan ett barn. Kunde ändå plugga heltid, jobba extra och ha råd och tid med tre hästar. Det handlar liksom om en termin, inte all evig framtid.
Menar du att du fixade det utan några sparade pengar på banken och utan något skyddsnät i form av tex barnvakt? Och utan en partner att dela föräldraskapet med varannan vecka, utan bara varannan helg som är verklighet för många?

Isf är det ju bra för dig, men det är knappast så livet ser ut för de flesta. Dessutom kanske du inte ska jämföra ditt liv med ett barn med ett liv med flera barn i olika åldrar och med olika behov. Bara en sådan sak som att behöva hämta ett barn på förskola/skola/fritids jämfört med att behöva åka/gå/cykla till en förskola och en skola/fritids, som mycket väl kan ligga ganska långt ifrån varandra.
Eller att ha ett barn med fritidsaktiviteter jämfört med flera barn med olika aktiviteter på olika tider.

Tid är också en viktig faktor att ta hänsyn till och då är ett barn betydligt enklare än två eller fler, så du kanske ska vara försiktig med att jämföra ditt föräldraskap med andras.

Så det är vanligt att barnfamiljer bor utan möjlighet till att få hjälp med barnpassning? Föga troligt. Att byta barnpassning med klasskompisars föräldrar är ofta en bra grej.
Att utbilda om sig flera gånger för att få jobb borde inte höra till vanligheterna. Då är det troligen något annat som skaver.
Att elen kostar en månadslön är inte så troligt. (Baserat på vad en medel- respektive medianinkomst är.)
Om barnet är åtta år och föräldern fram till dess haft jobb så är det märkligt att inte ha någon form av buffert. Att man kan bli arbetslös eller sjuk borde inte vara en överraskning.
Jag har nog tappat bort din poäng. Jag förstår om du är trött på att ensamstående mammor buntas ihop till en grupp, speciellt eftersom du själv får tillhöra en grupp som du inte har så mycket gemensamt med alltid.

Men nu känns det som om du försöker driva att alla mammor som har det jobbigt ekonomiskt får skylla sig själva. Har jag missuppfattat dig? Du har så klart rätt i att vissa kunde löst sina problem med enkla medel och helt enkelt gör helt fel val. Men kan du se att vissa (eller kanske rent av många beroende på vad man menar med många) hamnar i ekonomiska problem utan att vara sämre på att göra val än vad du är, efter sina egna förutsättningar?
Känner att jag måste fråga för det framgår inte av det du skriver.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar